Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosenpotatis/Early Rose - Var finner jag utsäde?  (läst 8134 gånger)

Västerom

• Bohuslän
Rosenpotatis/Early Rose - Var finner jag utsäde?
« skrivet: 26 mar-12 kl 21:58 »
Är det någon som vet hur jag får tag på utsäde till rosenpotatis?

Har kollat annonserna här, Nordgen, googlat, frågat grannar och vänner men utan resultat  :(

Hjärtligt tacksam om någon har tips :)

/Ebba
I kanten av en radby

Lasse46

• Jämtland
SV: Rosenpotatis/Early Rose - Var finner jag utsäde?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 23:24 »
För att svara på din fråga var få tag på utsäde, så vet jag inte!!
Men du kan få några tips om hur du kan gå vidare i din efterforskningar. Early Rose odlades tidigare allmänt  i västra Sverige alltså dina hemtrakter samt i Norr- och Västerbotten. Så ett sätt kunde vara att efterlysa den i de områdena och då också under de alternativa svenska namnen enligt nedan. Den har odlats i hela norden under lite olika namn, I Sverige under namnen: Amerikanare, Majdrott, Rosen, Röda amerikanare, Sex veckors röd, Tidig Rosen och Västgöta mandel.  I Danmark under namnen: Rosen, Rosenkartoffel, Röde amerikanere och Tidlig rosen. I Finland under namnen: Aikainen Ruusu, Amerikkalainen, Hämen kesäperuna, Hätäläinen, Lemin kesäperuna, Manteli, Ruusuperuna och Rödflingorna. På Island under namnet Snemmvaxin rósarkartafla. Sorten finns bevarad i Nordiska Genbanken med sortnummer NBG 3276.

Lycka till med dina efterforskningar efter utsäde.
Lasse

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 11:55 »
Den finns säkert hos någon medlem i föreningen Sesam (http://www.foreningensesam.se/). Har för mig att det var en medlem som erbjöd knölar för något år sedan i deras årliga fröbok. Så ett tips är att kontakta dem och leta bland deras medlemmar, kanske genom en annons i medlemsbladet?

Gamla lokala potatissorter är svåra att få tag i eftersom de inte får säljas i handeln. Men det är helt ok att skänka dem privatpersoner emellan.

Västerom

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 09:43 »
Tack för svar  :)

Letar vidare helt enkelt!

/Ebba
I kanten av en radby

Zebbe

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-12 kl 21:12 »
Hej - jag har köpt sättpotatis av Rosenpotatis hos en grönsakshandlare på Kungstorget i Göteborg. Förra året var jag för sent ute (tror början på maj) - så är du i Göteborg så pröva lyckan där.
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 21:19 »
För ett par år sedan köpte syrran en låda hos Lunnagården i Kode. Jag vågar givetvis inte lova att de har i år oxå, men ring och fråga vetja ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Västerom

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 18:30 »
Tack alla ni som svarat!

Det löste sig enklare än jag trott. Ibland annonseras det i lokaltidningen här om att matpotatis och sättpotatis säljs från en lastbil som kör omkring i Bohuslän och Dalsland. Han hade rosen, så nu ligger 5kg och förgror i garaget :D

Å alla ni andra som letar - håll utkik efter de där annonserna i Bohusläningen och Björklövet!

/Ebba
I kanten av en radby

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #7 skrivet: 03 apr-12 kl 11:43 »
Ja men, nu blir jag avis.

någon  som kan tipsa om var jag får tag på sättpotatis i Örebrotrakten?
Inte "bara " rosen då utan även annat. Resistenta, lämpliga för ekol odling i liten skala..Granngården o coop är tråååkiga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
lauralisa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser