Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man så nu?  (läst 2418 gånger)

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
Vad kan man så nu?
« skrivet: 26 mar-12 kl 22:53 »
Hej!

Lite nybörjare inom blommor/trädgård och odling av grönsaker, men tänkte att någon kanske kunde tipsa om vad jag kan börja odla nu, dvs vilka frön man kan så, lökar man kan sätta ner osv.

Jag bor i Hälsingland, det börjar bli lite plus och jag har en bädd ute i en pallkrage där jag har lite gammal hönsskit/gräs/osv.
Annars har jag lite små plastlådor och mängder med lerkrukor om det är något man ska förså.

Enkelt att sköta är en klar fördel och gillar som sagt både blommor o grönsaker!

Ge gärna lite råd! :)
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Vad kan man så nu?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 22:57 »
Inne kan du sätta sånt som du vill sätta ut sen - typ sockerärter, sallad (inte för varmt dock), örter etc. Det är nog lite väl sent för att förodla tomater och sånt som behöver tid på sig.

Ute satte jag igår gräslök, sallad, sockerärtor, rädisor, morötter, men allt ihopa i bänkar med gödsel o "ny" jord, på friland är det nog väl tidigt ännu. Jag bor i Gästrikland på gränsen till Hälsingland. Men prova du med lite frön du inte är så kinkig med! I hink kan du ju odla mycket, så kan du ta in dem kalla nätter =)

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 23:03 »
Inne kan du sätta sånt som du vill sätta ut sen - typ sockerärter, sallad (inte för varmt dock), örter etc. Det är nog lite väl sent för att förodla tomater och sånt som behöver tid på sig.

Ute satte jag igår gräslök, sallad, sockerärtor, rädisor, morötter, men allt ihopa i bänkar med gödsel o "ny" jord, på friland är det nog väl tidigt ännu. Jag bor i Gästrikland på gränsen till Hälsingland. Men prova du med lite frön du inte är så kinkig med! I hink kan du ju odla mycket, så kan du ta in dem kalla nätter =)

Vad är enklast o mest tacksamt då tycker du?
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 23:49 »
sockerärtor  :D Kan odlas i typ vilket kärl som helst, ger oftast bra skörd, klarar sig bra även om man som jag inte orkar jaga allt ogräs  eller ta in dem när det är kallt :D

och potatis, morötter, vaxbönor, de flesta örter o kryddor; persilja, basilika (extremt köldkänslig), gräslök, salladssorter.

lycka till  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser