Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skall vi ta för våran Oxford Down bagge?  (läst 6197 gånger)

Hejja

• -
Vad skall vi ta för våran Oxford Down bagge?
« skrivet: 11 maj-12 kl 19:52 »
Köpte in 3 Oxford Down förra våren och vi är mer än nöjda. Så har vi fått 2 tacklamm som vi funderar på att behålla och då måste vi ju sälja våran avelsbagge.
Är ju helt ny på detta men vad är rimligt att ta? Han är född i Mars 2010 har stamtavla och var ansluten till Elitlamm när vi köpte han.

Förslag på pris mottages tacksamt!
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

zeina66

• Värmland
SV: Vad skall vi ta för våran Oxford Down bagge?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-12 kl 20:20 »
Hej

Ifall han är trevlig så låt honom betäcka döttrarna men ät upp avkommorna - och bara spara tacklamm efter "mammorna". Då kan du ha honom ett år till :) eller två beroende på hur många du ska spara ;)

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2 skrivet: 11 maj-12 kl 20:59 »
Säger det samma som zenia66, behåll baggen om han är bra. Jag går dessutom ett steg längre och säger att du även kan behålla tacklammen efter hans döttrar. Några generationers inavel är inte farligt. Hellre att man behåller bra djur och inavlar lite än att köpa in nya djur då och då och riskera få in klövröta eller andra dåliga egenskaper.

Jag startade 2007 med tre tackor och en bagge, idag har jag tolv tackor och har bytt bagge två gånger, alltså behållit egna fina bagglamm. Alla mina tackor får superfina lamm trots att de är lite inavlade. Mina djur är jättefriska och fina, inga problem med klövarna eller några andra fel. I år lägger jag nog till två tacklamm till. Jag kommer aldrig att köpa in nya djur, det vågar jag inte.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #3 skrivet: 11 maj-12 kl 23:48 »
Har du M3 status?
Sedan beror det på härstamning, mönstringsresultat mm.
Från 1000kr och uppåt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 08:05 »
inavel är inte farligt så länge man inte har genetiska sjukdomar i sina får, risken att två sjuka gener ska mötas och ge en defekt ökar med inavel (om gener för defekt finns) så länge man inte få några defekter eller minskad fruktsammet mm så kan man tuta på med inavel i generationer utan problem.

Inom hästavel är det väldigt vanligt med inavel eller linjeavel för att få fram vissa egenskaper.

Vad man bör tänka på är att man börja med helt friska djur och att man avbryter så fort man får problem då kan en ny bagge (flera år i rad) vara en vara lösning, för att minska den genetiska risken. Då ska man också ta bort alla de djur/tackor som visar eller lämnat problem under några år får man slakta bort dom djuren samtidigt som man tillför nytt blod i form av baggar.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Hejja

• -
« Svar #5 skrivet: 13 maj-12 kl 08:37 »
Tack för era svar. Tåls att tänka på.
Är det verkligen en så stor risk att köpa in nya djur?

Lutar nog åt att vi behåller baggen 1 år till i alla fall.
Det där med prissättningen är intressant. Köpte han när han var några månader gammal och gav då 2.500 kr för han. Blir de billigare med åren eller har jag betalat ett över pris? Kan inte jättemycket om rasen ännu men har en bekant som är veterinär och hon sa att första tacklammet var riktigt kraftigt och fint som föddes här efter han. Tycker själv att baggen ser bra ut. Dessutom är han helt underbar i temperamentet.

Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 13 maj-12 kl 10:13 »
2500 för ett bagglamm av köttras är definitivt inget överpris. Vår Suffolkbagge kostade 4000 inkl moms, plus frakt då hehe.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #7 skrivet: 13 maj-12 kl 13:42 »
Hej, Vi satsar gärna på bra baggar, de är ju halva besättningen så att säga. Vi köpte en riksbedömd, renrasig ung Finullsbagge med MV3 staus för 2500:- + moms som vi körde 140 mil ToR för att ta hem. En fin kraftig kille som gett oss många fina lamm, sålde honom vidare utan problem. Det är väl lite beroende på efterfrågan och tillgång men varför ge bort våra fina aveldjur. Du har ju köpt in honom utan att vara säker på att han är fertil.  Nu vet du att han är det så nästa ägare köper inte grisen i säcken, tanken slog oss ju när vi körde genom halva Sverige för att ta hem vår... ;D

Hejja

• -
« Svar #8 skrivet: 14 maj-12 kl 15:36 »
Hm...jag blandar ihop årtalen. Våran Oxford Down bagge är ju född Mars 2011 skall det ju va :-[
Ja men vad är då rimmligt att ta? Förstår att efterfrågan spelar roll och det har varit mkt intresse för våra tacklamm vi fick. Men jag vill ha lite mer "kött på benen" vad som är rimmligt att lägga sig prisnivå på han. Det finns ingen sida med lite riktlinjer för Får?
Ja, vi körde också riktigt långt för att hämta han. Fast avstånd får inte spela in när man sysslar med avel :D och hitentills har vi inte blivit besvikna.
Men hur fungerar det nu? Jag är ju inte ansluten till Elitlamm eftersom vi bara har 2 tackor och en bagge. Kan jag ändå sälja tacklammen med tillhörande stamtavla. För jag har ju stamtavla på både mor och far?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 maj-12 kl 15:52 »
Om du är med i Fårkontrollen, så kan du sälja djuren med Härstammningsbevis (stamtavla)
Gå in på rasens hemsida och kolla vad livdjurspriserna ligger på !!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #10 skrivet: 14 maj-12 kl 22:58 »
Fårkontrollen = elitlamm.
Är du inte med där blir det svårt att sälja med härstamning.
Det finns ingen rasförening.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 maj-12 kl 11:42 »
Elitlamm "Avel och Produktion" måste man ha för att kunna skriva ut härstamningsbevis ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Hejja

• -
« Svar #12 skrivet: 17 maj-12 kl 09:13 »
Oj... det här med får verkar inte vara för något för oss nybörjare... :-[
Okej... men BAggen måste jag ju kunna sälja med härstamningsbevis för det fick jag ju med när jag köpte han!?
Men okej... kan förstå att lammen inte har någon härstamning om jag inte är med i någon förening. Motsvarar kanske Svenska Kennelklubben om man föder upp valpar? Men hur gör jag nu då!?
JAg har köpt in får med härstamning för jag inte vill ha någon "busk avel". KAn jag ansluta mig till Elitlamm nu? Och lammen som föddes för någon vecka sedan... kan jag få ut stamtavlorna på dom eftersom föräldra djuren har det trots att jag inte var med i Elitlamm när de lammade? Tanken är att vi skall spara 2 två tacklammen som kom nu och avla på 4 tackor och byta ut våran bagge. Är det lönsamt att vara med i Elitlamm då med tanke på det kostnad de tar och vilket program rekommenderar ni som har hållit på ett tag att jag skall vara med i i så fall!

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 17 maj-12 kl 10:46 »
Hej Hejja

Det här med får kostar mer än det smakar såvida du inte har så många att det bär sig. Den kostnaden du betalar för att vara ansluten till Elitlamm bör du kunna få tillbaka i inkomster då du säljer livdjur,förutsatt att det finns efterfrågan - det beror ju lite på var i landet man bor..

Personligen tycker jag att det borde finnas en rasförening för alla raser,inte bara att man ingår i en grupp renrasiga får i Elitlamm.
Jag har 10 gutefår anslutna till genbank/rasförening där jag är medlem,att ansluta mig till Elitlamm skulle bara kosta kronor som kan användas till stängsel eller annat. Förra året lyckades jag sälja alla utom ett lamm till liv men i år blev det bara fem tacklamm,visserligen redan sålda men rent ekonomiskt är Elitlamm inget för mig.

Jag kan ha fel men det verkar som om Elitlamm passar bra för större besättningar 30 eller fler...men det är bara en gissning.

Så för att få tillbaka pengarna du lagt ut på din bagge i inköp verkar det inte bättre än att du måste lägga ut mer pengar och gå med i Elitlamm. Eller så gör du som någon annan skrev;låt honom betäcka sina döttrar och spar tackor tills du har något att sälja som kräver "stamtavla"...anslut dig till Elitlamm den dan du behöver sälja någon. Pengar är pengar och det är inte alltid värt att satsa mer än man får tillbaka inom rimlig tid :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Hejja

• -
« Svar #14 skrivet: 17 maj-12 kl 12:01 »
Ja, varför kan man aldrig syssla med djur i liten skala? Så som det var förr!? Målet är inte massproduction utan en liten flock men med kvalitee och trevliga individer. Blir så trött ibland.

Ja, jag tycker också det verkar vara en ganska stor kostnad att gå med när man har så få djur. Däremot verkar det inte vara problem att sälja mina får. Har redan flera som har sakt att de vill köpa tacklammen om vi inte skall behålla dom.
Men kan jag bli ansluten till Elitlamm om 1 år och ändå lyckas få ut stamtavlor på mina djur? Så länge jag behåller föräldradjuren som har stamtavla?

Tack för ni delar med er av era tankar och erfarenheter!!!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 17 maj-12 kl 13:52 »
jo, det kan man dels så behöver man inte gå med vinst idag och sen så kan man räkna in annat som fåren drar in som ett plus för fårens del.

Om man tex har bidrag för betesmark, då bör ju fåren också få del av de bidraget din budget. Sen är det också viktigt för att få ihop ekonomin på djuren att man tar tillvara på alla delar som dom ger, kött, skinn, gödsel och inte minst ullen som många slänger idag och som bara blir en utgift.
Länk till mina lamm 2012

Hejja

• -
« Svar #16 skrivet: 17 maj-12 kl 17:41 »
Nej, går med vinst tror jag inte våra får gör. Vi köper in allt foder och kan inte dra någon moms ::). Bidrag söker vi inte heller. Men om jag skall sälja egna uppfödningar skänker jag inte bort dom så länge de inte skulle ha defekter och då skall de slaktas istället.

Men jag är lite trött på att allt i dagens samhälle går ut på massproduktion...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 17 maj-12 kl 18:25 »
har du minst fyra hektar mark tycker jag du ska söka bidrag för det är ju av riksintresse att vårda vårt land till ett kulturlandskap.

jag har just tagit ner skog (planterad -73? +/- 2 år) och marken tänker jag återställa till det som brukats i generationer före mig, om jag nu får betalt så ser jag det som att jag gör rätt mot vår natur. Jag ser redan nu att vissa rara växter börjar visa sig i markerna och det känns så bra att bidra till en varierad fauna. Dom eventuella pengar jag kommer få in kommer oavkortat gå till förbättringar av markerna och driften av mina får så jag har råd att fortsätta vårda vårt kulturarv. 

hade jag inte gjort så hade energiskog varit mest lönsamt och en miljökatastrof där jag bor så lite pengar för att man tänker på miljön tycker jag att jag är värd  ;D
Länk till mina lamm 2012

Hejja

• -
« Svar #18 skrivet: 18 maj-12 kl 08:08 »
Vi har inte hagar så vi kommer upp i 4 hektar. Sen den största delen av marken arrenderar vi för varje år och den tar bonden redan bidrag på.

daniel70

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 18 maj-12 kl 12:41 »
Vi har inte hagar så vi kommer upp i 4 hektar. Sen den största delen av marken arrenderar vi för varje år och den tar bonden redan bidrag på.

Det är väl arrendatorn och brukaren av marken som kan söka bidrag för den..

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
MickeMård, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser