Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smörblommor  (läst 3270 gånger)

mulleberga

• Skåne
Smörblommor
« skrivet: 22 mar-12 kl 21:44 »
Torkade smörblommar är inte giftiga. Jag undrar om giftet frigörs då jag blöter höet innan jag fodrar med det? Logiskt sett bör det inte frigöras, då djuren äter torrt hö och dricker vatten sker detta inte. Kanske en dum fråga?
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
SV: Smörblommor
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 21:46 »
En nyfiken fråga: Varför blöter du höet ??? ??? ???
Min erfarenhet är att får inte gillar blött hö (t ex om det har blivit regnat på)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 22:03 »
Hej! Hoppas det här kan vara till hjälp.

Enligt SVA övergår giftet via en mindre giftig form, till en ogiftig form och då borde det inte lösa ut i vattet, giftet finns inte kvar:

Smörblomma, Lat: Ranunculus acris L.

"Smörblomma innehåller giftigt protoanemonin (se sippor), som under torkning övergår till anemonin som är mindre giftigt, och slutligen till anemoninsyra, som är ogiftig. Smörblommor i torrt hö är ogiftiga, ensilage innehållande smörblommor behöver lagras minst två månader för att giftigheten skall avta. Växten är giftigast vid blomningen, därefter avtar giftigheten. De flesta betande djur ratar smörblomma. Förgiftade djur som tillfrisknat kan söka upp växten och åter äta av den med ny förgiftning som följd." (Senast uppdaterad: 2011-09-15)

Hämtat 2012-03-22 från: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Foder/Giftiga-vaxter/Mindre-giftiga-vaxter/Smorblomma/

mulleberga

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 22:10 »
Du undrar varför jag blötlägger höet, jag fodrar hästarna med detta.....frågan skulle kanske vara på hästsidan.
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-12 kl 22:20 »
OK ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 22 mar-12 kl 22:28 »
Du undrar varför jag blötlägger höet, jag fodrar hästarna med detta.....frågan skulle kanske vara på hästsidan.

vill du ha ett hästsvar så är svaret nej det blir inte giftigt igen.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

mulleberga

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 mar-12 kl 19:40 »
Tack" Kringlan" för ditt utförliga svar.  ::)
Från en med får, hästar, hundar o katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
Mårten Falk, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser