Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktelhus, hur?  (läst 7792 gånger)

Dreamyn

• Uppland
Vaktelhus, hur?
« skrivet: 01 apr-12 kl 21:54 »
Kan någon komma med lite konkreta förslag och tips på hur man bygger ett hus till vaktlar?
Så vitt jag kunnat se, 20 sidor med trådar, så hittar jag då inget..

Jag ska ha ett hus till dem, självklart isolerat, i en ganska stor utegård (så dom blir "frigående") Jag vill dessutom att dom ska kunna vara utegående året runt. Alternativt flytta in till hönsen i egen bur under den kallaste tiden på året.
Men hur bygger man?
Hade tänkt mig japanska, kanske på sin höjd 10 stycken. Hur stort behöver huset vara?
Ska det vara uppdelat i flera rum, eller bara som en liten hundkoja med ett stort fack?
Behöver dem takhöjd inomhus också (alltså högt), och matplats? Eller är det bara skydd och sovplats åt de?
Behöver de belysning i huset?
Vill de ha små minireden i huset eller bara plant med strö på golvet?

Utegården har jag börjat få grepp om hur den ska vara. Högt i tak så dom får flygutrymme, växter och krypin så dom kan gömma sig. Men det här med huset förvirrar mig lite. Jag vill ju att de små ska ha det så gott som möjligt hos mig :)

Dreamyn

• Uppland
SV: Vaktelhus, hur?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 18:13 »
58 visningar och inget svar, är det ingen här inne som har vaktlar och kan ge ett svar? ;)

TheoA

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-12 kl 18:26 »
Jag tänker mig en kaninbur på ben. Modell större.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-12 kl 18:38 »
De flesta jag känner har vaktlar i mindre burar typ kaninbur..
nackdelen när man har större yta är att de flyger när de blir skrämda och slår halvt ihjäl sig..
Fjäderfän och kaniner

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 apr-12 kl 18:46 »
Jag tror det är för många frågor på en gång, det är ingen som haft tid att skriva en uppsats ;)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 07 apr-12 kl 22:22 »
Ja vill med ha hus till vaktlar om man ska ha kaninbur ute på sommarn funkar ju bra men har tänkt ha dom i utomhusförråd på vintern å då måste ja väl ha buren varm? Hur? För hur mycket klara dom av??

MVH/Lina

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-12 kl 22:29 »
Mina har bott ute hela vintern,ena gruppen har en hundkoja med en bur,andra gruppen en låda med bur,inga problem fast det vart 15-20minus,är det kallt håller de sig inne och värmer varann,ca 10cm spån i botten skyddar mot markkyla och hö som de kan gotta in sig i,fast de värper inte utan värmelampa på vintern..
Fjäderfän och kaniner

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-12 kl 22:33 »
Okey ja men då kan ju jag vara lugn bara dom har hö å spån inne i själva bodelen så klarar dom sej :)

Dreamyn

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 07 apr-12 kl 23:10 »
Ingen som kan komma med något konkret svar på hur stort ett hus till dom bör vara? kaninbur modell stor är ju ett relativt luddigt begrepp och allt måste väl anses som relativt.
En bur som är stor till en dvärgkanin kan ju ses som minimal till en vädur..
Hur har ni löst det med utfodring vintertid? Mat ute på snön? eller i huset?

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 apr-12 kl 01:50 »
Hundkojan mina bor i är 1kvm ungefär och buren/hagen ca2kvm,på vintern täcker jag utedelen så den blir snöfri,mat ges ute eller i lådan,likaså vatten.
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 08 apr-12 kl 09:19 »
Jag har en väggmonterad innebur i hönshuset som är 80 *240 Där kan man lätt ha 10 vaktlar. Om jag skulle bygga flyttbara uteburar så hade jag nog satsat på den storleken ungefär och haft en "bodel" som kanske var 80*80
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 08 apr-12 kl 10:28 »
Oj,glömde skriva att det bor 7st vaktlar på denna yta nu,gott om plats.
Fjäderfän och kaniner

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 08 apr-12 kl 11:15 »
Okey ja ska bara ha 2 hönor och en tupp så då räcker det med en kaninbur på ben va??

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 08 apr-12 kl 12:50 »
Okey ja ska bara ha 2 hönor och en tupp så då räcker det med en kaninbur på ben va??
[/quote
Det gör det garanterat..]
Fjäderfän och kaniner

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 08 apr-12 kl 20:03 »
???

Dreamyn

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 09 apr-12 kl 11:45 »
Så där..

Det blev ett hus på 1kvm, byggt med skivor från gamla frysrum (ska väl tåla en temp skillnad på ca 100 grader C tror jag) så det är välisolerat :)
En liten skiljevägg direkt innanför dörren (parallellt med sidoväggarna) som dom måste gå runt för att komma till själva bodelen. Skyddar lite extra mot vind. Sen fick dom ett fönster i bodelen så dom får in dagsljus. Till det blir det en voljär på 24kvm.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 09 apr-12 kl 11:59 »
???

Han menade såhär:

Det gör det garanterat..
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 09 apr-12 kl 14:47 »
Såhär ska mina små få ha det inomhus i ytterförrådet men ska såklart dit med spån å grejor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
ärt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser