Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Azoo-Lina packar avalsägg som ska skickas med post  (läst 5930 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Azoo-Lina packar avalsägg som ska skickas med post
« skrivet: 26 mar-12 kl 21:19 »
Här packar jag avelsägg till en av mina ägg kunder. Förhoppningsvis  kommer de fram i oskadat skick i morgon tisdag  ;D

Äggpackning

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TouchOfRed

• Skåne
SV: Azoo-Lina packar avalsägg som ska skickas med post
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 22:01 »
Wow såg riktigt proffsigt ut! Du har gjort det mer än en gång ;D
Tack för filmen, superbra!
(bokmärker ;) )
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 22:06 »
Ja, jag håller med - ser superproffsigt ut! Ska försöka komma ihåg det ifall jag behöver skicka ägg nångång.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennim

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-12 kl 00:05 »
Vad för slags halm? det var i äggkartongen? Och vart köper man skumgummi bitarna?
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 27 mar-12 kl 00:12 »
kan annars tipsa om hur jag fick ägg i veckan, i en hink som var fylld med sågspån. det tyckte jag också var jäkligt smart =) och äggen var hur fin som helst
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Ulvstorp

• Västergötland
    • www.vitaguldetskennel.se
« Svar #5 skrivet: 27 mar-12 kl 08:24 »
Halmen va nog hackad!

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 27 mar-12 kl 08:37 »
Det ser proffsigt ut!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 27 mar-12 kl 08:39 »
Vad för slags halm? det var i äggkartongen? Och vart köper man skumgummi bitarna?
Halmen är finhackad och jag köper det på bal.  Spån funkar också men jag gillar bättre att jobba med halmen för den yr inte riktigt lika mycket. Chipen köper jag på Gullbergs
http://www.gullbergs.se/Produkter/Emballage%20F%C3%B6rslutning%20Butiksmaterial/Emballage%20%20och%20%20F%C3%B6rslutning/Fyllnadsmaterial/Fyllnadsmaterial-Altacell-White-0%2c5m3-2%2c1kg/p-6515002 Likaså bubbelplasten och lådorna, tejp och aktalapparna  ;)

kan annars tipsa om hur jag fick ägg i veckan, i en hink som var fylld med sågspån. det tyckte jag också var jäkligt smart =) och äggen var hur fin som helst
Visst är det smart. Men problemet är vikten. Chippen jag använder väger 2.1kg för en ½ m3. Det gör att de allra  flesta som vill kan skicka sina paket som skrymmande brev (under 2kg vikt, max 84kr)  och inte  behöver betala för paket minst 150kr.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 27 mar-12 kl 08:54 »
Skickar man med Schenker så är inte vikten ett problem. Upp till 5 kg, tror jag, för 90 kr, och förpackningen får vara större än på posten också. Under typ 3 kg går på 75 kr.

Schenker kan ta längre tid, om man skickar till små orter, långt från de stora vägarna och i norra Sverige. Håller man sig till strax norr om mälardalen och söderut är det samma tid som för posten.

Det Lina föredömligt visar, är att det är viktigt att packningen är rationell, om man ska skicka många ägg, och att man inte ska skicka i för små paket med för lite stötdämpande material, om man vill få ett ok resultat.

Har någon gång fått ägg rullade i lite toapapper i en äggkartong, lite bubbelplast och sedan ett brunt omslagspapper... Behöver jag ens berätta hur resultatet blev?

Jag skickar oftast i plastspannar, eftersom de är hårdare än kartong, utan att väga mer, och eftersom människor i allmänhet placerar spannar stående på rätt håll. Resultatet blir mycket bättre om äggen fraktats stående, med spetsen ner, är min erfarenhet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 27 mar-12 kl 09:01 »
Schenker ? då måste man åka till deras högkvarter på orten eller ???
Ska man köpa särskilt material så lär man ta bra betalt också.
Till allting är det långt här.
Mycket bra film.
« Senast ändrad: 27 mar-12 kl 09:06 av Lycka »
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 mar-12 kl 09:18 »
Jag har flera gånger råkat ut för att Schenker underlåtit att skicka ut någon notifiering när paketet varit framme. Det innebär att ett paket blir liggande på utlämningskontoret ända tills adressaten börjar undra vart det tagit vägen. För ägg skulle inte det vara så lyckat.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 27 mar-12 kl 09:23 »
Schenker ? då måste man åka till deras högkvarter på orten eller ???
Ska man köpa särskilt material så lär man ta bra betalt också.
Till allting är det långt här.
Mycket bra film.
Schenker har in-/utlämningsställen i vanliga butiker, mackar osv, precis på samma sätt som posten. Och du packar i vilket material du vill, bara du håller dig inom maxgränserna för storleken på paketet. Det fungerar mycket likt som med posten, men billigare, mer professionellt (hatar tonårsgrabbarna på mitt lokala inlämningsställe för posten, de kastar med grejerna med flit), men tyvärr lite långsammare om man ska skicka till norrlands inland. Man måste bara veta att de hämtar paketen på morgonen, inte på kvällen, som posten gör. Men lämnar man bara in det tidigt på morgonen, eller på kvällen innan man vill att paketet ska gå iväg, så är de lika snabba som posten till orter i södra halvan av landet, och oftast lika snabba längs kusten i norrland också.

Jag tycker inte att man ska snåla på storleken på paketen, ett större paket hanterar människor automatiskt mer respektfullt än ett litet. Och med mer stötdämpande material så är chansen till bra resultat väldigt mycket större.

Azoo-Lina visar föredömligt på hur man kan packa, med mycket stötdämpande material, och genom att se till att äggen ligger HELT stilla under transporten, ligger äggen och hoppar rundor, så går det åt pipsvängen.

Bra förpackningsmaterial kostar några kronor, det tar jag betalt för när jag skickar, och när jag beställer ägg betalar jag gärna extra för att få dem välpackade. Ingen vits att betala 400 kr för äggen, och sedan snåla in en 50-lapp på packning och porto, så att resultatet blir dåligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 27 mar-12 kl 09:26 »
Jag har flera gånger råkat ut för att Schenker underlåtit att skicka ut någon notifiering när paketet varit framme. Det innebär att ett paket blir liggande på utlämningskontoret ända tills adressaten börjar undra vart det tagit vägen. För ägg skulle inte det vara så lyckat.
Tråkigt att du har den erfarenheten. Jag är ingen förespråkare av Schenker specifikt, även om jag mest använder mig av dem. DHL och andra är säkert också bra. Posten är dyra och inkompetenta är min erfarenhet, andra har andra erfarenheter.

Jag har skickat och tagit emot säkert 150 försändelser med Schenker det senaste året, det har bara blivit fel en gång, och det berodde på att mottagaren skrivit fel mobilnummer. Det är ju jättebra med sms-avisering, eftersom det går snabbt, men det bygger ju på att alla siffrorna är rätt...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 27 mar-12 kl 09:38 »
ja detta låter ju bra.
Självklart betalar jag mer än gärna för riktig packning.
Själv använder jag äggkatonger som stötdämpning.
Får dessa på jobbet.
Har funkat bra från här till Skåne 100 mil.
Jag har fått dåligt packade ägg också. :-\
Skriver igen VILKEN TOPPEN FILM  :D för alla som funderar över
hur man packar och drar sig för det.
Hedemorahöns

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 27 mar-12 kl 09:48 »

Det har jag okså varit med om, och även flera gånger att paketen sorterats fel så att leveranstiden blev över två veckor senast. Lyckligtvis var det välpaketerat, men det var rätt nervöst om man skulle packa upp en användbar sadel eller inte när den väl kom. Hos oss är det dessutom så att det bara delas ut Schenkerpaket till vårt utlämningsställe två gånger i veckan så det är värt att kolla upp om man ska skicka med dem. Bor man så att man har lantbrevbäring kan man ju förvarna om att man vill ha paketet utkört med posten om man har möjlighet att vara hemma och ta emot det.

DHL skickar av någon anledning paketen in till kommunens företagscenter, 4 mil bort från där vi bor, och skickar ingen avisering. Flera gånger har paketen gått tillbaka till leverantören då jag inte vetat om att de kommit. Detta trots att vi har både posten, dhl, schenker och bussgods i vår lilla byabutik... jag ber nu mer alltid om att få paket skickat med Posten och inget annat - speciellt när det gäller sånt som man vill ha så snabbt som möjligt!
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 27 mar-12 kl 20:22 »
Föredömligt inslaget Azoo-Lina :D Hela o fina kom alla ägg till Gotland  från dig idag o det vill inte säga lite då jag har haft både äggröra och ägg med luftblåsa som far runt i hela ägget i många av äggpaketen jag beställt i år. Det går fort med Posten 1-2 dagar men resultatet är inte bra >:(. Många var bra packade men det hjälper inte om dom utsätts för våld. Detta paket gick med Schenker o visst det tog 1 vecka och det är möjligt att kläckbarheten sjunker då men chansen är iaf större om äggen är hela när dom kommer fram. Så imorgon åker dom i kläckaren så får vi se. Super Lina!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #16 skrivet: 27 mar-12 kl 22:09 »

Jag med och Schenker är dessutom jättelångsamma! Jag har två ggr varit med om att paket som skulle till mig gått tillbaka till avsändaren pga att jag inte visst att de kommit!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 27 mar-12 kl 22:19 »
Jag med och Schenker är dessutom jättelångsamma! Jag har två ggr varit med om att paket som skulle till mig gått tillbaka till avsändaren pga att jag inte visst att de kommit!
Men har avsändaren inte skrivit fel då? Jag har som sagt skickat och tagit emot sammanlagt över 150 försändelser det sista året, och det har bara blivit fel när telefonnumret inte stämt. Och någon gång när avsändaren struntat i att hämta ut paketet.

Man måste kolla så att utlämningsstället får leveranser alla dagar, annars kan det ta lång tid. Men i allmänhet har det bara tagit 2-3 dagar i södra Sverige, och 3-5 dagar i norra. Då måste man ta hänsyn till att paketen går iväg på förmiddagen, man får ju skylla sig själv om man inte lämnar in i tid.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #18 skrivet: 27 mar-12 kl 22:22 »
Men har avsändaren inte skrivit fel då? Jag har som sagt skickat och tagit emot sammanlagt över 150 försändelser det sista året, och det har bara blivit fel när telefonnumret inte stämt. Och någon gång när avsändaren struntat i att hämta ut paketet.

Man måste kolla så att utlämningsstället får leveranser alla dagar, annars kan det ta lång tid. Men i allmänhet har det bara tagit 2-3 dagar i södra Sverige, och 3-5 dagar i norra. Då måste man ta hänsyn till att paketen går iväg på förmiddagen, man får ju skylla sig själv om man inte lämnar in i tid.

Näpp allting har stämt... så jag har helt gått över till att själv BARA skicka med posten.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 27 mar-12 kl 22:26 »
Näpp allting har stämt... så jag har helt gått över till att själv BARA skicka med posten.
Tänk att man kan ha så olika erfarenheter.

Fast sen kan det bero på att jag både skickar och köper ägg i ganska stora mängder. Man kan inte skicka 30 ägg med posten, med tillräckligt mycket stötdämpande material, till ett rimligt pris. Håller man på med pytteförsändelser på under 12 ägg, så kan nog posten vara ok.

Jag har ibland skickat vaktelägg som matägg, fått verkligen uruselt resultat trots samma packteknik med posten, men jättebra med Schenker. Dessutom kan jag skicka 150 ägg med Schenker till samma pris som 25 med posten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
roskva89, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser