Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fribetäcka  (läst 3811 gånger)

ChickenCurry

• Västergötland
Fribetäcka
« skrivet: 01 maj-12 kl 08:52 »
Halloj!

Tänkte kolla med er lite om man ska fribetäcka sitt sto.... Gör man det om stoet har föl vid sidan? Och hur i så fall sköter man det så det inte blir skador på nån häst?

Tack på förhand :)
Funderar på att öppna 4H-gård :P

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Fribetäcka
« Svar #1 skrivet: 01 maj-12 kl 09:22 »
Man har en stor hage med bra staket. Tar av skorna på både sto och hingst.   Har själv ingen erfarenhet att att fribetäcka med föl vid sidan.

Sedan släpper man i hop dem när stoet är brunstigt.  Vi gjorde så och vårt nordsvenska sto tog sig direkt och så blev det ett föl som nu är 3 år.

Tyvärr så blev hingsten stressad av att ha henne i sin hage när det var andra hästar i närheten senare på sommaren. ( Det var iofs en annan hingst rätt
nära) och då försökte han hela tiden valla bort henne och då fick hon en skada på flanken som behövdes sys.).  Men har man bara EN hingst och i fler ston än ett så borde det ju gå att låta dem kampera ihop hela sommaren för då är man ju säker på att hingsten betäcker om igen om hon inte tar sig på första brunsten.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 01 maj-12 kl 10:34 »
Mycket beror också på vilken hingst man använder. En orutinerad och/eller ettrig hingst kan vara för djävlig och stressa både sto och föl medans en lugn rutinerad gentleman gör det hela "snyggt". Har stoet blivit betäckt naturligt tidigare? Hur har det gått då. Endel ston är väldigt bestämda och "svåra" och vill lära känna hingsten ordentligt först och alla ston gillar inte alla hingstar.

Så mycket beror på stoet och hingsten. Vilken/vilka rasera är de? Hur gamla är de? Är det bara de två eller är det flera ston med?

Jenova

• Halland
« Svar #3 skrivet: 01 maj-12 kl 10:36 »
Om det blir skador eller inte beror på hästarna själva. Vissa hingstar är mycket burdusa och aggressiva medan andra är försiktigare. Har varit med om hingstar som vid naturlig betäckning (inte fribetäckning) skadat stoet riktigt illa medan andra nästan inte lämnat ett märke. Detsamma gäller förstås stoet. De kan sparka och skada hingsten svårt. Det är väl därför som insemination används så mycket idag. Ingen blir skadad.
Men Gotlandsrussen som lever fritt på Gotland får EN hingst dit som fribetäcker på sommaren. Även i Norge har liknande fast med deras Dölehäst. Gemensamt för dem är att de har mycket stora områden att röra sig på.

Naturligtvis ska det inte finnas andra hingstar i närheten. Hingsten måste få ha sitt revir i fred utan att se andra hingstar.
Fölen ska nog inte vara för små. De kan också bli skadade av sparkar, bitna osv.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 04 maj-12 kl 10:20 »
Jag håller med resten om att det beror helt på sto och hingst. Jag skulle kunna tänka mig att släppa sto med föl på fribetäckning med min hingst, under förutsättning att hingsten och fölet känner igen varandra, och att stoet inte försvarar fölet mot hingsten.

Alltså inte att sto med föl kommer till gården och släpps ihop med hingsten direkt utan att de sett varandra under en tid först. Jag föredrar antingen att betäcka vid hand en gång innan jag släpper ihop, alternativt att man släpper ihop strax innan brunst (under förutsättningen att man har en erfaren hingst som vet när det är läge och inte att betäcka).

Jag har själv ett sto som inte alls fungerar på fribetäckning då hon slår mot hingsten (går bra vid handbetäckning i grimma), och ett sto som funkar skitbra på fribetäckning - om hon är ensam med hingsten. Andra ston kör hon bort från honom.

Hingsten är väldigt olika mot olika ston. En del betäcker han fler gånger än andra, en del uppvaktar han mycket och är väldigt kärvänlig med, andra är det bara pang på så snart stoet ställer upp. Ett sto har han i princip struntat i. Betäckt två gånger under en brunst och sen inte brytt sig. 

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 05 maj-12 kl 20:54 »
Vi har också hållt stoet i grimma första gången, ibland har fölis lämnats inne i box (med en människa som kollar allt) och ibland har fölis varit med mamman ute vid betäckningen. Efter första betäckningen vid hand, om allt gått bra då så har vi släppt alla i hagen och haft koll. Min hingst har skött allt väldigt bra! Det är nog olika från fall till fall, bäst att kolla noga för att undvika skador.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ljunghonung, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser