Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP - Har jag sågat ner en bärande takstol?!  (läst 21310 gånger)

flindra

• -
HJÄLP - Har jag sågat ner en bärande takstol?!
« skrivet: 06 apr-12 kl 17:48 »
Jag har lämnat forumet och raderat alla mina inlägg.

Tack för hjälpen, alla som tipsat om saker till mitt hönshusbygge!
« Senast ändrad: 21 aug-12 kl 18:45 av f.b. »

Xoot

• Gäst
SV: HJÄLP - Har jag sågat ner en bärande takstol?!
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 18:06 »
Ja den där skulle du inte ha sågat av..
Men många gör det för att ersätta med friskare virke eller flytta mellanpinnen.

Så det är ju inget som säger pang-tjoff. ;D

Du får helt enkelt sätta dit en ny. Beroende på kraftpåverkan lite här och där så kan du däremot höja den.
Men du är väldigt modig. Jag hade aldrig vågat härja runt med såg där det kan bli riskabelt om jag inte vet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 18:13 »
Ska vi gissa att stagen är ditsatta av tidigare ägare på förekommen anledning av nån sort?  Men att sätta dit en ny ska väl inte vara omöjligt?

Och lycka till med hönsen!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 18:16 »
Ja, du har sågat ner en bärande del.

Den håller ihop takstolen så inte toppen sjunker ner och ändarna trycks ut. Sitter de övre snea bjälkarna ordentligt fast i väggen så trycks väggen ut, annars bara kollapsar taket med nocken rakt ner.

Gavlarna håller förmodligen ihop det till nästa storm eller snö, men du bör snarast sätta tillbaka en bjälke där. Om du vet vad du gör skulle du kunna sätta den lite högre upp, men det tycker jag nog du redan diskvalificerat dig för  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 apr-12 kl 18:19 »
Ska vi gissa att stagen är ditsatta av tidigare ägare på förekommen anledning av nån sort?  Men att sätta dit en ny ska väl inte vara omöjligt?

Och lycka till med hönsen!  :D

Jo, man kan ju t.ex lagt på ett tyngre yttertak.

Bara att dra dit en ny hanbjälke igen.

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 apr-12 kl 18:20 »
...Ska jag sätta dit två pelare istället som kan stötta upp stommen istället?...
Om du ska sätta pelare måste du sätta den mitt i upp till nocken, pelare ute vid sidorna där tvärbjälken satt fast har ingen som helst funktion. Sätter du en pelare mitt i så är det noga att den sitter väl ihop med takstolen, det blir stora dragkrafter där utåt sidorna.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 06 apr-12 kl 18:23 »
Bara att dra dit en ny hanbjälke igen.
Hanbjälke?  Tack för termen!  :D

Handmade_Revolution

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 apr-12 kl 18:24 »
Nämen, haha! Fnitter, det där hade jag aldrig vågat göra iaf! Ja, det är en bärande bjälke som du nog ska skynda dig att försöka fixa tillbaka. Inte så himla svårt att fixa egentligen och tror inte huset rasar i första taget, men jag tror på att försöka återställa fel ungefär lika snabbt som man åstadkommit dem. So get back to work! :)
Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att man kan sätta pelare som stöttor under bjälkarna, men då ska ju också bjälkarna sitta där.  ;)
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 18:31 av Handmade_Revolution »

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 apr-12 kl 18:25 »
Om du ska sätta pelare måste du sätta den mitt i upp till nocken, pelare ute vid sidorna där tvärbjälken satt fast har ingen som helst funktion. Sätter du en pelare mitt i så är det noga att den sitter väl ihop med takstolen, det blir stora dragkrafter där utåt sidorna.

Då gäller det att det är ett stabilt golv också. Dessutom borde pelare mitt i vara ännu mer i vägen kan jag tycka..

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 apr-12 kl 21:25 »
Tackar ödmjukast för alla era svar! Hihi, förstår att det är helt självklart för er som är vana att bygga att man inte kan börja såga så här. Lika självklart som det är för mig att man aldrig ska hänga en fiol på en yttervägg (många har gjort det misstaget med katastrof som följd!), faktiskt inte hänga den alls.

Har just varit ute och snickrat fast en provisorisk lösning som sitter nästan lika bra som brädan gjorde innan. Frågan är nu var jag enklast köper en två meter lång hanbjälke? Byggmax verkar bara ha lååååånga limträbalkar, och de är väl lite väl tjocka? Brädan som satt var cirka 20 cm bred och 3-4 cm tjock.

Det är mycket möjligt ja att brädorna satts dit i samband med en yttre förändring av taket, till exempel kanske det var plåttak från början som byttes ut mot tegelpannor sedan.

En vanlig två-tumsregel utan stora kvistar som försämrar hållbarheten duger bra. På byggmax heter de regel 45x195 typ.

olof

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 apr-12 kl 21:36 »
Med tegel på taket måste du fixa detta snarast och inte vistas i huset förrän det är fixat, det är farligt.

Det är infästningen i änden som är det svåraste, du måste nog förborra för om du får en spricka i änden är hela hanbandet meningslöst. Det är i princip bara dragkrafter i den (förutom dess egen tyngd).

Egentligen behöver du inte alls en bjälke, ett spikband fungerar lika bra (åtminstone i ett så litet hus) om du kan fästa det tillräckligt bra, t.ex. 10 st ankarskruv i var ände borde räcka om du kan dra den runt den sneda bjälken.

olof

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 06 apr-12 kl 21:43 »
Citera
...
Drömmer om Kindahöns i trädgården.
Ingenjör, folkmusiker, triathlet, bärsjalare...
Ähum... ;D ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 06 apr-12 kl 21:49 »
Med tegel på taket måste du fixa detta snarast och inte vistas i huset förrän det är fixat, det är farligt.
Jaha, hur fixa det utan att vistas där ...  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 apr-12 kl 21:51 »
Hade kört på en ny regel jag. Blir rejält och pålitligt och är inte heller svårt att sätta upp. Varför var den ivägen från början?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 apr-12 kl 21:53 »
Lugn och fin nu.

Inget spikband. Bjälke. Om inte annat för intryckets skull.

Ingen akut rasrisk, då hade det börjat knaka direkt, men det är nog vettigast att ersätta den där hanbjälken tämligen omgående, för förr eller senare kan skiten ge sig.

Hade det varit jag, och om jag var särskilt nojjig just vid tillfället hade jag satt hanbjälkar i alla stolarna, eventuellt höjt dem något om man slår huvudet i dem, men inte höja utan att sätta i alla.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 apr-12 kl 22:02 »
Det får nog bli bjälke, jag behöver ändå mera grejer från ByggMax så det passar bra.

Att jag upplevde den som ivägen var mest att takhöjden blev så låg, runt 170. Jag är inte över 170 men jag såg liksom framför mig hur maken skulle panga huvudet i den där bjälken hela tiden.  ;) Jag tar det säkra före det osäkra och sätter bjälken i samma höjd som tidigare. Det är väl inte jätteviktigt att det är högt i tak egentligen, i värsta fall kan jag väl måla bjälken i någon iögonenfallande färg.

Hur hög är maken då?

Annamax

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 06 apr-12 kl 22:05 »
Den kan jag utan problem göra pullups i med mina 80 kilon.

Vill bara säga att jag är imponerad, jag väger mindre, men skulle inte kunna göra en pullup om det så gällde livet;) F.ö kommer ju bjälkarna att bli prima sittpinnar till hönsen:)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 06 apr-12 kl 22:06 »
Med den storleken på bygget du pratar om kan du ta vilken hel bit spillvirke som helst, typ 2"x2" eller en kvistfri bit fönsterfoder, bara du får det fast ordentligt i resten av takstolen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 apr-12 kl 22:10 »
Med den storleken på bygget du pratar om kan du ta vilken hel bit spillvirke som helst, typ 2"x2" eller en kvistfri bit fönsterfoder, bara du får det fast ordentligt i resten av takstolen.

Sant, men det är lättare att fästa ordentligt om biten är lite bredare. Åtminstone 15 cm.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 06 apr-12 kl 22:12 »
Sant, men det är lättare att fästa ordentligt om biten är lite bredare. Åtminstone 15 cm.

En rejäl brädlapp alltså, typ 21x145. Nåt måste hon ju rimligen ha liggandes. Slå man en lapp på varje sida av stolen borde man kunna börja undersidan av brädlappen åtminstone 5cm högre än den gamla undersidan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser