Suck, vilken data man önskar är olika beroende på vad man har för mål och ambitioner med sin Biodling...
- En del biodlare har inte ambitioner att växa utan nöjer sig med några kupor i trädgården för egen pollinering och några kg honung...
- Andra kanske bara odlar bin och säljer och bryr sig inte om hur honungs skörden blir utan vill öka bimassan maximalt...
- Ytterligare andra är drottning odlare som endast odlar drottningar och säljer och även noggrant önskar kontrolera sina avelsresultat...
- En annan grupp är de odlare som sysslar med pollineringsuppdrag mot betalning, i till exempel fruktodlingar på österlen
- Ytterligare en annan grupp är de som vill maximera antal kg honung och placerar sina samhällen mot klöver och baljväxter...
- Andra är mer intreserade av att skapa olika sorthonung och vill notera vilka växter som drar bin i det aktuella området...
Sen tillkommer om man har krav och ekologiska mål med sin biolding...
Har säkert glömt många olika driftformer och mål som individuella odlare har eller har ambitioner att uppnå...
Men med så olika tankar om hur men önskar bedriva biodling som finns funkar inte en lösning för alla, vissa som du Sten Åke tycker uppenbarligen att du hittat rätt, Grattis då skall du fortsätta att använda det som känns bra för dig och jacobfor om du tycker det räcker med Google docs för dina behov så är det toppen!!
För minna behov så räcker dock inte dessa lösningar utan jag gör min egen lösning som passar för min verksamhet, men jag behöver lite insperation om hur olika andra system fungerar och är uppbyggda därav min tråd om att samla information om olika lösningar, om man plockar guldkornen från tillräckligt många olika lösningar så får man en guldklimp till slut... Jag uppskattar därför att se till exempel din lösning jacobfor, då den kanske ger mig ett guldkorn till min lösning...
Angående vad jag saknar i Beetight så har jag till exempel inte hittat någon funktion att kunna spåra drottningar i flera led för att kunna utvärdera mitt avelsarbete, man kan inte heller lägga till påminnelser om när man behöver göra vilka åtgärder i vilken bigård... Det lokala vädret är en annan funktion jag fundera på hur jag skall lösa... Har en hel önskelista med funktioner jag önskar som kommer underlätta min biodling utifrån vad jag har för ideer....
Hoppas att flera vill dela med sig av sina skötselkort och jornaler och andra lösningar, jag uppskattar mångfald och olika ideer !!
MVH
Betula