Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skiffer  (läst 3733 gånger)

ikkaja

• -
Skiffer
« skrivet: 31 mar-12 kl 18:07 »
Hej!
Kära vänner, är det någon där ute som är bra på skiffer? Jag bor där det finns skiffer som berggrund och har plockat lite för att göra smycken. Jag vet att skiffer blir mjukt av vatten, har blötlaggt och försiktigt gjort hål med en nål och låtit dem torka. Jag är dock rädd för att de inte ska bli tillräckligt hårda av att få torka. Vet någon hur en gör skiffer hårdare och hållbarare? Om en kan lacka skiffer eller om det finns något annat som gör skiffer stabilarna men som andas?  Kanske finns här någon som gjort skiffertak eller inrett med skiffer som vet? Det vore fantastiskt att få lite kunskap från er!

Kärlek och respekt!

/ikkaja

amason

• Värmland
SV: Skiffer
« Svar #1 skrivet: 30 apr-12 kl 19:42 »
Jag vet inget om hållbarheten på skiffer men har upptäckt en rolig sak.
När man bränner skiffer i keramikugn (ca1000) så blir den alldeles guldblank! Men glaserar man den så blir den bara beige. Men jag tror inte bränningen är bra för hållbarheten heller. ;-)
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

kackelmann

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 apr-12 kl 19:59 »
Är du säker på att det är skiffer du har hittat?
Det har man traditionellt använt som taktäckningsmaterial och det låter ganska konstigt att det skulle bli mjukt av vatten så pass att man kan sticka hål i det.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 12:52 »
Det finns massor av olika typer av skiffer. Normalt sätt är den hård, men skiffer kan även (lite slarvigt) beteckna en textur dvs att det beter sig skiffrigt eller skiffrar upp sig precis som riktig skiffer när man klyver den. Ett exempel en en kalkhaltig lera som betecknas märgelskiffer. Den går ibland att smula med bara händerna. Det du har fått tag på är nog en dåligt litifierad finkornig sediment bergart. Testa med riktig skiffer istället. Jag kanske kan tipsa var det du kan hitta detta om intresse finns.

Geologen
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 13:00 »
Runt föräldrahemmet uppförde sig gråberget som skiffer, den skivade upp sig. De hade problem när de skulle spränga för ett motorvägsbygge i området för berget uppförde sig inte som det brukar, det skivade sig i stället och var oförutsägbart 

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 07 maj-12 kl 13:15 »
Quercus, vet du om det finns bra skiffer att hitta i Kalix lr Luleå kommun?
//Lina

Quercus

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 maj-12 kl 14:32 »
Då får jag kika i mina berggrundskartor, men jag är bergis (he he) på att det finns gott om skiffer runt Kalix. Trixet är bara ett hitta ett gammalt stenbrott där man brutit sten så att den är mer lättåtkommlig. Jag ska se vad jag hittar. Den hårdaste skiffern är den som på engelska kallas Slate (finns ingen motsvarande svensk term). Det är en skiffer som är omvandlad pga högt tryck och värme. Sådan bergart finns i fjällkedjan. Jag tror att man flitigt använde denna skiffer till takbeläggning i UK - outslitlig tydligen.

Jag återkommer med information om Kalix.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Händig Man

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 maj-12 kl 14:37 »
om inte mitt minne sviker mig har du väl skiffer vid Ormberget  ::) ???

Quercus

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 maj-12 kl 15:00 »
Mycket möjligt att det finns där, men jag tror gnejs och granit dominerar. Man bröt järnmalm där för ett par hundra år sedan.

Quercus

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 maj-12 kl 12:56 »
Har nu kikat på skifferförkomst i norra Norrland. Det finns mycket och olika typer av skiffer i området (bl.a. glimmer skiffer) men var du hittar dessa är svårt att säga eftersom jag befinner mig ca 160 mil söderut och mina kartor är tyvärr ganska storskaliga. Du skulle kunna leta reda på gamla stenbrott som där bör finnas gott om för att där plocka skiffer. Kolla med SGU (Sveriges Geologiska Undersökning).

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 09 maj-12 kl 13:05 »
Ok tack så mycket :-))! Den enda platsen jag känner till är i Kiruna men det borde finnas närmare då jag sett många äldre hus med skifferplattor som gångstenar i Luleå. Synd att farfar är död (han hade såna) men jag ska fråga morfar :-).

De stenbrott i Luleå som jag själv varit på har haft många fina "runda" stenar (rester från inlandsisens härjningar?) men inte skiffer.
//Lina

Granström

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 29 maj-12 kl 19:39 »
å skiffer som mjuknar av vatten låter skumt, har lagt ett skiffertak och det va ingen riska att det skifret skulle mjukna men det va glimmerskiffer som är betydligt hårdare än lerskiffer.   kanske va det någon forma av lerskffer du hittat kan tänka mig att det kan bli hårdare om man lägger det i lack men då blir stenarna glansiga och det kanske inte är önskvärt

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser