Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överviktiga får-avliva eller banta?  (läst 5814 gånger)

Djurgalen

• Dalsland
SV: Överviktiga får-avliva eller banta?
« Svar #20 skrivet: 24 maj-12 kl 12:52 »
Jag ger mina det som man skär bort när man gör sallad, vitkål älskar dom och måste vara ett bra vintergodis till lite runda får :)

har provat med vitkål men dom är kräsna som tusan.. endast äpplen och bröd/havre duger som godis till dom :p kanske lika bra att dom är kräsna, annars hade dom nog varit ännu fetare  ::)
Häst, hund, katter, kaniner och får :D

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #21 skrivet: 24 maj-12 kl 13:18 »
Jävla shitt, bilderna är för stora för att laddas upp här :( hur gör man då? är jättekass på såntdär
Häst, hund, katter, kaniner och får :D

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #22 skrivet: 24 maj-12 kl 14:02 »
Jag har en väldigt tjock tacka som dessutom är högdräktig. Hon kastade sitt lamm ifjol och sen har hon bara blivit fetare och fetare. Hon går på bra bete tillsammans med de andra som verkligen behöver bra bete. Vet inte hur jag ska göra, jag kan ju inte banta en högdräktig tacka men jag blir lite nervös över hur lamningen kommer att avlöpa. Funderar på att ändå ta undan henne tillsammans med två andra som ej har lammat, bara det att de behöver bra bete! Kan ju inte med att ha henne själv... Hur gör ni andra med sånt här? ???

vallhunden

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 24 maj-12 kl 16:03 »
Har får som itne blir feta (Gotandstackor)
Min erfarenhet är att Texel-tackor blir fetare och fetare för varje år som går, trots att de lammar. Fruktsamheten sjunker pga att de är för feta... Blir bara ett lamm på feta tackor.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 25 maj-12 kl 00:15 »
Köttrasfår kan nog vara lite knepiga... Vi har två Suffolktackor som ser ut så där trots att de får samma kost som resten av flocken. De är dock sådana som ser till att stå där man börjar fodra, och som gärna står på tvären och äter hö för att inte behöva dela med sig mer än nödvändigt...
De åker med slaktbilen i höst.  :-[

Går det inte att ge ungtackan kraftfoder i hink utan att de andra får? Så har jag gjort i början av lamningen när det är få tackor som ska ha extra. De andra lär sig på ett par ggr att det inte är till dem, om jag håller i hinken så klart  ;D
« Senast ändrad: 25 maj-12 kl 00:18 av Luppa »
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Maddie

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 26 maj-12 kl 09:57 »
Jag har en väldigt tjock tacka som dessutom är högdräktig. Hon kastade sitt lamm ifjol och sen har hon bara blivit fetare och fetare. Hon går på bra bete tillsammans med de andra som verkligen behöver bra bete. Vet inte hur jag ska göra, jag kan ju inte banta en högdräktig tacka men jag blir lite nervös över hur lamningen kommer att avlöpa. Funderar på att ändå ta undan henne tillsammans med två andra som ej har lammat, bara det att de behöver bra bete! Kan ju inte med att ha henne själv... Hur gör ni andra med sånt här? ???

Har haft ett par  kött ras korsnings tackor som blev bara tjockare och tjockare för verje år.. Lammen de födde var därimot normalt stora.. Men risken är att varken ben eller hjärta orkar med mot slutet av dräktigheten och att de blir liggandes. De var alltså så extremt tjocka att de var bredare än höga ...  :o men pigga och glada och trevliga för övrigt  :)
De har slagits ut vid tidig ålder, ca 6 år, de kanske hade klarat något år till men jag ville inte ta risken att få dem liggandes och bli tvungen att avliva dem hög dräktiga  :-\

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #26 skrivet: 26 maj-12 kl 10:56 »
Det är det "djupa" fettet som ligger runt tarmar och inre organ som är farligast men också tyvärr värst att bli av med.
Att betäcka feta får ger inte alltid dräktighet eftersom livmodern är sammantryckt och istret påverkar hormonproduktionen rent kemiskt på ett negativt sätt.  Om de blir dräktiga så blir i regel lammet, just bara ett med en mycket stor tillväxt under fosterstadiet och övervikt vid födelsen.
Om tackan är fem år och aldrig lammat tidigare så har med stor sannolikhet "ben-porten/ben-ringen" slutit sig och "skarvarna" förbenats.
Kombinationen av överfet tacka+dräktighet+så hög ålder för förstföderska blir antingen letal för både tacka och lamm eller kjejsarsnitt!
Tackorna har i nuvarande skick en stor risk att utveckla Diabetes Mellitus - inte så bra att insulinbehandla får, kanske? ::)

Varför inte köra in tackorna så att de kan dra en handgräsklippare eller liknade - och jobba bort fettet? 

Allternativt kan de kanske tränas att bära korgar/klövjeväskor, och ev med hund vallas med packning under långpromenader?

Risk finns också för lunginflamtion på grund av platsbristen :o i bröstkorgen, om de är mycket överfeta.

Lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser