Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!!  (läst 2693 gånger)

Plingsan

• Skåne
Hjälp!!
« skrivet: 04 maj-12 kl 20:13 »
Vilken sorts kalk ska man använda om man vill strö ut på gödselstacken för att bli av med flugorna?? ???
Det finns ju en hel del olika sorter och jag har inte blivit något klokare genom att leta på nätet efter information
då det överallt bara står "kalk".
Så kära kloka medmänniskor här på forumet, HJÄLP!!

asta

SV: Hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 06 maj-12 kl 21:04 »
Jag brukar använda mig av foderkalk när jag kalkar hemma, för att jag är rädd att något djur ska råka ut för frätande kalk.

Annars kan jag tipsa om att plantera växter med stora blad på gödselhögen. T.ex. pumpa. Den växer som ogräs och de stora bladen gör att det blir mörkt och fuktigt under bladen och flugorna flyttar någonannanstans.  :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #2 skrivet: 20 maj-12 kl 16:54 »
Trädgårdskalk, om Du inte har höns som pickar då det kan var frätande invärtes!

Men metoden är fel biologiskt eftersom kalken binder kvävet och näringen därigenom minskar.

Täck hellre med halm lite jord och mer halm sedan planterar Du sqworsh, och pumpa där men vattna mycket!
 H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

nandi1

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 09 jul-12 kl 07:55 »
Man kan även hälla på kokande vatten, kanske passar bäst på små hemma komposter.... ??? Komunen i Krokom gick ut med det nyligen  ;)
Wannabe bonde som är på väg till en gård med självhushållning <3

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 09 jul-12 kl 09:02 »
Man kan även hälla på kokande vatten, kanske passar bäst på små hemma komposter.... ??? Komunen i Krokom gick ut med det nyligen  ;)
Så fruktansvärt fel, hur kan kommunen skriva så?! Komposten är beroende av sin balans av smådjur och mikroorganismer, kokande vatten tar ihjäl det mesta och gör att nedbrytningsprocessen inte funkar som den ska.

Får man problem med flugor, så följ råden ovan om att täcka med jord och halm, och gärna odla ovanpå komposten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser