Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 2460 gånger)

Dakrish

• Skåne
Nybörjare
« skrivet: 25 mar-12 kl 19:37 »
EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEKKK!

:o Jag var ute på odlingslotten jag fått, för första gången och 100kvm är ... stort. Det visste jag iofs, men efter att ha trampat runt lite så gick det hem HUR stort. Jag har försått broccoli, blomkål, smultron, gurkor, tomater och körsbärstomater, och så ska vi ha basilika, purjo, gul lök, vitlök, gräslök, lavendel, solrosor, ringblomma, jordgubbar, potatis, majs, vitkål, kålrötter, morötter, rödbetor och jag gissar att vi hittar på ännu mer att ha där ute.

Men .... öh. Ja. Det är runt 10x10 meter och det enda som de gjort där ute är plöjt en bit äng till odlingsland, så nu måste jag investera i spade och skapa gångar och sånt... men var börjar jag? Hur stora ska gångarna och odlingsbänkarna vara? Behöver jag göra något annat än gräva dem innan jag börjar peta ner skit? Vad behöver jag investera i för material? Jag tänkte typ lite odlingsväv eller vaddenuheter, en spade, handskar har jag, gummistövlar...

/N000b_88
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 12:23 »
kul att du fått en odlingslott. förhoppningsvis skal du ha den i några år till så du kan ta det över tid. låna en bra trädgårdsbok, gärna av Lena Israelsson eller Åke Truedsson, så att du kan förkovra dig i litteraturen. jag tänker främst på växtföljd och vilka växter som skall växa var.

gällande storlek på dina land är det bra att kunna sträcka sig över dem utan att beträda för mycket. I bredd tycker jag 1-1.2m är ett bra riktmått. Längd kan variera men det kan vara bra att slippa gå för långt för komma över på andra sidan.
om du ska odla i bänkar är pallkragar ett bra alternativ. man får lätt upp dem och kan börja odla omgående. I övrigt är det fantasi och behov som sätter gränser.

fiberduk är en bra invenstering så köp det. vad det gäller redskap är det inget du ska snåla på. dyrare håller längre är min erfarenhet. en grävgrep är bättre att gräva med än spade. kratta(räfsa), hacka, handkultivator och vattenkanna är bra grejjer att ha. en låsbar låda att ha sina redskap i på lotten är ovärderlig. god kontakt med grannarna på koloniområdet är den invenstering som står sig bäst.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Nybörjare
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 13:04 »
Det kan vara bra att dela upp lotten i fyra huvuddelar som du sedan kan dela upp i mindre. Då kan du ha växtföljder på 4-8 år.

Jag tycker att 120 cm är bra bredd på en säng/bädd. Mina upphöjda bäddar har den bredden och det är precis lagom att sträcka sig över.

Mitt "stora" land är delat i fjärdedelar och mittgångarna är ca 50-60 cm, så en skottkärra får plats. Sen delar jag in fjärdedelarna i smalare remsor efter behov med ca 30 cm gångar emellan, bara precis så man kommer fram utan att trampa i odlingarna.

De redskap jag använder mest är grävgrep, planteringsspade, kratta/räfsa, hacka och vattenkanna/slang. En stickspade för att gräva större planteringsgropar och en skyffel till gödsel och kompost. Pinnar och snören att markera gångar och sårader med är bra att ha. Bambukäppar eller andra rejäla pinnar/käppar för att göra ställningar till ärter och bönor. Fiberduk för frost- och insektsskydd. Hönsnät eller kompostgaller för att hålla hararna borta (vi har massor av såna här, men kanske inte där du bor). Kan också användas för att försvåra lite för rådjuren - men är de hungriga nog så tar de sig över alla hinder... ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser