Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nätbotten???  (läst 3126 gånger)

tinaw

• Gäst
Nätbotten???
« skrivet: 07 apr-12 kl 10:03 »
Har sett på amerikanska och engelska sidor att många har nätbotten i sina vaktelburar. Jag tycker det ser hemskt obehagligt ut för fåglarna, men så läste jag här http://www.flytesofancy.co.uk/chickenhouses/Coccidiosis_in_Chickens.html att för just kycklingburar kan det vara bra för att minska risken för parasiter.

Hur har ni gjort? Och får man ens ha nätbotten? Jag trodde att det var lag på strömaterial för marklevande fåglar, men det kanske inte gäller kycklingar?

Jag är bara intresserad av hygienaspekten. För övrigt föredrar jag strö, jag tycker att det går att hålla renare...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Nätbotten???
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 10:47 »
Du får inte hålla djur på nätgolv i Sverige. Sedan finns det ju en del situationer när det är tillåtet. Du får tex ha nät över gödselbordet som hönsen kan gå på. En lösning som kan minska risken för Coccidios på både vaktlar och andra kycklingar är att ha nätgolv/spaltgolv i den delen av buren där vattnet finns. Det gör att strömmaterialet håller sig torrt längre och då minskar risken avsevärt för coccidios. Om även maten står på nätgolv/spaltgolv så ökar foderspilet men kycklingarn pillar inte i sig smutsig mat i samma utsträckning och det minskar också risken  för sjukdom. Dessa lösningar skulle jag tro är OK så länge största delen av buren är med golv med strömaterial.

Hos de flesta som har hobbydjur är det dock inget större problem att städa kycklingburar ofta och då kan man som regel klara sig undan problem i vilket fall  :D Dessa rekommendationer från bla USA om att man måste ha nätgolv till vaktelkycklingar om de inte ska dö av coccidios eller andra tarmsjukdomar är ju skrivna av folk som bor i områden med betydligt högre parasittryck än vad vi har i Sverige och många gånger har dom fler djur också. Deras omständigheter är med andra ord annorlunda.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tinaw

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 apr-12 kl 10:54 »
Tusen tack för snabbt svar! Då struntar jag i nätgolv och städar ofta i stället :D. Vattnet hade jag tänkt lösa med vattenautomat med "lock" och hål in från sidan, för som jag har det nu (nipplar) dräller det verkligen runt vatten, jag byter ströet under nipplarna ungefär varannan dag.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 14:26 »
Du får inte hålla djur på nätgolv i Sverige. Sedan finns det ju en del situationer när det är tillåtet. Du får tex ha nät över gödselbordet som hönsen kan gå på. En lösning som kan minska risken för Coccidios på både vaktlar och andra kycklingar är att ha nätgolv/spaltgolv i den delen av buren där vattnet finns. Det gör att strömmaterialet håller sig torrt längre och då minskar risken avsevärt för coccidios. Om även maten står på nätgolv/spaltgolv så ökar foderspilet men kycklingarn pillar inte i sig smutsig mat i samma utsträckning och det minskar också risken  för sjukdom. Dessa lösningar skulle jag tro är OK så länge största delen av buren är med golv med strömaterial.

Hos de flesta som har hobbydjur är det dock inget större problem att städa kycklingburar ofta och då kan man som regel klara sig undan problem i vilket fall  :D Dessa rekommendationer från bla USA om att man måste ha nätgolv till vaktelkycklingar om de inte ska dö av coccidios eller andra tarmsjukdomar är ju skrivna av folk som bor i områden med betydligt högre parasittryck än vad vi har i Sverige och många gånger har dom fler djur också. Deras omständigheter är med andra ord annorlunda.
Nja, djur och djur... Burfåglar och duvor är väl djur? Men dessa får hållas på nät/gallergolv. Finns en tråd om det här på alternativ och man får hålla "Flygfåglar" på nätgolv (duvor, finkar, gojor etc). Men markfåglar som vaktlar, höns, fasaner osv är förbjudet.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 20:55 »
Jag jobbar på en lösning med en stenhög eller ev ett trägolv med springor under vattnet, och sedan en bricka underst. För att hålla ströet torrt. Känns som en bättre lösning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser