Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött lamm en till?  (läst 6816 gånger)

zzaga

• Skåne
Dött lamm en till?
« skrivet: 09 apr-12 kl 10:49 »
Hej!
Jag är nybliven fårägare och har gått och väntat på lammningen nu. Vi har nu en tacka (gutefår) som fick ett dött och väldigt litet lamm. Det hänger kvar fosterhinnor bak från tackan och jag undrar nu om hon kan ha ett till
lamm i magen som inte kommer ut av sig själv? Lammningen började i går och det döda lammet låg i hagen i morse.
Vad bör vi göra? Ringa vet?

Lammet såg ganska mycket minder ut än de lamm vi fått tidigare. Kan vi ha missat något vad gäller foder osv? De har fri tillgång till hö, saltsten och har fått tackfor varje dag.
Läste om selenbrist kan det vara det som gör det?

Tacksam för all hjälp.

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
SV: Dött lamm en till?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-12 kl 10:52 »
Känner du inte någon som har mer kunskap om får som kan titta på tackan?
Vi har också får första gången och om det nu skulle gå åt fel håll med lammningen
har jag någon som jag kan ringa när som helst.
Lycka till med tackan och lammningen!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 apr-12 kl 11:17 »
Går det, så försök få lite telefonråd från vet.  De är i regel inte så intresserade av att åka ut på helgen, men prata en stund i telefon brukar gå.  Om det är en bra vetr.

Jag skulle bli lite misstänksam mot en tacka som beter sig som du beskriver.  Kolla beteendet, verkar hon må dåligt på något sätt?  Om det är ett lamm till, så är det med säkerhet dött, ty det borde ha kommit en kort stund efter ettan.  10 minuter emellan är normalt; tackan hinner slicka ettan torr innan det är dags att slicka på tvåan.  Sen reser de sig och börjar sitt livs stora vandring:  Leta efter mammas mjuka spene med den livgivande mjölken.  Efterbörden normalt efter ett par timmar.

Betr foderstaten så saknar jag mineralfoder och foderkalk i listan.

Hoppas nu det går bra med din tacka.  Låt henne inte bara gå tills hon får feber, då är det för sent!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 09 apr-12 kl 11:24 »
Ser du / har du sett att det hänger ut ngn vätskefylld påse? Eller är det bara hinnor och "gugg" som hänger ut?
Innan andra lammet kommer ju fosterblåsa som en vätskefylld hinna ut, hänger som en ballong. Men har den spruckit är de ju svårt att skilja åt vad det är som hänger där bak.
Hur verkar hon? Är hon sitt vanliga jag eller verkar hon må dåligt?
Hur såg lammet ut? Var det fullgånget eller kan det ha varit dött ett tag? Det kan ju vara så att det blev en jbbig förlossning och om lammet var litet som du skriver så kanske det inte klarade med det hela.

Jag har aldrig kännt efter ett andra lamm så jag är nog inte rätt person att fråga om det. Min erfarenhet är i alla fall att det oftast går  fort med det andra lammet om det första väl har kommit ut.
Efter lammningen kan det ta ett tag innan efterbörden kommer ut (om det bara är ett lamm). Om det där bak släpar i marken kan man göra en knut på det för att få lite extra tyngd. Dra eller klipp inte i det.

Det här kanske inte hjälper dig så mycket, men.. 
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

zzaga

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 apr-12 kl 12:05 »
Ser du / har du sett att det hänger ut ngn vätskefylld påse? Eller är det bara hinnor och "gugg" som hänger ut?
Innan andra lammet kommer ju fosterblåsa som en vätskefylld hinna ut, hänger som en ballong. Men har den spruckit är de ju svårt att skilja åt vad det är som hänger där bak.
Hur verkar hon? Är hon sitt vanliga jag eller verkar hon må dåligt?
Hur såg lammet ut? Var det fullgånget eller kan det ha varit dött ett tag? Det kan ju vara så att det blev en jbbig förlossning och om lammet var litet som du skriver så kanske det inte klarade med det hela.

Jag har aldrig kännt efter ett andra lamm så jag är nog inte rätt person att fråga om det. Min erfarenhet är i alla fall att det oftast går  fort med det andra lammet om det första väl har kommit ut.
Efter lammningen kan det ta ett tag innan efterbörden kommer ut (om det bara är ett lamm). Om det där bak släpar i marken kan man göra en knut på det för att få lite extra tyngd. Dra eller klipp inte i det.

Det här kanske inte hjälper dig så mycket, men..

Hej på er och tack för råd!

Jag ringde veterinären som kommer om en liten stund. Det hänger bara hinnor ingen vätskefylld blåsa eller så. Så frömodligen finns det ett lamm kvar:(  Tänkte att det var bäst att vet. fick titta på henne så att hon inte blir sjuk och det hela blir ännu värre. Men tråkigt är det i alla fall:(
Tack igen snälla ni för att ni svarade så fort.

/Saga

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 apr-12 kl 12:42 »
Hoppas det går bra med veterinären!

Här hade en tacka döda lamm i sig, och fick tom likförgiftning. Men det gick bra med tackan... så det finns gott om hopp!!!!

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 apr-12 kl 12:44 »
Hej. Läste er diskussion och önskar dig lycka till. Jag vill bara berätta att det kan ta längre tid än 10 minuter, även om det är vanligt. Det har tagit upp till någon timme för nån tacka vid något tillfälle mellan lammen. Efterbörden ska inte släpa, som någon skrev, utan knytas upp. Inget får klippas eller dras av! Kanske har det varit kallt ute, långdragen förlossning, nedkylt lamm, eller för tidigt född, eller död innan födsel. Allt blir gissningar. Vi har tagit in dem så alla har fött inne, och överlevt. Lamm kyls ner jättefort i kallt väder, nederbörd etc, speciellt om de är lite svaga och tackan är novis. Vet du när hon betäcktes så kan du räkna om lammet är fullgånget. Hoppas vet. inte hittar något dött lamm i tackan, eller får ut det snabbt. Det lär bli kostsamt dessutom, storhelg också... Stackare.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #7 skrivet: 09 apr-12 kl 12:51 »
Hoppas att det går bra! Lycka till!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 09 apr-12 kl 14:34 »
Hej. Läste er diskussion och önskar dig lycka till. Jag vill bara berätta att det kan ta längre tid än 10 minuter, även om det är vanligt. Det har tagit upp till någon timme för nån tacka vid något tillfälle mellan lammen.
Men detta lamm hittades ju "i morse".  Då tyckte jag att det var dags att försöka få kontakt med kunnig person, dvs veterinär.  Och även jag håller tummarna!  Och, som sagt, storhelg också, när det hela är klart kan vi diskutera det ekonomiska.

Men först vill jag veta om tackan överlever!  :)

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 apr-12 kl 15:45 »
Du har väl redan veterinären på gårn nu,bättre att ringa ut veterinären om man är osäker än att låta bli. Det är upp till djurägaren att avgöra ekonomiska beslut.

Personligen skulle jag hålla huvet kallt,sätta tackan i box och vänta 48 tim innan jag tar ut veterinär...efterbörden kan ta längre tid "på sig" att komma ut när tackan inte dias.

Håller tummarna för att det går bra med din tacka :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

hursomhelst

• Småland
« Svar #10 skrivet: 11 apr-12 kl 01:05 »
Undra som en flundra hur det har gått?!

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 11 apr-12 kl 07:10 »
Jag undrar också ???

Maddie

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 11 apr-12 kl 07:47 »
Jag undrar också... Fick lite känslan av att tackan kan ha kastat ? Litet dött lamm, mindre än de andra , hinnorna hänger kvar.. ?

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 11 apr-12 kl 08:16 »
Kastat?  Det tänkte jag inte på ...   :-[ :-[  Så dumt av mej!   ::)

I så fall borde tackan vid det här laget ha gjort sig av med efterbörden, börjat beta - och rent av brunstat!  Hur HAR det gått?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 11 apr-12 kl 13:56 »
Hej. Läste er diskussion och önskar dig lycka till. Jag vill bara berätta att det kan ta längre tid än 10 minuter, även om det är vanligt. Det har tagit upp till någon timme för nån tacka vid något tillfälle mellan lammen.

Vad jag fått lära mig, kan det dröja mellan lamm 1 och 2, ibland uppemot 2 timmar.  Däremot ska lamm nr 3 och ev fler, komma snabbt om allt är normalt...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

zzaga

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 apr-12 kl 11:45 »
Vad jag fått lära mig, kan det dröja mellan lamm 1 och 2, ibland uppemot 2 timmar.  Däremot ska lamm nr 3 och ev fler, komma snabbt om allt är normalt...

Hej på er! Oj vad många som undrat! Jo veterinären kom och det fanns inget mer foster utan det var bara hinnorna som var kvar. Fåret mår ok nu.

Veterinären gav även selen i sprutform till de två lammen vi redan fått då det ena var lite stappligt på bakbenen. Jag hade inte hört från säljaren att de kunde behövas utan läste det först här på forumet.

Här är just nu full cirkus vad gäller lammningen och jag är väldigt orolig.

I morse kom ett litet lamm till det går hos en tacka men verkar inte få dia dom luktar på varandra och lammet försöker. Tackan blev nu stirrig och springer omkring. Det har kommit lite blod från henne. Kan det vara ett till som är på g? Jag är mest orolig att det lilla lammet som kommit inte ska få i sig någon råmjölk. Kan hon vara hos fel tacka?  Bör jag ge det lilla lammet mjölkersättning för säkerhets skull?  Känns mer som om jag inte vill störa det hela om nu tackan är orolig och kanske har fler på g?
Brukar dom inte få dia om det är fler lamm på g?

*pust* 

zeina66

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 12 apr-12 kl 11:56 »
Bra att det redde sig med din tacka :)

Ang den senaste tackan som lammat,sätt henne i box med lammet och gå därifrån,då får hon en chans att i lugn och ro knyta band till sitt lamm. Om han söket spenen är chansen stor att han lyckas om hon är lugn. När han diar så hjälper det till med att sötta igång värkarna om det finns fler lamm...eller bara efterbörden. Håll huvudet kallt i minst 3 tim,då har dom en chans. Du kan möjligtvis känna på spenarna att det inte sitter en vaxpropp...

Många gånger när man "hjälper" till med mjölkersättning kan man förstöra istället och sen tror man att det var tackans fel...som inte ville låta sitt lamm dia

zzaga

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 12 apr-12 kl 12:11 »
Bra att det redde sig med din tacka :)

Ang den senaste tackan som lammat,sätt henne i box med lammet och gå därifrån,då får hon en chans att i lugn och ro knyta band till sitt lamm. Om han söket spenen är chansen stor att han lyckas om hon är lugn. När han diar så hjälper det till med att sötta igång värkarna om det finns fler lamm...eller bara efterbörden. Håll huvudet kallt i minst 3 tim,då har dom en chans. Du kan möjligtvis känna på spenarna att det inte sitter en vaxpropp...

Många gånger när man "hjälper" till med mjölkersättning kan man förstöra istället och sen tror man att det var tackans fel...som inte ville låta sitt lamm dia

Tack Ziena66!
Jag ska försöka hålla mig lugn ett tag till... Tack för dina råd!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 12 apr-12 kl 17:04 »
Att sätta tacka + lamm i box är absolut bästa sättet att hjälpa mor och barn att få en bra relation och diandet att fungera. Då kan inte tackan springa omkring och risken att någon annan tacka ska slicka lammet finns inte heller. Jag har alltid gjort det och jag tyckte alltid att tackorna såg ut att tycka det var underbart. De fick i lugn och ro äta när de hade egen höhäck och eget vatten att dricka. Jag tror att de har känt sig lite lyxiga.
Åsenfår, hundar och katter

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 12 apr-12 kl 18:02 »
Ett annat tips är att gå en lammningskurs. Då får du lära dig vad du ska göra i olika situationer. Hur man ska gå in om lammet ligger fel, mm. Jag föredrar också lammningsboxar. Vi sätter in tackan när vi ser att det är på G, man får vara uppmärksam, på färgen i baken, när den börjar bli röd är det dags. Sedan får tackan stå i boxen med lammen ett par tre dagar så att man ser att allt har gått bra och att hon inte stöter bort något lamm.
Lycka till!
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser