Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strö och död vaktel  (läst 4007 gånger)

mia1977

• Småland
Strö och död vaktel
« skrivet: 09 maj-12 kl 12:33 »
Min enda maskinkläckta vaktel bara knalldog igår 5 dagar gammal.  :'(
Såg jätte pigg och glad ut bara minuter innan den helt plötsligt trillade ner på sidan och dog???
Jag har förstått att de är jättekänsliga och det var lite för kallt (~33º) i buren vid tidpunkten. (Vi var precis i startgroparna att tända pannan och då går temperature upp kraftigt)

Nu till min stora fråga:

Dagen innan hade vi bytt bur och hade då under den dagen sågspån som strö. Alltså fint spå, inte grovt kutterspån.
Vakteln gick och pickade ganska mycket i detta. Kan den fått förstoppning och dött av detta?
Jag såg att den åt bra (både äggröra och finmalt kyckling start) och att den drack bra med vatten.
Finns det någon som har sett ett samband mellan vaktel/kyckling eller annat smådjurs död och ströet man har i buren?
Vad har ni för strö till era små?

tinaw

• Gäst
SV: Strö och död vaktel
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 12:34 »
Jag har aldrig varit med om det, men många har inte strö alls första veckan utan har vaktlarna på fin sand eller frottéhanddukar. Tråkigt!  :(

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 12:49 »
Jo jag har fött upp tiotusen+ vaktlar, och tog tidigt bort kutterspån den första tiden(5-7 dagar) då det verkar som det tar lite tid innan de vet vad som går att äta. När de väl "hittat" maten blir det inga problem med kutterspån.
Några vaktlar hade fått i sig för mycket och dog.

Mest använde jag torv, men då får man byta ganska ofta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mia1977

• Småland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 12:54 »
Tack snälla för svar!
Nästa gång (om jag lyckas med kläckningen) blir det handduk första veckan eller så :-(
Vet ni om kycklingar är lika känsliga?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 09 maj-12 kl 13:07 »
Kycklingar är mindre känsliga. Jag kan få tag på sängskydd, sådant man använder till sängvätare, och det klipper jag i lagom bitar och använder som underlag den första veckan, till både kycklingar och vaktlar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mia1977

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 13:11 »
Har nog en del plastad frotté kvar sedan barnen var bebisar.
Kan det funka tror ni?
Eller hö blandat med kutterspån? Eller endast hö kanske?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 21:44 »
Jag har ett gäng med gamla fula frottéhanddukar som jag har första veckan till nyckläckata vaktlar. Funkar bra och är bara att skaka av utomhus och sedan köra i tvättmaskinen. Har man inte så många vaktelkycklingar åt gången så är det en enkel lösning då dom flesta brukar ha någon gammal handduk i skåpen  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser