Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad att flytta timmerhus  (läst 22184 gånger)

mikso

• Uppland
Kostnad att flytta timmerhus
« skrivet: 01 maj-12 kl 23:10 »
Vi funderar på att köpa ett timmerhus och flytta det till vår tomt. Vi har ingen tidigare erfarenhet av att göra något liknande och försöker nu göra en uppskattning av vad det skulle kosta.

Från lite olika forum och artiklar på Internet har vi fått fram lite siffror på olika delar av processen. Ni som har erfarenhet av att flytta timmerstommar eller att bygga hus. Verkar dessa kostnader rimliga?

Köp av timmerstomme: 100 000:-
Nedplockning/flytt/uppsättning: 313 000:-
Ny krypgrund: 105 000:-
Markarbeten för grunden: 50 000:-
Borra vatten: 50 000:-
3-kammarbrunn + infiltration: 100 000:-
El-anslutning: 22 000:-
Tele-anslutning: 7 000:-
Kommunal avg.: 22 000:-
Anslutning el och V/A: 7 000:-
Anläggning av väg (ca. 80 meter): 100 000:-
Kök, inkl. vitvaror: 100 000:-
Badrum inkl. porslin: 100 000:-
Innertrappa: 30 000:-

Summa: 1 106 000:-

I de här kostnaderna finns inte med inredning (annat än kök och badrum).

Ni som har flyttat timmerhus, vad har ni för erfarenhet av isolering? Vi antar att timmerstommar brukar behövas tilläggsisoleras? Hur gör man det på bästa sätt och vad kostar det på ett ungefär?

Händig Man

• Gäst
SV: Kostnad att flytta timmerhus
« Svar #1 skrivet: 01 maj-12 kl 23:13 »
Bra om du skriver storleken på huset, om det är ett eller flera plan, hur gammalt mm

Svårt att räkna på det annars o:)

mikso

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-12 kl 23:21 »
Bra om du skriver storleken på huset, om det är ett eller flera plan, hur gammalt mm

Svårt att räkna på det annars o:)

Det har du rätt i  :)

Det är bara det att vi har inte hittat någon timmerstomme ännu :) Vi tänker oss ett 1 1/2 eller 2-planshus från 1800-talet och ytan på marken får gärna vara omkring 10x7 meter eller något större.

Händig Man

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 maj-12 kl 23:24 »
ok, vad tänkte ni ha som värmekälla, ska ni dra in el, vattenburen värme, pellets, vad ni ska ha för fönster, golv, allt sånt måste ni tänka på för alla småsaker påverkar ju hur mkt och hur dyrt det blir med isolerningen och även med uppvärmningskostnaden

mikso

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-12 kl 11:07 »
ok, vad tänkte ni ha som värmekälla, ska ni dra in el, vattenburen värme, pellets, vad ni ska ha för fönster, golv, allt sånt måste ni tänka på för alla småsaker påverkar ju hur mkt och hur dyrt det blir med isolerningen och även med uppvärmningskostnaden

Ja uppvärmning är ju något att fundera på både en och två gånger. Jag tror att på sikt är det ett vattenburet system med någon form av vedpanna och solfångare som vi tänker oss. Kanske en sådan här http://www.kakelugnspannan.com eller så får man bygga till ett utrymme där man kan installera vedpanna och ackumulatortankar. För att kunna fördela kostnader över tiden vore det dock bra om vi kunde använda ursprunglig uppvärming (kaminer, vedspis, kakelugnar) under en tid.

Vad gäller fönster och isolering så har vi förstått att det kan vara kinkigt att få bygglov om man inte kan visa att energiförlusterna blir begränsade. Om någon har erfarenhet av detta med bygglov, timmerhus och isolering så får ni gärna dela med er av dessa.

_ingemar_

« Svar #5 skrivet: 02 maj-12 kl 22:07 »
kolla om det kommer att räknas som ett nybyggt hus, då är det en massa regler som ska uppfyllas ex isolering, ventilation

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 maj-12 kl 22:16 »
Varför inte bygga en egen stomme om ni ändå skulle lägga 413 000 kr på att köpa och flytta en?  Man får mycket virke för 400 000 kr...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #7 skrivet: 02 maj-12 kl 22:26 »
Behöver stommen kosta så mycket? När jag tidigare letade en lada tyckte jag inte att de var så dyra men det var ett tag sen. I de gamla bostadshusen finns en charm och känsla som är svårfångad i nyproduktion. Jag skulle välja en gammal stomme fast naturligtvis inte till vilket pris som helst.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Jakobn

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 21:27 »
Jag håller på att undersöka det här med gamla fönster i nybygge. (Vilket jag antar att ditt kommer räknas som)
Hittills har jag inte hittat något regelmässigt hinder för att återanvända gamla fönster, men kan tänka mig att det blir svårare att uppnå boverkets energikrav utan att modifiera dem.
Verkar som man kan komma billigt undan om man tar hjälp av en glasmästare för att blidka byggnadsnämnden.

Glöm inte att du har ventilationskrav också som troligtvis kräver en stadig investering

Jag har inte själv byggt ännu men håller på att undersöka möjligheterna.
Lycka till!

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-12 kl 08:59 »
Efter att ha arbetat med två husflyttningar åt olika beställare så har jag ett par synpunkter på din kostnadsuppskattning:

-Det borde gå att få köpa ett gammalt hus för bortrivning litet billigare än du har beräknat. 100000 kronor vore ett riktigt ockerpris åtminstone här i mina trakter.
-Du skall lägga till en post på minst två veckors timmermanslön för byte av ruttna stockar och andra reparationer på timmerstommen plus kostnaden för inköp och transport och sågning av nya stockar att byta med. Räkna med högt kubikpris på stockvirket eftersom de skall kapas i betydligt längre längder än vad som är vanligt i nutida skogsbruk och det fördyrar utkörning och hantering. Sågningen är också arbetsdryg då man har långt virke. Jag brukar kapa sådant virke i varierande längder mellan 6 och 9,5 meter men ju längre ju bättre. Gränser är hur långt som går att få sågat. Om timret är längre än sågbordet blir det att bila för hand. Såga timret på två motstående sidor till en tjocklek som är 1/2 eller helst 1 tum tjockare än färdig vägg och lämna övre och undre kanterna runda.

Jag anser att eventuell tilläggsisolering skall läggas på utsidan. Detta för att fukt söker sig från varmt till kallt. Största kondensrisken är där fukten möter en relativt tät kall yta på sin väg ut. Med tilläggsisolering på insidan skulle insidan på timmerväggen bli en sådan yta med kondensrisk. Jag skulle personligen föredra ekofiber eller linull som tilläggsisolering mellan stående reglar och en träfiberskiva som vindskydd utanpå. Jag tycker att 5 cm isolering är en rimlig kompromiss mellan utseende och fuktfysik och isoleringsvärde men i slutändan är det byggnadsinspektörens krav som avgör. Med isoleringen på utsidan kan ni också dra nytta av timrets förmåga att utjämna inneklimatet. Timret tar upp och avger fukt och värme och så man behöver inte ha så perfekt inställd ventilation och uppvärmning som i ett modernt hus.

Vad ni än gör blanda inte in plast eller polyuretan i ett timmerhus. I trossbotten och mellantak föredrar jag ekofiber. Bergull och glasull håller kvar fukt i långa tider och därfär kräver de materialen en tät fuktspärr (plast) på insidan. Jag påstår att ingen människa kan göra en fungerande fuktspärr i ett gammalt timmerhus så därför skall man bygga så att fuktspärr inte behövs.

Får se hur länge det tar innan Tacitus dyker upp och börjar prata om att baka in hela huset i polyuretan ;)

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 maj-12 kl 15:15 »
Men om man har problem med fukt från "krypgrunden" är det inte rimligt att lägga plast på marken i krypgrunden??

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 maj-12 kl 15:19 »
Men om man har problem med fukt från "krypgrunden" är det inte rimligt att lägga plast på marken i krypgrunden??

Nej, då är det rimligt att dränera och ventilera.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 maj-12 kl 16:52 »
Jojo sant sant. Men det kan väll inte vara skadligt att försöka hålla bort markfukt? (får det som tips när jag googelar runt problemet)

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 09 maj-12 kl 06:13 »
Behöver stommen kosta så mycket? När jag tidigare letade en lada tyckte jag inte att de var så dyra men det var ett tag sen. I de gamla bostadshusen finns en charm och känsla som är svårfångad i nyproduktion. Jag skulle välja en gammal stomme fast naturligtvis inte till vilket pris som helst.

Om du anda ska tillaggsisolera kommer den charmen att forsvinna, i den man det ar patinan du talar om. :)

Sa sla ett slag for miljon, skaffa nytt timmer, fran lokal skog! :)

mikso

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 09 maj-12 kl 09:55 »
Hej allihop! Tack för många bra synpunkter. Vi har nu fått en prisuppgift på stomme, nedplockning och uppsättning. 550.000:- skulle det kosta. Och då tillkommer transportkostnaden. I priset ingår att byta ut eventuellt dåligt timmer och 2-3 månader behöver de på sig för att genomföra flytten.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 maj-12 kl 10:14 »
Jag gick här och övade lite huvudräkning..

Om manköper virke direkt på ett sågverk kan man få det för 1800 kr/m3.

Av 3x8 tum går det 13 m2 på en kubik, alltså 138 kr/m2.

Ett hus på 12x8 meter och 2,5 meters väggar har en fasadyta på 100 m2.

Virket till själva fasaden skulle alltså gå till knappt 14 000 kr. Då köper man sig en hyvel så man kan fasa plankorna till önskad profil. Ställer upp dom som ett vanligt korsvirkeshus. Hyveln kan man sälja vidare efter projektet.

På insidan bygger man en likadan låda, fast av 2 tums virke ( då håller det att hänga tavlor i :) )  den delen går ju då till lite mindre, så säg 10 000.
För 24 000 kr har man nu en låda med dubbla väggar. Mellanrummet klär man med en vindspärr och valfri isolering. Kostnad?
Sen då takstolar och virke till det, säg 25 000.

Nu är vi uppe i 50 000 för kåken, när det är dags att isolera och inreda..

Jag tror fanimej jag går ut och bygger ett hus, bara för skojs skull :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser