Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd önskas; Plantering av Klematis.  (läst 2030 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Råd önskas; Plantering av Klematis.
« skrivet: 06 maj-12 kl 08:01 »
Hejsan!

Jag köpte två storblommiga senblommande klematisar igår. Nu till planteringen. Har planterat en klematis för 10 år sen på mitt gamla boende. Men inte mins jag hur jag satte den. Blommade gjorde den iaf nåt otroligt.

Jag hade fått för mig att de skulle sitta ganska nära jordytan dvs med skott/rotklumpen synligt sen plantera andra skyddande växter framför.

Nu läste jag igår på nätet att man skulle sätta dem djupt, ner till första bladparet. Så skyddas roten mot frost vintertid...

Jag vet inte om jag vågar plantera ner den så djupt, tar jag inte livet av den då, kväver den typ?

:-\

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Peppiga Pia

• Skåne
SV: Råd önskas; Plantering av Klematis.
« Svar #1 skrivet: 06 maj-12 kl 09:17 »
Jag har fått lära mig att klematis ska planteras djupt. Den vill ha mycket kompost eller annan bra jord runt rötterna och upp till jordklumpens yta. Den delen som är ovanför jordklumpen behöver sand eller grus, för annars finns det risk att stjälkarna ruttnar.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Råd önskas; Plantering av Klematis.
« Svar #2 skrivet: 06 maj-12 kl 09:51 »
Jag har fått lära mig att klematis ska planteras djupt. Den vill ha mycket kompost eller annan bra jord runt rötterna och upp till jordklumpens yta. Den delen som är ovanför jordklumpen behöver sand eller grus, för annars finns det risk att stjälkarna ruttnar.

Låter rimligt. Jag testar att göra så.

Tack  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser