Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjar växter?  (läst 5563 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Nybörjar växter?
« skrivet: 21 mar-12 kl 18:45 »
Jag har en stor gård med massa odlings möjligheter här .
Bor i mälardalen , har mkt stor trädgård .
Vill sätta ner nåt lättskött som ger mat ej blommor.
Blommor dör direkt när dom ser mej  ;D
Tipps?
Kan tilläggas att det bör vara härdiga saker då höns gäss o ankor går lösa här.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Nybörjar växter?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 19:32 »
Jordärtskockor är svårt att misslyckas med,både blasten och knölarna är fin djurföda,knölarna är goda att äta..
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 19:36 »
Potatis är ju oxå given.... samt Nässlor 8) ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 20:10 »
Nässlor kommer nog aldeles gratis  ;D
Några lätta bärbuskar då?
Inte äppelträd!! Har redan 7st i trädgården o ett antal till i hagarna *urk*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 20:21 »
Aronia och vinbär :)
Fjäderfän och kaniner

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 20:21 »
vinbärsbuskar kräver typ ingen skötsel (svarta ger mer om man klipper gamla grenar, men det är inte nödvändigt). Lök tycker jag (nybörjare) är svårt att misslyckas med. rödbetor och morötter och bönor har jag också lyckats med och tomater (busktomater för friland och kruka, oldade i hinkar).  Plommon eller bigaråer kanske?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 20:35 »
Vart får man tag på rabarber?
Hur svårt är jordgubbar , nån som vet?

elisah

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 21 mar-12 kl 20:50 »
Kryddväxter av alla slag, vissa mer lätta än andra och vad som helst i matväg blir gott med färska kryddor! Man kan göra te också och dessutom är många kryddväxter vackra. Kanske ett + om man inte är intresserad av blomster!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 mar-12 kl 20:54 »
Rabarber ber man nån snäll granne om eller köper på plantskola. Finns massor av sorter numera, men de gamla lokala är tåligare.

Jordgubbar är arbetsintensivt men knappast hjärnkirurgi. Täck mellan raderna med gräsklipp eller halm för att behålla fukten och slippa rensa ogräs så mycket.

Träd generellt är ganska enkelt om man följer anvisningarna man får när man köper det, men dyrt att köpa och en långtidsinvestering.

Krusbär är underbart enkelt och användbart (till skillnad från Aronia som jag personligen inte gillar alls).

Squash, pumpa är fantastiskt tacksamt, särskilt om man har gott om vatten och gödsel.

Morötter. Persilja. Örter, som timjan och oregano.

Lök är jätteenkelt om man råkar ha rätt jord, men jag vet ställen där det inte går alls trots diplomerade trädgårdsmästarkunskaper.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 mar-12 kl 20:55 »
Vart får man tag på rabarber?
Hur svårt är jordgubbar , nån som vet?

Antingen sår man rabarber eller köper på plantskola (julita har ju artdatabank på rababer, de säljer väl?)

Jordgubbar är plättlätt om man gör som jag bara stoppar ner lite här och var, de sprider sig som ogräs.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 mar-12 kl 20:56 »
Jordgubbar är plättlätt om man gör som jag bara stoppar ner lite här och var, de sprider sig som ogräs.

Grattis. Det fungerar inte hos mig. *avundsjuk*.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 mar-12 kl 20:58 »
Grattis. Det fungerar inte hos mig. *avundsjuk*.

vill väl ha mullrik jord? en pallkrage med köpejord?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 mar-12 kl 21:00 »
vill väl ha mullrik jord? en pallkrage med köpejord?

Nä, en pallkrage med kompost. Det var lite det jag menade, att vi inte vet vilka jordförutsättningar Traveler har. :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 mar-12 kl 23:04 »
Men gott om hästskit borde hon ha ;) Det mesta som nämnts i tråden kan du odla rakt i hästskiten från gödselstan :D Hönsskit och koskit blir för skarpt. Om du ska så något så lägg ett tre-fyra cm. lager med sand ovanpå för att så i, så funkar det oxå.

De gamla rabarberna e mycket bättre än de moderna...tycker jag ;) Försök att få gräva upp en sidoplanta hos någon i närheten. De har djupa tjocka rötter, så sätt spaden rakt ner, så djupt du kan. Det gör inget om roten går sönder, men försök få med så mycket som möjligt.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 21 mar-12 kl 23:11 »
Mynta. Det måste vara en nybörjarväxt, jag tror inte det går att döda mynta ens om man försöker. Det är det enda jag har klarat av i alla fall. Den sprider sig och går att plocka och sätta i vas med. Det finns många olika sorter. Det blir gott te och det funkar i en del mat, typ grekiska köttfärsrätter brukar vi ha mynta i. Och i kallt vatten att dricka.

Däremot fungerade varken morötter, sallad, bönor, rädisor, rödbetor och sånt som folk påstår ska vara så lätt. Det kom upp knappt, sen blev det några cm sen dog det, trots mina omsorger :(

Men du klarar det säkert bättre än mig... fast hönorna gillar ju de där sakerna också, men jag kan inte skylla på dem för det var före deras tid.

Mynta däremot äter de inte.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 22 mar-12 kl 01:13 »
En hektar är blöt och gödslad med hästskit så den marken finns + skuggig halvhektar .Massa jävla rabatter som är tomma runt hela huset.
Verkar vara sandjord i rabatterna.
En av dom har sol hela dagen så jag fnurar på att ställa gamla fönster lutade mot väggen där som ett miniväxthus , kanske tomater där?
Vad heter nån härdig sort av tomater?

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 mar-12 kl 01:21 »
När det är nysått och tills plantorna har kommit upp en bit kan det vara bra om man kan stänga in hönsen i hönsgård eller stänga in odlingarna. Nybearbetade ytor är attraktivt för höns.. Sen beror det så klart på hönsflocken också. Med en tupp jag hade så grävde de fram pärer som de provsmakade, men inte åt. Massvis av pärer..

Eurydike

• Småland
« Svar #17 skrivet: 22 mar-12 kl 07:53 »
Vad heter nån härdig sort av tomater?

Lizzano, ska tom tåla en del frost  :o
Annars brukar ju tomater vara extremt känsligt för kyla. Jag odlar den för första gången i år.
http://www.raravaxter.com/product_info.php?products_id=1544

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 mar-12 kl 10:12 »
Kolla på http://www.runabergsfroer.se/ Där har de gamla sorter, anpassade för vårt klimat  ;)

Myrkott

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 16 apr-12 kl 11:48 »
Jag kör på en sibirisk frilandstomat från Runåbergs. Sibirjak heter den. Sibirjak-plantorna är redan mycket kraftigare än mina andra förodlade sorter. God också.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser