Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästhö till får  (läst 3684 gånger)

cheapy

• -
Hästhö till får
« skrivet: 22 mar-12 kl 14:45 »
Hej alla alternativare!!

Jag har nyligen fått ta över ett par tackor av en granne som gått bort så jag är nybörjare. Jag har köpt hö av en annan granne och det är egentligen för hästar, så det är relativt grova strån. Jag fyller upp foderhäcken ett par gånger per dag, så den är alltid full, men det känns som om de ratar en stor del av höet. Skall jag då slänga bort/strö med de höet de ratar eller ska jag vänta med att fylla på så kanske de äter upp det om de inte finns något annat? Eller är det synd om dem då de måste äta hö de inte tycker om?

Denna höbal jag har nu tror jag räcker fram till betessläpp, men till hösten tänkte jag istället köpa jättefint hö av en mjölkbonde, de höet har han till sina kalvar och det är verkligen jättefint, tror ni det blir för finstråigt med "kalvhö" till tackorna? Vad tror ni?

Jag skulle bli jätteglad om nån kunde hjälpa mig med mina frågor.

vallhunden

• Västergötland
SV: Hästhö till får
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 15:14 »
Du ska inte tvinga fåren att äta de grova stråna!
Får kan inte smälta det grova, de har svårt att idissla det och det tar mer näring att idissla det, än det ger näringsmässigt.
Så ströa med ratorna! När det hamnar på golvet i fårhuset brukar de sortera igenom det en gång till ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 17:40 »
Jag tror inte att hö kan bli för finstråigt, de kommer säkert att älska det höet, så köp av det du. Det brukar vara svårt att hitta finstråigt hö till fåren. Här finns inte mycket får men däremot hästar så jag har i regel köpt hästhö, som fåren ratat till nästan 50%, ströbädden har blivit jättehög.
Åsenfår, hundar och katter

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 17:45 »
Smalbladiga gräs och mycket örter i är super för får. Enda nackdelen är att det kan bli onödigt mycket mycket spill om foderhäcken är "grovmaskig".

cheapy

• -
« Svar #4 skrivet: 23 mar-12 kl 10:58 »
Numera kommer jag strö med det ratade höet och skaffa fin-fint hö till hösten!

Tack för era svar, jag är jättetacksam! 

Tranhult

• utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
« Svar #5 skrivet: 24 mar-12 kl 08:01 »
Vi har gutefår och de gör precis som dina får men vi fick veta av gutefårsföreningen  att vi skall ha hästhö för det innehåller inte klöver som gutefår inte tål, men det skall vara fint hästhö för det blir så mycket spill annars. jag vet inte hur det är med andra fårraser men skulle tänka mig att det inte är några större skillnader.Kalvhö går säkert också bra bara det inte innehåller för mkt klöver. Vi har några fina ängsmarker med örtrikt fint ängshö och det älskar dom, utav det blir det nästan inget spill.Har du några sådana marker, be nån slå det åt dig och gör balar av det alternativt små ensilagebalar. Lycka till med dina får önskar vi på Tranhult.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 24 mar-12 kl 11:26 »
Hej :)
Jag går en grundkurs i lantbruk, djurhållning m.m. just nu och kanske kanlägga till lite info.
Jag har lärt  mig att får inte skall äta så mkt klöver i hö eller ensilage från brunst till högdräktighet. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men tror att det är så att den stora mängden protein i klövern stör östrogenet i tackorna. Sedan är jag inte rätt person att säga vad som är för hög andel klöver.
I övrigt så är fint hö jättebra för får! Man kan bara tänka på att har man hö av olika kvaliteter så bör man använda det "bästa" vid högdräktighet och lammning.
Om du även ger någon sorts kraftfoder får man vara observant så tackorna inte blir för feta heller. Fint hö gör att de kan ta upp mycket näring även om de inte äter så mycket. Så har de fri tillgång så borde de kunna fylla alla sina behov på enbart hö (och mineraler) fram till någon månad innan lammning. (då tar lammen så stor plats, så tackan rymmer inte allt grovfoder hon behöver i våmmen).
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser