Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa tuppens sporrar??  (läst 28799 gånger)

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Klippa tuppens sporrar??
« Svar #40 skrivet: 25 dec-08 kl 18:57 »
Nettis:
 blir det ett skal kvar kring pulpan eller hur är det???

Det sitter ju liksom ett skinn runt pulpan eller vad man ska kalla det och det sitter ju kvar och håller ihop den. Det ser nog ut som när en hund har skadat en klo och hylsan har åkt av. Jag har själv aldrig behövt göra det för mina tuppar har inte haft problem med sina sporrar men mina kompisar i föreningen har gjort det många gånger och det är de som säger att jag absolut inte ska klippa utan göra så här för tuppens skull och hönornas också då om det blir vassa kanter efter klippningen.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Klippa tuppens sporrar??
« Svar #41 skrivet: 26 dec-08 kl 08:12 »
Tack tack  för ett bra tips  :D
Nu har jag fått mera lärdom.
Har aldrig behövt klippa några sporrar,
men man kan ju komma dit någon gång.
Hedemorahöns

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Klippa tuppens sporrar??
« Svar #42 skrivet: 26 dec-08 kl 16:57 »
Nu blir jag rent av förskräckt.

Menar ni att det ska klippas/skruvas sporrar och klippas näbbar per automatik  på de flesta raser!? Hedemora?????
Det låter i mina öron tämligen konstlat och jag har inget minne av att vi gjorde så på tupparna när jag växte upp (Leghorn). Hur snart i ålder sker detta?
Visserligen så har vi klippt hundarnas varje vecka och för all del även andras när det har visat sig vara nödvändigt, men med hönsen har jag hoppats slippa.

Går det inte att förebygga på något vis undrar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Klippa tuppens sporrar??
« Svar #43 skrivet: 26 dec-08 kl 17:12 »
Nu blir jag rent av förskräckt. Menar ni att det ska klippas/skruvas sporrar och klippas näbbar per automatik  på de flesta raser!? Hedemora?????
Du får gärna visa mig var i den här tråden det står att man ska skruva av sporrar per automatik... för såvitt jag kan se, handlar det om att göra det när det behövs. Klippa näbbar ser jag ingenting om i tråden - fast jag kanske har läst slarvigt.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Klippa tuppens sporrar??
« Svar #44 skrivet: 26 dec-08 kl 17:30 »
Nu blir jag rent av förskräckt.

Menar ni att det ska klippas/skruvas sporrar och klippas näbbar per automatik  på de flesta raser!? Hedemora?????
Det låter i mina öron tämligen konstlat och jag har inget minne av att vi gjorde så på tupparna när jag växte upp (Leghorn). Hur snart i ålder sker detta?
Visserligen så har vi klippt hundarnas varje vecka och för all del även andras när det har visat sig vara nödvändigt, men med hönsen har jag hoppats slippa.

Går det inte att förebygga på något vis undrar I-K

Lugn! För det mesta växer sporrarna som de ska på en tupp men ibland kan de bli så långa att tuppen får svårt att gå eller så böjer sig sporrarna runt ochgår in tillbaka mot benet. Bara då behöver man åtgärda det. Jag har haft många tuppar och än har jag inte behövt fixa nån tupp så.

Ibland kan även en näbb bli så lång att djuret får svårt att äta. Då måste man försöka klippa den lite. Men det är också bara enstaka fall, inget man måste göra regelbundet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Het potatis
« Svar #45 skrivet: 08 okt-10 kl 19:09 »
Huuuuu för potatismetoden :-X Inget jag skulle vilja utsätta en levande tupp för utan smärtlindring :o

Det du gör är ju att brännskada vävnaden mellan hornlagret och pulpan så att hornlagret släpper. Typ samma teknik som man använder för att få loss hornbenet från hornet på en slaktad tjur. :P

Nä... Klippa och fila vid behov är nog mer min melodi.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Het potatis
« Svar #46 skrivet: 09 okt-10 kl 18:16 »
 :o aldrig sett eller hört talas om tidigare det där med het potatis.
Borde det inte vara hög infektionsrisk med tanke på att det är så mycket öppen såryta?! Det står att man ska efterbehandla.. Hur då?


Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Het potatis
« Svar #47 skrivet: 09 okt-10 kl 18:50 »
Hört talas om detta med att man ska skruva loss "yttersta lagret" tidigare här på forumet. Så om jag inte missuppfattat det så ska det finnas personer som använder sig av detta här.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 3 användare
malinj, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser