Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Neurologiskt!  (läst 1268 gånger)

o-linda

• Småland
Neurologiskt!
« skrivet: 05 maj-12 kl 10:56 »
Hej Allihop!
Hittade igår ett av mina bagglamm (1månad gammal) skrikandes i hagen, inget konstigt med det men hans mamma stod bredvid o han verkade inte fatta det. Efter några timmar kollade jag till honom igen då stog han och svängde med huvudet (Stevie Wonder likt). Fattar inte att dia heller. Tänkte direkt på listerios, läste i Sjödins att det kunde drabba även lamm. Rinde veterinär som gav B-vitamin samt fick en kur antibiotika. Hon kunde ej heller säga vad det var mer än att hon trodde att det var ngt neurologiskt..
Erfarenheter av något liknande någon?
Tänkte ge honom några dagar till för att se om antibiotikan hjälper annars tar vi bort honom. Tvångsmatar var 3:e tim ca med 1 dl lammnäring men det är en kamp men sväljer gör han ju iaf.
Tar tackan tillbaka honom om han piggnar till tror ni hon har ju hans bror men borde väl känna igen lille Orup oxå?
Åsa
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Neurologiskt!
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 14:52 »
Står han upp? Svänger han med huvudet fortfarande? Temp? Allmäntillstånd?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

hustran

« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 16:27 »
Kanske har han fått en smäll av ngn. tacka,som tagit illa.

o-linda

• Småland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 23:53 »
Hej!
Ingen temp, piggare idag men går lite i cirklar. Ligger ibland men går mer omkring idag än igår.
Hoppas o kämpar med lammnäring. Då är han motståndskraftig minsann.
Tror på Listerios(kringsjuka) trots att veterinären ej trodde det. Kan ju hjälpa med antibiotika då har jag läst.
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 06 maj-12 kl 00:22 »
Jag undrar om det skulle kunna vara CNN?
Det stämmer ju egentligen inte på åldern, vanligen drabbas lammen runt avvänjningen, men i den här tråden står det att får Kan drabbas vid andra åldrar:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Far-och-get/Endemiska-sjukdomar-hos-far-ett-urval/CNN/
Hoppas han kryar på sig!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser