Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det kört med äggen i kläckaren?  (läst 3585 gånger)

Vaktlar2012

• Södermanland
Är det kört med äggen i kläckaren?
« skrivet: 05 maj-12 kl 14:59 »
Jag har startat kläckaren nyligen och såg att temperaturen blev 40grader i ca 2-3 minuter... är det kört?
Har du Vaktlar tillsalu och bor i Sthlm? hör av dig :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Är det kört med äggen i kläckaren?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 15:05 »
Jag har startat kläckaren nyligen och såg att temperaturen blev 40grader i ca 2-3 minuter... är det kört?
Nej,

är det en kort stund klarar vaktelägg ofta 40 grader. Sen beror det på hur exakt termometer man har, många har en felmarginal på en grad eller mer, och då kan det ju vara illa, för 41 grader klarar de i allmänhet inte. Lys äggen efter några dagar, så ser du.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 15:14 »
Hej! mina ägg råkade få en temp på typ 47 grader under ett par timmar innan jag märkte hela felet. Jag trodde alla var döda men de kläcktes och mår hur bra som helst! Så det är nog ingen fara.

Vaktlar2012

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-12 kl 21:01 »
Hätligt att höra att det är ok :) tack!
Har du Vaktlar tillsalu och bor i Sthlm? hör av dig :)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 19:42 »
jag har motsatt problem. såg nyss att sladden till kläckaren hade åkt ut, måste hänt igår kväll :-\  :'( är det kört?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-12 kl 19:54 »
24 timmar då är det nog kört  :-\
Hedemorahöns

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #6 skrivet: 12 maj-12 kl 19:54 »
Jag tänker såhär när det gäller att kläcka ägg. Efter som hönan går av för att äta lite då och då, och även i mina höns fall, går tillbaks till fel rede emellanåt, så blir äggen lite kalla ibland. Men hönsruvade ägg brukar oftast gå vägen endå, fast jag trott det var kört. Så har det blivit lite ojämt i kläckaren så borde det inte göra så mycket. Inte om det var kort och tillfälligt iallafall. :)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 12 maj-12 kl 20:11 »
ok, så kanske jag ska prova kläcka iaf? det var lite så jag tänkte också, vi brukar ha väldigt varmt i rummet där kläckaren står, för kycklingarna har sin bur med värmelampa där, datorerna går och hundarna sover där. men några 37 grader blir det inte. hoppas att hälften kläcks iaf.  :'( har inte lyst äggen än, de har varit i kläckaren i en vecka nu.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 12 maj-12 kl 22:55 »
Det finns nog chans att det blir något i alla fall speciellt om kläckaren har stått i ett rum med över 20 grader. Låt dem ligga kvar  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 13 maj-12 kl 10:42 »
ja, över 20 grader har vi alltid, för 20 grader uppfattar både sambon och jag som ett något fruktansvärt utkylt rum.  :-[ hoppas att några inte har dött iaf ...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 22 maj-12 kl 21:01 »
 :o alla kläcktes .. IDAG ... en dag för tidigt  :o har vi för varmt hemma?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 23 maj-12 kl 08:02 »
:o alla kläcktes .. IDAG ... en dag för tidigt  :o har vi för varmt hemma?
  ;D ;D ;D ;D ;D Du ser, ägg täl mer än man tror  ;D ;D ;D ;D Grattis!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 23 maj-12 kl 12:34 »
ja, de gör tydligen det. fantastiskt.  ;D

tinaw

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 maj-12 kl 17:18 »
Jättekul! Grattis!  :D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 23 maj-12 kl 22:42 »
tackar. ;D 14 av 14. inte illa för en sådan katastrof i början  :o

tinaw

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 maj-12 kl 22:50 »
Söta!  :D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 23 maj-12 kl 22:56 »
japp, alla djurbäbisar är ursöta :-* fast jag blev ju nästan rädd då de helt plötsligt satt i kläckaren när jag kom hem från jobbet. de är ju så små, man är rädd att de går sönder då man plockar upp dem  :o de hoppar ju som små grodor och man måste hålla fast dem, fast man vill ju inte klämma sönder nån. ...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 17 jun-12 kl 00:43 »
oj, det var verkligen synd  :-\ av mina 14 lever 11 än idag. två dog efter nåt dygn och den 3:e hade tagit sig ur buren under natten efter ca en vecka och antagligen frusit ihjäl eller nåt.

jag måste lägga in bilder på hur de ser ut nu, det blev en väldigt massa olika färger och blandningar i den där skaran.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser