Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm med diarrér Hjälp!  (läst 6148 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Flasklamm med diarrér Hjälp!
« skrivet: 08 maj-12 kl 20:33 »
Har 4 flasklamm som nu ALLA är otroligt lösa i magen.
Började med en som magen va alldeles jättesvullen å jag trodde han var förstoppad, för han försökte å bajsa men det kom inget. Fick paraffinolja å dagen efter på morgonen va han bra. På kvällen likadan igen å ett annat lamm som en gasballong oxå :( Fick åter paraffin å andra lammet med. Sen va de bra i typ ett dygn å sen va alla lite svullna & superdåliga i magen! Fick igår flytande kol, 5 ml var.

I morse ingen svullen men kolsvarta diarrér. Så alla fick 5 ml kol igen. Har vart samma hela dagen & på em fick de samma igen. En är lite bättre, resten som innan. De äter lite välling, men mer av allt annat ute. Även hösilage. Pelletsen har jag plockat bort sen 2 dagar.
De går med mig lösa ute så de kan röra på sig så magen inte står still.

Ger jag för lite kol?
Tilläggas kanske skall att de är 4 veckor.

Vet. vill inte skriva ut ngt, så snälla alla tips mottages!

Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Nemi

• Gotland
SV: Flasklamm med diarrér Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 22:06 »
Jag har med min ringa erfarenhet endast haft två nappisar. Du nämner välling, vad menar du med det? Hur ofta får de mjölkersättning? Tror nog att du måste börja ge vätskeersättning mycket snart. De förlorar så mycket vätska med diarré och måste måste få i sig det.
När mina nappisar var fyra veckor gamla så fick de flaska säkert sex gånger om dagen. Allt annat de tog var pröva på. Med de andra. Kanske har dina gett sig på mat de inte riktigt kan tillgodogöra sig ännu?
Stor kram!
« Senast ändrad: 08 maj-12 kl 22:20 av Nemi »
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 22:09 »
HUr gamla är lammen?

Vilken sorts mjölkersättning ger du?

Personligen skulle jag plockar bort ensilage omedelbumms och ger bra hö istället.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

soleskog

« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 22:17 »
Viktigt att koncentrationen pulver/vatten är rätt till lamm. Upprepar redan ställd fråga: vilken mjölkersättning använder du? Kontrollmät/väg pulvret. Ge lammen vätskeersättning för att ersätta förlusterna från diarren.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

neppelina

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 22:54 »
De får Lammextra från Teknosan. Är super noga med rätt mängd pulver/vatten. Har vägt flera ggr  o:)

Ser att de dricker å kissar en hel del. Har gett den som var "dåligast" vätskeersättning.

HÖsilaget, är hö som är lite fuktigare än vanligt hö & sen plastat, men jag har de på tork ett dygn innan jag ger mina flaskisar å kaniner så det är väldigt torrt.
Men är det för lite kol?
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Nemi

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 23:10 »
Spontant skriver jag nu, sluta med kolen! Hur ofta får dina nappisar mat? Deras största näringsintag vid fyra veckor är mjölkersättningen. Resten är att lära för livet. Dvs bete, hö, hösilage osv.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

neppelina

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 23:16 »
De får 4 ggr/dag, fast de skulle räckt med 2 egentligen. Men för deras magar får de 4, alltså inte så mycket på en gång.

Men som de är nu så vill 3 av dem knappt ha mjölkersättningen! Å nåt måste de ju ha i sig. Då menade jag inte kolet såklart, utan hö.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 08 maj-12 kl 23:46 »
Ett alternativ är ju att mjölka tackorna och se om det blir bättre.

Eller/Och att köpa annan mjölkersättning för det verkar uppenbart att det finns någonting i huvudmaten som de inte tål. Hellre en påse mjölkersättning extra än att förlora fyra lamm.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Nemi

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 00:16 »
Vet inte hur du menar riktigt. Att de vid fyra veckors ålder skulle klara sig på två mål mjölkersättning per dag... När jag tog min Aina och Ellen var det varannan timme, var tredje dygnet runt de första dagarna och sedan vart fjärde timme tills de var ca 4 veckor. Sedan fick de som jag skrev fortfarande sex gånger per dag tills de blev avvänjda och fick ett eget hus med pellets och fri tillgång till bete.
Har du vuxna får också, eller endast dessa lammungar?

o-linda

• Småland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-12 kl 03:42 »
Har oxå flaskisar som är fyra veckor. De får mat 4 ggr/dag. Har ju även annat att sköta, om jag skulle ge 6 ggr/dag så skulle jag ju behöva va tjänstledig från jobbet. Har även jag en av flaskisarna som har diarré och är svullen. Har petat i honom kol samt vätske ersättning som jag gjort på vatten,  druvsocker, salt och lite bikarbonat. Ger honom med spruta i mungipan då han ej vill äta. Ikväll var han inte så bukig tycker jag.
Har även förr om åren haft flasklamm som blivit lite svullna men har efter ett par dagars behandling blivit bättre.
Vi får hålla tummarna vi har på att det löser sig för oss båda.
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

neppelina

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 maj-12 kl 07:00 »
Jag menar med ersättningen att man egentligen skulle kunnat ge dem 2 ggr/dag med kall ersättning, för då går de å snuttar lite "hela" tiden, vilket är mer normalt för lammen. Isf för att de får större mål 4 ggr. Vet flera andra som gör så å det brukar fungera utmärkt.
Har oxå gett 6 ggr/ dag fram till 3 veckors ålder, första målet kl.06 å sista 24.00. Så nog har man haft bebisar å vart sjukt trött, men vad gör man inte för dem  ;).

Har 20 tackor varav 18 har lammat, men att mjölka ngn skulle inte funka praktiskt, med ersättning till alla flaskisarna. Dessa flaskisar kommer från en tacka som tyvärr fick likförgiftning ett dygn efter lammningen  :'( Våran bästa tacka å det är med stor sorg som vi vårdar hennes skruttar i förhoppning att de skall bli lika underbara som hon var.......

Ang. lammnäringen så finns det inte ens å få tag på i Gbg området, så här har man fått boka den  :o. Helt sjukt men vet flera som stått utan (läs andra trådar).

Har petat i honom kol samt vätske ersättning som jag gjort på vatten,  druvsocker, salt och lite bikarbonat. Ger honom med spruta i mungipan då han ej vill äta. Ikväll var han inte så bukig tycker jag.
Har även förr om åren haft flasklamm som blivit lite svullna men har efter ett par dagars behandling blivit bättre.
Vi får hålla tummarna vi har på att det löser sig för oss båda.
Hur mycket har du gett han vid varje tillfälle? Hur mycket bikarbonat har du i?
Håller tummarna för oss båda!!!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 09 maj-12 kl 09:20 »
Jag har ingen erfarenhet av lammnäringen, som du ger dem. De få flasklamm jag har haft har fått Granngårdens och de har aldrig haft diarré. Jag har inte heller mycket erfarenhet av ensilage, har alltid gett mina får hö. Men jag vet att torrt ensilage är inte bättre än blött när det gäller innehållet. Det torra ensilaget har inte syrats lika bra som ett blötare och blir därför lättare förstört och kan därför också innehålla mer bakterier, t ex listeria. Hö är ju alltid bättre för fårens magar så kan du få tag på det så tror jag det vore bättre.
Åsenfår, hundar och katter

neppelina

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 maj-12 kl 09:29 »
Vill inte vara petig, men ensilage är gräs som syrats å körs in i silos. HÖsilage är hö som är LITE fuktigare & sen plastas vilket gör att det blir en process i det. Men du har helt rätt ang. listerian. Hösilage blir dåligt ganska fort beroende på värmen ute, men det är precis som hö när jag ger det efter ett dygn. skulle aldrig ge dem ngt dåligt å det känner man om det är direkt. Har hönäsa  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 09 maj-12 kl 10:24 »
Vet. vill inte skriva ut ngt, så snälla alla tips mottages!

Jag tycker att veterinären skulle kunna skriva ut DHS-tabletter eller Socatylpasta till lammen... DHS torkar upp dom jättebra!!
Kol tror jag inte fungerar på idisslare ??? ??? Inte undra på att de har svarta diareér när du petar i dom kol :)

Kanske att de har plockat i sig lite skit från stöbädden, eller rasthage där det har gått får innan??! Koccidier brukar komma vid 6 v ålder, kanske att flaskisarna har mindre immunförsvar och det drabbar dom tidigare??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

neppelina

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 maj-12 kl 11:56 »
Socatyl har jag hemma  ;D
Hur mycket bör jag ge dem? De väger ca 12 kg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 maj-12 kl 12:08 »
0,2-0,4g/kg kroppsvikt i 3-4 dagar.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

neppelina

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 09 maj-12 kl 12:22 »
0,2-0,4g/kg kroppsvikt i 3-4 dagar.

TACK SNÄLLA! Skall genast ge dem det!
Men som engångsdos el lite flera ggr?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 09 maj-12 kl 12:23 »
En gång om dagen i 3-4 dagar... ;D

neppelina

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 09 maj-12 kl 12:24 »
En gång om dagen i 3-4 dagar... ;D

TACK!!!!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #19 skrivet: 09 maj-12 kl 19:20 »
Om Du inte redan gör det så koka vattnet och kyl det innan Du blandar i mjölken!

Kol har effekt på idislare också!

De kärl  och redskap som Du använder för att bereda mjölkersättningen bör Du antingern köra i Diskmaskin över 65 grader+ eller kombinera lägre tempratur med att noga handdiska dem i  starkt ättikevatten (1dl 24% ättiksyra till 1 liter kokt, kalt vatten).

Teknosan har jag utan problem använt många gånger.  En grupp hade jag problem med och tog då hem mjölkersättning från LG-produkter.  Den kostar en del men är jättebra!  (Har inga intressen i företaget!)

Ta bort det grovfoder de nu har och ge riktigt torkat hö, helst från ogödslade och flera år gamla vallar, gärna från magra marker!

Lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
Tli, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser