Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus i plast  (läst 6885 gånger)

Faster Asta

• -
Växthus i plast
« skrivet: 13 apr-12 kl 12:07 »
Jag behöver lite råd här inne på forumet angående växthus i plast. Detta har säkert ett bättre ord i det svenska ordförrådet, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Jag önskar skaffa ett temporärt växthus i plast som monteras ned på vintern. Enligt kommunen där jag bor behöver man bygglov för att ha ett glashus monterat på plats. (Inkl. plast)  Jag har haft ivriga kontrollörer som har mätt fastigheten till millimetern och skribblat ned detta med tysk noggrannhet så jag vill inte ha några problem.

Vad föreslås i ett sådant fall? Är det någon som har erfarenhet av att montera ett egenhändigt gjort rundat "plasttält" med goda resultat? Att köpa ett av den storleken jag vill ha går på ca 20.000.-, detta monteras inte ned utan är en året-runt "byggnad" och kräver som sagt bygglov.

Skulle vara trevligt att påbörja ett lyckat projekt med andra förutsättningar.

Jag och mina framtida små plantor tar tacksamt emot alla goda alternativa och kompetenta råd.

Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?'.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Växthus i plast
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 12:27 »
Hur stort skall växthuset vara? Upp till friggebodsstorlek krävs inget bygglov.

kbh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 12:44 »
Borde ju annars gå att bygga i sektioner med ett isär tag bart ram värk.

prince

« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 12:45 »
Håller med, Du har rätt till 15 kvm utan bygglov. Det kan inte din kommun kräva..  Då går de ju emot lagen!

men, jag har haft sådant växthus du pratar om, olika modeller.

Ett som är lite billigare. Köpte det för 495 kr på ÖB. Det var 2,5 ggr 2 meter har jag för mig.
Det fungerade utmäkt!

Har ett för tillfället jag köpte på Blocket för 5000 kr för något år sen.. Det är 3 gggr 6 meter så 18 kvm..  Det är ju dock i plast så det räknas inte som "byggnad". ( bor ändå på lantbruk så jag får ha det även om.. )
Det är starkare plast och modellen är båghall liknande, dock med ordenlig höjd på sidorna.

Bästa växthuset jag någonsin haft!!   MYCKET bättre än glas!
Så, skaffa du dig ett i plast!!  Rekommenderar det varmt!  (  det har ju dock inte automatiska öppningsluckor etc, men man får öppna dörrarna istället)

kurt

« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 13:13 »
Sök på bågväxthus annars, det kostar inte mycket att bygga. Och använder man t ex PET-slang till bågarna så är det enkelt att demontera vintertid.

Faster Asta

• -
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 13:25 »
Tusen tack för goda råd. De är guld värda.  Ni är ena riktiga klippor här inne på forumet.

Skönt att plastväxthus får så goda vitsord. Då är jag ännu tryggare på det beslutet. Tack för det Prince.

Ska se om jag kan lägga vantarna på ett plastväxthus från Blocket eller var dessa skapelser nu kan hålla hus. Annars får det väl bli någon egenhändig ihopknåpad stackars variant men det är ju resultatet som räknas. PET-slang till bågarna lät intressant. Denna variant ska definitivt tas med i beaktande. Ska även kolla bågväxthus. Tack Kurt.

Angående 15 kvm friggebod har jag redan uppfyllt den kvoten, så det är inte lov att uppföra mer byggnader i enlighet med kommunen. Skulle vilja ha ett växthus på 50 kvm, så friggebodsstorleken är för litet.

Ska se också om man kan få lånat/hyrt/köpt en begagnad harv/plog. Traktor kommer jag att få tillgång till men det är bihanget som saknas. Ska se till att plöja upp 150 kvm mossig gräsmatta och odla istället så är det bara ett dagsbehov av plogen. Någon som även där har goda råd. Kan man få lånat något sådant eller finns det platser som hyr ut dessa fenomenala verktyg. Ställa mig och göra jobbet för hand är otänkbart. Har provat en mindre plätt och blev ledbruten.

Ska lägga in en "Sökes"-annons och se om denna variant lyckas annars.

Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?'.

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 apr-12 kl 13:48 »
Kolla annars var du kan hyra en större jordfräs som alternativ .

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 apr-12 kl 15:00 »
Behöver man inte bygglov för ett demonterbart växthus? Det kommer ju ändå att sitta uppe i flera månader.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 13 apr-12 kl 15:07 »
;-) sätt hjul på huset,så länge det är mobilt tror jag inte du behvöer någe byggtillstånd,det kan ju va väldigt små hjul....:-)
Jag har ett litet växthus... 2x3 me eller nåt sånt,i glas.. och nackdelen med det är att glasen går sönder på vintern om det blir för tungt .. det är ju lite svårt att peta bort snön oxå..eftersom vi inte plogar runt glas huset...
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Faster Asta

• -
« Svar #9 skrivet: 13 apr-12 kl 16:26 »
Idén med hjul på växthus var bra Ingela   :)  Tanken var god. Det fungerar om man har ett mindre växthus utan problem. Men sätter man hjul på ett 50 kvm stort inplastat växthus blir det nog bakläxa av myndigheterna om de kommer på en med händerna i kakburken. Tror inte att de skulle köpa mina filosofiska utlägg om mobilt växthus. Mina grannar har ett rejält inplastat växthus på tomten utan bygglov och de säger att det inte är några problem. Men efter närkontakt med ivriga lantmätare så värdesätter jag lugn och ro, tillsammans med mina tilltänkta tomatplantor och övriga växtligheter, högt.

Angående bygglov så får man lov att ha en temporär uppställningsplats av t ex båt och även, som i mitt fall, ett inplastat växthus. Nu minns jag inte exakt hur lång tid detta gällde men jag ska kolla upp det från korrekt källa. Ska ta och friska upp minnet.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 13 apr-12 kl 16:53 »
Då önskar jag dig lugn och ro!..
Dumma fåniga lantmäteri folk!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

markie

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 13 apr-12 kl 21:45 »
Hej! Nån som vet någe om dessa ? http://www.blocket.se/overtornea/Pvc_vaxthus_39230925.htm?ca=1_14&w=0&last=1
Det är tydligen ett företag som heter Averto i lettland som gör dom. Finns en monteringsvideo på youtube. Jag och en kompis har beställt ett varsit 3*8 Meter . Visst kan man bygga själv men detta kändes så smidigt och jag har mycket annat tidskrävande att göra på gården.

Faster Asta

• -
« Svar #12 skrivet: 18 apr-12 kl 14:49 »
Har införskafffat mitt livs första harv.  Det var en rostig antik sak men jag är glad som en lärka. Nu jäklar ska det odlas.

En fråga till kompetenta tomatodlare och annat löst folk    ;)

Min gamla brunn har stagnerat vatten sen ett antal år tillbaks. Jag har aldrig tömt den som ordenligt folk gör utan har låtit det stå och samlat på sig. Vattnet ser numera "intressant ut" och det är svårt att tro att det var min enda vattenkälla till för 2 år sedan. Hujedamej.

Nu till frågan: Kan jag vattna växterna med otjänligt vatten? Eller vad hade ni gjort?   :-[

kurt

« Svar #13 skrivet: 18 apr-12 kl 16:05 »
Jag tror inte att vattnet är sämre än t ex vanligt sjövatten, så vattna på bara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser