Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt oviktigt :-)  (läst 3269 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Helt oviktigt :-)
« skrivet: 16 apr-12 kl 21:11 »
Mina sparrisplantor som såddes förra året har börjat titta upp. Så små och söta. Dags att få sparrisbädden färdig så att de kan få flytta till sin permanenta plats. 

Paradisgården

• Västergötland
SV: Helt oviktigt :-)
« Svar #1 skrivet: 16 apr-12 kl 21:13 »
Grattis! :D Hur sådde du dem - Köpte du frön eller tog du egna? Har just satt två köpta plantor till, men vill ha fler - älskar sparris ;D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-12 kl 12:10 »

Köpta frön. Nackdelen när man sår är att det tar några år längre innan man får skörda sparris. Men bra mycket billigare blir det om man orkar vänta.

kurt

« Svar #3 skrivet: 18 apr-12 kl 04:15 »
Sår man så får man också 50% hon- resp. hanplantor, i kommersiell odling ger hanplantorna 10-15% högre skörd

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-12 kl 07:30 »
Vadå oviktigt? Det var ju det viktigaset av allt  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vicky-g

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-12 kl 15:02 »

;D

LenaWB

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 29 apr-12 kl 09:03 »
och grobarheten på egenplockade fröer är fantastiskt bra...gillar honplantor...har en hel skog sparris...men den är ganska låg än...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

vicky-g

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 29 apr-12 kl 12:16 »
Mina växer så det knakar.  ;D Fast än är de väldigt smala antar att de blir tjockare med åren. Jämförde med plantskolans som jag antar är 1-2 år äldre än mina och de var bara lite grövre. Så det finns hopp för framtiden. Är sååå sugen på att provsmaka trots den ringa storleken.

fräsen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 apr-12 kl 13:24 »
Mina har inte tittat upp än så jag börjar bli orolig att de frusit ihjäl.
Förra året var det första som vi skördade och det var så gott!

vicky-g

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 29 apr-12 kl 14:40 »
Har haft fiberduk på mina sen tidigt i våras. Har nog skyndat på dem en hel del. Sen växer de i upphöjda bäddar med ganska sandig jord. Som gjort för att få det varmt om fötterna tidigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser