Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur är bäst att göra med hönsgödseln?(Villaområde)  (läst 3835 gånger)

Peamira

• Småland
Hur löser ni som har höns i villaområde förvaringen av gödseln som blir  ???? Har ju inte haft höns innan och funderar på hur mkt skit det blir efter 5-10 dvärghöns? Det måste vara luktfritt och får inte dra till sig skadedjur står det i mitt tillstånd.  ::)
Har man, tre barn, två dansk/svenska gårdshundar, två kaniner och snart en liten flock höns:-)Älskar djur och har tidigare haft hästar.

Sussilo

• Gäst
SV: Hur är bäst att göra med hönsgödseln?(Villaområde)
« Svar #1 skrivet: 20 maj-12 kl 17:19 »
Kratta ner det i rabatterna!

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #2 skrivet: 20 maj-12 kl 17:30 »
Det hamnar dels i komposten och dels i rabbatter och på gräsmattan. Har torv och torvmix till både höns och kaniner så det luktar faktiskt inte spec mycket.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 maj-12 kl 17:38 »
Jag har 5 stora höns och lägger all gödsel i en varmkompost. Hittills (skaffade höns i september 2011) har det gått bra, ingen lukt alls, utom när jag öppnar och slänger i nytt så klart. Jag bor också i villaområde och har en granne som har bilen i sin carport 4 m från kompostbehållaren. Deras matavfallstunna luktar däremot ibland!
MVH Rosita zon 1

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-12 kl 21:07 »
Jag har nu 3 hönor och 9 små kycklingar, har som mest haft 4 hönor. 1000 kvm tomt i villaområde. Hönsgödseln går i komposten, eller direkt i odlingslanden om det är säsong för det. Jag har aldrig haft problem med överskott. Fast om man skulle ha problem - kan man inte spola ner det i toaletten?  Skit som skit (och urin).  Är inte avloppssystemen byggda just för den slag material?

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #5 skrivet: 20 maj-12 kl 21:38 »

När vi ansökte om tillstånd så fick vi beskriva gödselhanteringen - och det blev sluten varmkompost.. jag slänger all skit från hönshuset där och plockar upp med jämna mellanrum från inhägnaden också. Vill gärna behålla grönskan så länge som möjligt och försöker undvika att det blir sönderbränt av skiten.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Peamira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 maj-12 kl 07:22 »
Ni som har varmkompost, slänger ni annat hushållsavfall där också då eller funkar det att ha den bara till hönsen? Vi har soptunna med sortering och där slänger jag avfallet från kaninburarna i bruna påsarna och i kompostdelen. Till kaninernas kisselådor har vi sk "toalätt"(pappersströ) men till hönsen har jag tänkt ha kutterspån och det bryts väl ner ganska långsamt men det kanske inte gör något?
I min ansökan skrev jag att gödseln ska förvaras i slutna kärl för att köras bort men tänker att det är bättre om det funkar att kompostera.
Har man, tre barn, två dansk/svenska gårdshundar, två kaniner och snart en liten flock höns:-)Älskar djur och har tidigare haft hästar.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #7 skrivet: 21 maj-12 kl 12:39 »

Vi slänger allt där!  ;D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser