Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hitta info om gammalt nybygge?  (läst 1956 gånger)

Humle

• Västerbotten
Hur hitta info om gammalt nybygge?
« skrivet: 31 mar-12 kl 21:07 »
Hej jag undrar hur/om man kan hitta information om ett sedan länge övergivet och rivet nybygge? Det enda jag vet är var på kartan det ligger. Kan man luska ut när och varför det övergavs, när det byggdes, vilka som bott där osv? Jag har kollat på lantmäteriets historiska karta för området från 1902 och där finns stället ej namngivet, det låg helt ensamt ute i skogen.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Paradisgården

• Västergötland
SV: Hur hitta info om gammalt nybygge?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-12 kl 21:23 »
Det här skulle jag också vilja veta :), fast för mig gäller det ett torp som jag inte vet om det fortfarande finns kvar eller inte.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Purpurea

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-12 kl 13:32 »
Kanske har närmsta museum information? Annars är de lokala hembygdsföreningarna bra kunskapskällor, liksom grannar. Där jag bor, har vi fått massor med information från grannar - både från de som bor närmast och sådana ett par mil bort - och faktiskt från boende på ett ålderdomshem där en familjemedlem sommarjobbade.  ;D Man behöver inte ens fråga för det räcker att man nämner gårdens namn om folk frågar var man bor. "Jaha, dääääär...".

Fast mycket hänger ju på hur långt tillbaka i tiden det handlar om.
Svaret på allt är 42...

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 14:50 »
frågan är ju från vilken tidsperiod bygget är samt vad det hette.
enklaste är just att kolla lantmäteriets kartor från olika epoker,du hade kollat från 1902 och då fanns det ej? då är det rimligtvis tidigare och finns det kartor över området så finns de hos lantmäteriet.
har du bara ett namn på stället kan man gå vidare i husförhörslängder för att kolla vilka som bott där.
som tidigare nämnts är hembygdsföreningen en resurs,de har kanske en torpförteckning eller liknande liggande. är bygget tidigare än 1902 och det inte finns några spår efter det när den kartan ritades är det föga troligt att någon levande har någon kunskap om stället o vem som bott där.
dock är lantmäteriets kartor många gånger bristfälliga,jag har själv letat efter mitt hus men det finns inte på någon karta förrän 1970 talet. huset lär vara byggt 1870-80. Ulf

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-12 kl 20:09 »
Föga troligt? Hur så?

Här i trakten brukar det gå ganska enkelt att få klarhet i gamla gårdar åtminstone sedan mitten av 1800-talet och extremfall så långt tillbaka som början på 1700-talet bara genom att fråga gamla bybor. Ibland är det oklart vem som bodde i vilken av två backstugor nära varandra och ibland kan de glömma någon person då de rabblar upp namnen på folket i en gård 150 eller 200 år bakåt men huvuddragen brukar vara klara.

Om det har varit ett nybygge har det ju brutits ut ur samfälld utmark eller ur kronoskog. Det var en ganska vidlyftig lantmäteriförrättning som gav upphov till en del papper som kan finnas i något arkiv. Torp och kronotorp är därimot värre att hitta pappersvägen. De var ju inte utbrutna så då fanns bara ett torpkontrakt och det var ofta muntligt uppgjort inför vittnen.
« Senast ändrad: 05 apr-12 kl 20:17 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 apr-12 kl 21:23 »
På en del ställen runt om i landett har det gjorts torpinventeringar, och dessa (som man får tag på genom riksantikvarieämbetet eller det lokala muséet) i kombination med släktforskarnördar och hembygdsföreningar brukar vara en lyckad kombination för att luska fram info. Är man inte bundis med byfolket är ofta hembygdsföreningen enklaste sättet att nå folk som vet nåt.
Många hembygdsföreningar har börjat lägga ut foton och info på sina hemsidor, så börja med att googla!

Nordvikare

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-12 kl 20:14 »
*bump*

Kolla Fastighetsregistret! 8)

Därifrån får man ut kopior av sidor i den gamla fastighetsboken. På dem står uppräknat alla som ägt fastigheten åtminstone från 1800-talet till 1930-talet. Alla avstyckningar finns också med och vanligen står antecknat de avstyckade tomternas arealer, säljare och köpare, när parterna skrivit kontrakt och när lagfarten har beviljats.

För ett eller två år sedan var det helt och hållet gratis att beställa dessa utdrag. Eventuellt kan man råka ut för en avgift idag om man har otur. Jag har aldrig gjort det, och jag har ändå gjort ett tjugotal beställningar därifrån.

När jag beställer brukar jag ange att sökningen får ta max 15 minuter och vara noga med att skriva korrekt församling och fastighetsnummer, välja "ägarhistorik" samt kryssa i att de enbart ska skicka via epost. När jag har beställt bouppteckningar på papper från samma ställe, så har jag några gånger råkat ut för att betala kopieringsavgiften. Då har de skickat en faktura till den hemadress som jag angivit.

I den gamla fastighetsboken står alla avstyckningar under ett stamhemman. Så om nybygget som du är intresserad av heter "Nygård 1:14" så kan du prova att begära ut "Nygård 1" och skriva att du vill ha med alla avstyckade fastigheter också. (I varje fall fungerar det i norra Sverige! Det är säkert krångligare i södra Sverige...)
« Senast ändrad: 04 maj-12 kl 20:24 av Nordvikare »
"Om man inte har tid att klappa sina djur, då har man för många."
- Erik Sjödin

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 maj-12 kl 21:01 »
Det var ett bra tips, men tyvärr blir det ju problem med fastighetsbeteckningen ja, för den har vi ju inte. Får väl ringa till Lantmäteriet kanske. De kanske kan se nåt i sina gamla dokument. När jag söker hittar jag nada.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser