Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakugn pizzaugn  (läst 4429 gånger)

VolvoBM

• Småland
Bakugn pizzaugn
« skrivet: 13 apr-12 kl 22:22 »
Hejhej! Är det nån här på forumet som byggt  eller sitter o trycker på länkar med byggbeskriving mm till bakugn (Pizzaugn!) utan skorsten?

Händig Man

• Gäst
SV: Bakugn pizzaugn
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 22:28 »
googla, finns massor med detaljerade ritningar och forum för sånt  :-[

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 11:22 »
YouTube är också en höjdare om du bara söker lite.

Har kollat en hel del där själv och önskar mig bara lite tida att börja bygga.  :)
Höns, stickning och pelargoner

henkek

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 apr-12 kl 10:27 »
Köp senaste numret av Åter! (reklam reklam :)) Där finns en bra och tydlig beskrivning av bakugn i lera, blev RIKTIGT sugen på att bygga en själv. Får se om andan och pizzasuget faller på så pass i sommar. :)

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 apr-12 kl 08:24 »
Det är inte svårt att bygga en lerugn. En del slit, men stor belöning. Kostar inte mycket.  Man kan bygga i olika utförande, när det gäller fundamentet, men annars är det en kupol, och när man bygger utan skorsten, är det viktigt med öppningens höjd. Allt detta kan man hitta dokumentation om.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tobyone

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-12 kl 11:29 »
Som tidigare nämnts finns utförliga videos på youtube. Sök på cob oven. Cob är så vitt jag förstår en blandning av vatten, sand, lera och halm, denna metod används också till att bygga hus, stugor,murar osv..  Finns fantastiska kortfilmer innehållande olika kreationer av detta material som är en urgammal metod att bygga. Jag har fastnat helt och hållet på detta nu, och kommer under sommaren att påbörja ett projekt av ngt slag, möjligtvis en lekstuga till barnen eller en mur runt vår parkering.  http://youtu.be/i0foHjPVbP4     försök copy/paste denna adress på youtube. Den visar utförligt hur man går tillväga. mvh tobias

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser