Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börja med lammpellets?  (läst 5508 gånger)

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
När börja med lammpellets?
« skrivet: 07 apr-12 kl 17:01 »
Hej!
Fick våran två första lamm igårkväll. När ska vi
börja ge lammpellets och hur ger ni det så att inte mamman äter upp allt?
Mamman får fårpellets.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: När börja med lammpellets?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 17:49 »
Våra lamm äter av tackornas pellets, tror det heter "Fiol Vital". Det ska enligt tillverkaren Svenska Foder funka till både tackor och lamm. http://www.svenskafoder.se/?p=2760&m=1683

Men om du vill ge lammen speciell mat så får du ordna nån slags lammkammare, dit inte tackorna kommer in.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
« Svar #2 skrivet: 07 apr-12 kl 18:14 »
Vi ska göra en lammkammare såfort några är ut ifrån lammboxen,tänkte jag.Till den kan jag ger mamman kraftfoder så får dem äta med mamman.
Ger du tackan mer kraftfoder för det eller fri tillgång?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 07 apr-12 kl 18:52 »
Jag ger lika mycket nu som jag gjorde när de var nylammade (ger inget under dräktigheten). Så i princip får ju tackorna mindre nu eftersom lammen äter av det också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 08:50 »
Jag har just gjort en lammkammare till våra första födda lamm för året. De är över 2 v gamla.
Har aldrig tidigare gett pellets till lamm, men det har inte behövts då lammningen har varit just innan betessläpp eller på bete. (tackorna har fått lite kraft på betet, men avvants rätt snabbt, innan lammen fattat intresse för kraftfodret)

Nu när jag såg att lammen tydligt käkade av tackans pellets fick de en liten lammkammare att gå in i. Sätter bara en eller två nävar foder till dem. Såg att granngården hade fårfor Lamm så vi köpte den.. Har inte kollat så noga på näringsinnehållet men de äter ju inte så mkt :)
Känns rätt bra att "avlasta" tackan lite, att de så fort som möjligt börjar få i sig näring på annat håll.

Min tacka får ett kg pellets om dagen(fårfor tacka), ett halvt kilo per lamm. Ger det i 4 givor för att hon skall kunna "späda ut det" med ensilage/hö. första dygnet efter lamning får de bara hö och vatten för att våmmen skall få möjlighet att fyllas ut när lammen inte längre är kvar. Bl.a därför också som jag ger små men många doser.
Jag har tidigare haft en salig blandning av får men har bytt besättning till köttrasblandning och det är väl därför som jag försöker följa uppfödarens rekommendationer (och övriga "bättre vetandes") slaviskt ;)
Dessutom växer de här lammen så det knakar! Riktiga tjockis-lår och breda bogar. Så dom bara suger ut all näring från tackan ;)

26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser