Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur snart mata vaktelkycklingar?  (läst 4901 gånger)

Pumpkin

• Värmland
Hur snart mata vaktelkycklingar?
« skrivet: 11 maj-12 kl 22:12 »
När vaktelkycklingarna är kläckta, hur snart får man mata dem? Samma som för hönskycklingar, att man ska vänta ett tag?
Everything is an experience

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur snart mata vaktelkycklingar?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-12 kl 22:23 »
Jag brukar låta både höns och vaktelkycklingar gå kvar i kläckaren 1 dygn efter kläck och sedan får dom mat direkt. Har alltid funkat bra för mig och mina kycklingar  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 11 maj-12 kl 22:42 »
Jag visste faktiskt inte att man skulle vänta ett tag med att mata hönskycklingar. Om det är farligt för dem att äta, struntar de inte i att äta då?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 11 maj-12 kl 23:06 »
Jag visste faktiskt inte att man skulle vänta ett tag med att mata hönskycklingar. Om det är farligt för dem att äta, struntar de inte i att äta då?
Det är min erfarenhet men en del andra är av annan åsikt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 23:09 »
Det är min erfarenhet men en del andra är av annan åsikt  ;)

Om kycklingarna är naturruvade då, ser hönan till att de inte äter för tidigt?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 maj-12 kl 08:52 »
Då ligger hon kvar på äggen och samlar kycklingarna under sig tills hon är nöjd med att ruva och går av äggen. Sen lär hon dem att äta.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 maj-12 kl 08:55 »
Det handlar inte så mycket om att vänta med att mata dem.... mer om att det är viktigt att de får torka ordentligt och komma igång innan man tar dem ur kläckaren.... det kommer aldrig fram någon fuktig kyckling från någon höna :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

lottath

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 23 jul-12 kl 21:55 »
Jag undrar om de kan äta för mycket när de är nykläckta? Mina frossar i sig, kan de bli sjuka då?

tinaw

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jul-12 kl 22:12 »
Så länge de inte äter saker som sväller i magen borde det gå bra. Jag har märkt att olika kullar varit väldigt olika på med det där att äta, en del har bara slängt i sig mat och pickat och grejat nästan direkt, andra har väntat ett par dygn.

isalinden

• Öland
« Svar #9 skrivet: 27 jul-12 kl 19:28 »
Måste fråga, vaktel kycklingarnas mat behöver ju krossas men hur gör ni då? Vi kommer snart att få ca40 st och då fungerar det ju inte riktigt att krossa i mortel för då får man ju stå i timmar.. :)
Hur gör ni och vad använder ni?
Tacksam för svar :)

8zw

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 jul-12 kl 20:02 »
Mixer kanske funkar?
Påfågelduvor.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #11 skrivet: 27 jul-12 kl 20:33 »
Jag har köpt en billig kaffekvarn på jula för att mala/krossa fodret till vaktelkycklingätbarhet. 150:- tror jag den kostade.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Lisen

« Svar #12 skrivet: 28 jul-12 kl 09:15 »
Jag har mina kycklingar kvar i kläckaren 1-2 timmar bara sedan får de flytta till en back med mat, vatten och värmetak. Är det någon som är ostadig väntar jag med vatten tills den är stadig på benen så den inte snubblar och blötar ner sig.
Har alltid matat direkt och har aldrig varit med om att nykläckta dött. Att de måste vara utan mat första dygnet är en myt.

Mixer funkar men jag tycker det blir lite väl mjöligt, silar mitt i durkslag istället :)

tinaw

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 jul-12 kl 20:46 »
Vi använder mixer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser