Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rede på golvnivå, okej eller ej?  (läst 13854 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Rede på golvnivå, okej eller ej?
« skrivet: 26 mar-12 kl 04:13 »
Jag undrar om det finns någon nackdel med att sätta hönsreden på golvnivå? Hönor verkar inte ha någon instinkt mot att lägga ägg på marknivå i alla fall, med tanke på att de ofta gör det i det fria om man inte har koll på dem.  ::)

Skälet till att jag undrar är att vi kommer ha platsbrist i vårt minihönshus. Först tänkte jag sätta reden några dm upp, bajsbräda över redena, och sedan sittpinne över bajsbrädan. Problemet är att sittpinnen kanske kommer för högt upp då, vilket gör att hönsen slår huvudet i det lutande taket, eventuellt att de inte kan flyga upp och ner ordentligt eftersom flysträckan blir för lodrät, då det är väldigt kort avstånd till motsatt vägg.

"Om man har platsbrist bör man höja upp redena så att hönsen kan vara under redet", är kanske den naturliga reaktionen på detta. Men som sagt, jag tror det kan bli för trångt om sittpinnen då, och vi har ändå tänkt oss att hönsen mest ska sova och värpa inne i hönshuset.

Vad tycker ni?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Juppepinne

• Östergötland
SV: Rede på golvnivå, okej eller ej?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 07:08 »
Hönsen gör ju lite som de vill. Ibland föredrar de en hink på golvet, ibland direkt på golvet, de struntar fullständigt i redena ibland. Jag är säker på att det fungerar att ha reden i marknivå. Mina är ca 30 cm från golvet och de kan få för sig att lägga sig under redena.
Se till att det är en ganska bra kant på redet så att de inte sprätter ut äggen i ströt och du hittar dem genom att trampa sönder dem.

Nackdelen med reden på golvet är att när man, som jag, har fått in svinhusråttor så känns det lite väl utsatt om någon höna får för sig att ruva. Nu har de ännu inte gett sig på en vuxen höna så hoppas på att de låter bli i framtiden också.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 07:13 »
Ha marknivå om det är det som blir bäst. Jag säger som Juppie, hönsen bestämmer själva vart äggen tar vägen. Våra aruacanor började lägga i en såndär eldningskorg i gjutjärn. Numera är det halm i den.

Några bäddar ner under snedtaket som går hela vägen till golvet osv.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 07:51 »
Mina höns har fina reden (Högberga)
Hedemora  lägger bara i en röd plastback på golvet.
Dv kochin lägger sina ordentligt i redet.
lla mina tidigare hedemora har lagt i redet. ::)
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 26 mar-12 kl 07:53 »
Du planerade ju att ha stora Orpington och då kan faktiskt rede på golvet vara en fördel  ;) När jag hade Orpington hade de stora murarhinkar som favvoreden. Jag fyllde i sand blandat med lite kalk i botten så att hinken stod stadigt och så la jag halm uppe på. Fördelen med detta vara att det var lätt att ta en ev surhöna med rede och ägg och flytta till mer lämplig plats vid behov och ställa dit en annan redeshink istället. Det är också lätt att ta ut och städa om ett ägg har gått sönder.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tösen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 mar-12 kl 08:27 »
Utöver de reden som sitter på väggen så har jag ställt en "ikea-hylla" typ flätad korg på golvet, efter det hamnade alla golvägg i den istället ;)
Det blir vad du gör det till!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 26 mar-12 kl 09:23 »
Rede i hink tyckte jag var käckt.
Hedemorahöns

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 mar-12 kl 09:48 »
Jag hade reden på golvet. Gick hur bra som helst. Upp-och-nervända kartonger med öppningar bortrivna. En snabblösning som blev permanent....

Dajen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 26 mar-12 kl 09:52 »
Jag har också reden på golvet, mest för att det är så jäkla jobbigt att montera upp på väggarna som består av tegel och puts... Fungerar utmärkt!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 26 mar-12 kl 12:04 »
Du planerade ju att ha stora Orpington och då kan faktiskt rede på golvet vara en fördel  ;)

Planerna har ändrats till Sussex, men de är ju inte heller direkt små. ;)

Tack för svaren, alla!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 mar-12 kl 21:20 »
jag satte in en katttransportbur på golvet som nödlösning när jag inte hade hunnit fixa reden innan hönsen kom. Funkade jättebra så när det behövdes fler reden köpte jag en till, lite större, för en ruvhöna som behöver mer plats tyckte jag.
Hönorna lägger gärna äggen väldigt långt in, så har man svårt att böja sig kan det vara obekvämt att ha redena på golvet. Fast man kan ju lyfta upp det stället om man har lösa reden.
 Bra att man kan ta av hela locket om man vill lyfta upp en surhöna som hackar omkring sig.  Sen har man transportburar när man ska åka till sommarstugen med hönsen också...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 28 mar-12 kl 14:50 »
Med ägg på golvnivå får hönsens ägare en motivator till att hålla sig vitala. ;)

Råttor är naturligtvis en risk, men jag är inte så orolig för dem, pga:
- Jag har aldrig sett några råttor här, eller spår av dem.
- Äggen kommer hämtas varje morgon, så råttorna får väldigt kort tid på sig att stjäla dem.
- Hönorna kommer vara ganska stora, och nog kunna skrämma bort många råttor.
- Förr har det hänt att våra höns har lagt ägg ute, som vi märkt först efter några dagar, och de har alltid varit orörda.
- Råttor kan väl ändå klättra och hoppa rättså bra, så jag tvivlar på att det gör så stor skillnad om man höjer upp redet några decimeter.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 28 mar-12 kl 15:01 »
Mina redägg i gummi som legat i mina reden ca 3 dm över golvet har blivit illa åtgångna av råttor. Så vill de ha äggen så lär de lyckas även i reden som sitter på väggen. Så du har nog rätt.

- Råttor kan väl ändå klättra och hoppa rättså bra, så jag tvivlar på att det gör så stor skillnad om man höjer upp redet några decimeter.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 29 mar-12 kl 09:45 »
Rede i hink tyckte jag var käckt.
Min antwerpenhöna protesterar om jag tar bort redäggen genom att hoppa ner i skithinken så fort jag kommer in med den, sen börjar hon snurra runt i den som för att bygga bo. Hon kryper också ner i tomma fodersäckar. Bäst att alltid ha redägg då för hennes skull...  ::)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 31 mar-12 kl 18:25 »
Jag fick en undran angående detta, som kanske är värd att ta upp: Om man har rede på golvnivå, ökar inte risken att man får bajs i redet då? Med andra ord: Om redet är på golvet, kommer inte hönsen promenera in och ut ur det, när det bara hänger i hönshuset, och därmed bajsa i det? Problemet med detta är naturligtvis att man får bajs på äggen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 31 mar-12 kl 22:18 »
Nej inga problem här.
Jag har frigolit i botten samt gott om  kutterspån.
Hedemorahöns

Dajen

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 31 mar-12 kl 22:24 »
 ??? Är det bara mina hönor som äter frigolit?! De är som galna i det! Skulle jag lägga frigolit i redena skulle det vara uppätet på mindre än en förmiddag...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 31 mar-12 kl 22:26 »
??? Är det bara mina hönor som äter frigolit?! De är som galna i det! Skulle jag lägga frigolit i redena skulle det vara uppätet på mindre än en förmiddag...

Nej, våra gjorde det också. Dock först efter att de hade råkat bli instängda för länge i hönshuset en dag, och blivit nyfikna på hur isoleringen smakade. Sedan fick vi täcka över isoleringen med papp.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 31 mar-12 kl 22:54 »
Jag hade två trälådor med halm på golvet, sen bajsbräda, sen sittpinne i mitt minihönshus. Fungerade utmärkt, alla ägg lades i lådorna och det blev en kull fina kycklingar också :-).

Hade tre sussex och 1 hedemora.
//Lina

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 31 mar-12 kl 23:04 »
Så ni som har haft reden på golvet, ni har inte upplevt att det blivit mer bajs i dem än om de är upphöjda?

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
lavendula, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser