Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till dräktig hona  (läst 2717 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Foder till dräktig hona
« skrivet: 31 mar-12 kl 00:43 »
Min gotlandskanin har precis blivit parad. Hon får i dagsläget hö, vatten, morot, äpple och ibland knäckebröd, hon är ganska nätt i kroppen. Bör jag ge någon form av pellets nu eller ska jag vänta tills bebisarna är födda? Isf, vilken typ av pellets och hur mycket per dag? Något annat att tänka på?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

RonjaRövardotter

• Jämtland
SV: Foder till dräktig hona
« Svar #1 skrivet: 31 mar-12 kl 18:00 »
Nu puttar jag lite, putt putt.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #2 skrivet: 31 mar-12 kl 19:18 »
Mina dräktiga gottisar får 1 dl havre per dag, har dom stora kullar brukar jag öka lite när ungarna är dryga veckan, det är oftast vid den tiden jag jag kollar ordentligt i boet o räknar hur många det är.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 00:29 »
Gotlandskanin i normalhull BÖR INTE FÅ PELLETTS.

Och ungarna inte heller för den delen.

Blir honan mot förväntan så förskräckligt magert att hon riskerar skador efter en kull tas hon ur avel.
Att hon blir smal, även benig, är normal för en del damer .... eftersom honan *ger allt* till ungarna.

Fodra du med pelletts ser man inte vilka som klara sig med smal kost och då riskerar man att förlora en av den typiska lantrasegenskaper vi är så måna om, så du gör inget positivt, tvärtom!

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 10:04 »
Min hona är åt det tunnare hållet så kanske hon kan behöva iaf 0.5 dl havre per dag eller vad tror ni?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 10:38 »
Du känner din kanin bäst o ser hullet på henne. Ge henne lite havre om du tycker hon behöver det! Jag ger bara dräktiga honor havre, annars klarar dom sig på hö o en bit morot ibland samt kvistar. Jag ger inte mina gotlänningar pellets, utan det är bara havre och det klarar dom sig ypperligt på.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Leontina

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 22:10 »
Kloka ord Januschka som tål att upprepas oändligt många gånger o:)

Mina honor (gottisar) blir feta av bara höet så det blir inget extra för dom, inte nu när det kommer ungar heller  ;D

Sedan är det ju naturligtvis så att endel är lite tunnare än andra och kanske behöver lite extra när de fått ungar. Självklart ska man inte svälta någon så ge henne då något extra om hon tunnar ur alldeles för mycket men då bör man också fundera på om honan i fråga är lämplig att använda i genbanksavel med tanke på de skäl som Januschka nämnde.

Nu vet jag ju förstås inte om du har genbank :-[ I vilket fall brukar de inte behöva något extra förrän efter att ungarna fötts och de ska börja producera mjölk :)

Lycka till och hoppas det blir många fina ungar :-*

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 apr-12 kl 09:19 »
Gotlandskanin i normalhull BÖR INTE FÅ PELLETTS.

Och ungarna inte heller för den delen.

Blir honan mot förväntan så förskräckligt magert att hon riskerar skador efter en kull tas hon ur avel.
Att hon blir smal, även benig, är normal för en del damer .... eftersom honan *ger allt* till ungarna.

Fodra du med pelletts ser man inte vilka som klara sig med smal kost och då riskerar man att förlora en av den typiska lantrasegenskaper vi är så måna om, så du gör inget positivt, tvärtom!

/Januschka

Visst förstår jag definitivt anledningen att avla på de individer som klarar sig på lite mat.. Men nånstans måste man ändå undra var gränsen går? Hur benig är normalt, och när blir det djurplågeri? Och hur lång tid ska det i så fall ta att få honan i normalhull efter att ungarna avvants?

Sen så kan det ju vara väldig skillnad på hö och hö. Beroende på när det är skördat, hur det är gödslat, och vilka grässorter som är sådda. Om höet har låga näringsvärden så kan det bli lite skevt att alltför envist hävda att vissa raser inte behöver tillskott... Det är ju nåt som faktiskt förändrats en del över tid, detta med hur höet sås, gödslas och skördas. Kan man jämföra det hö som finns att tillgå idag med hur det var för femti år sen?

Och sen.... Pellets? Vilka pellets? Finns ju en del olika. Luzern är ju dessutom ett grovfoder, så det tycker jag känns som ett sjysst komplement om höet är lite halvdant... Det ska inte behöva vara en motsättning med att bevara lättfödda gener, och hålla friska välmående djur!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 apr-12 kl 10:13 »
Nu skall djävulens advokat svära i kyrkan. ;)
Det är inte självklart för mig att kaniner, lantras eller inte, skall hållas helt utan kraftfoder.
Jag vet inte hur man höll kaniner "förr" om man inte samtidigt berättar när "förr" var.
Om man med "förr" menar 1500-talet kan jag inte uttala mig om foderstaten och det kan nog ingen annan heller. Frågan är om det är relevant för dagens kaninhållning.
Dock vet jag att man i början av förra århundradet rekommenderade hö skördat strax före blomning för att få hög proteinhalt, kompletterat med någon mängd kraftfoder för dräktiga honor och växande ungdjur.
Det betyder att kaniner levt på sådan kost i åtminstone 50 generationer.

En pelletsbaserad kost med mycket hög proteinhalt, med hö som tilltugg, är däremot en modern uppfinning som inte hör hemma i lantrassammanhang.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-12 kl 11:37 »
Visst förstår jag definitivt anledningen att avla på de individer som klarar sig på lite mat.. Men nånstans måste man ändå undra var gränsen går? Hur benig är normalt, och när blir det djurplågeri? Och hur lång tid ska det i så fall ta att få honan i normalhull efter att ungarna avvants?

Sen så kan det ju vara väldig skillnad på hö och hö. Beroende på när det är skördat, hur det är gödslat, och vilka grässorter som är sådda. Om höet har låga näringsvärden så kan det bli lite skevt att alltför envist hävda att vissa raser inte behöver tillskott... Det är ju nåt som faktiskt förändrats en del över tid, detta med hur höet sås, gödslas och skördas. Kan man jämföra det hö som finns att tillgå idag med hur det var för femti år sen?

Och sen.... Pellets? Vilka pellets? Finns ju en del olika. Luzern är ju dessutom ett grovfoder, så det tycker jag känns som ett sjysst komplement om höet är lite halvdant... Det ska inte behöva vara en motsättning med att bevara lättfödda gener, och hålla friska välmående djur!

Med benig menar jag en hona där höftbenet syns men inte ryggraden eller revben.

Ditt resonemang angående hö håller inte riktig i mina ögon av två anledningar.

Först ska höet var av bra kvalite eftersom det är basfoder. För mina får och kaniner ser jag därför till att det är av bra kvalite och inte bara vatten och koskitbaserad grön fiber. ;)

Andra poängen är jämförandet mellan honor. Klarar sig en hona sämre eller inte alls på foder som de andra mår bra med eller blir feta av som många gotlandskaniner blir av bra hö, är det i mina ögon en stark anledning att överväga henne avelsduglighet.

Att tänka tanken med pelletts för att förhindra att en hona med ungar går ner i vikt som forsta inlägget sugererar är i mina ögon fel väg och inte någon taktik som främja bra avelsurval vad som gäller lantrasegenskaper.
Blir honan mot förväntan riktig mager så att mjölkproduktionen drabbas (DÄR kan vi börja prata djurplågeri sedan) kan man ge lite korn eller havre. Som det påpekats ibland i andra trådar så har kaniner nuförtiden snarare ett problem med fetma än med undervikt - ganska tydligt också när kaninhållare beklagar små kullar och ger lite extra mat sedan för att höja produktiviteten  :o

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 apr-12 kl 12:47 »
Ditt resonemang angående hö håller inte riktig i mina ögon av två anledningar.

Nu var det mer frågeställningar än påståenden. Det enda egentliga påståendet jag gjort är att hö kan hålla väldigt olika kvalitét, och det vidhåller jag. Precis som Ulric skriver så har hö skördat just innan blomning högre proteinhalt. Hö som utstått torka och stark sol innehåller mer sockerarter. Proteiner behövs för att bygga muskler. Sockerarter som inte används till spring lagras som fett. Det kan inte vara konstigare för kaniner än för nåt annat djurslag. 

Självfallet är det det bästa om man har tillgång till bra hö. Men, har man nu inte fått tag på nåt idealiskt hö, så får man lov att anpassa sig till omständigheterna. Hö är aldeles oavsett ändå basfodret. Eventuellt kraftfoder är komplement om höets kvalitét inte räcker till. Där är väl frågan mer vad som är lämpligt att komplettera med. Vilket då rimligen borde vara avhängigt på höets kvalitét, dvs, vilka värden som är låga och vilka som är höga. Feta djur som är dåligt musklade torde inte vara särdeles intressant att skapa.

Det du skriver om att en hona som faller ur medan övriga håller hull är ju liksom en sak. Om samtliga djur faller ur är det nåt helt annat. Och just påståenden som "mager" och "benig" som helt olika saker kan vara vettigt att reda ut. Likaväl som att veta när kaninen är överviktig. Och första inlägget var just en frågeställning "behöver min hona nåt mer nu?" Då gissar jag att trådstartaren uppskattar en viss vägledning till att kunna bedöma honans behov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser