Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blev lurad! (Fd. Lite spännande)  (läst 6096 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Blev lurad! (Fd. Lite spännande)
« skrivet: 19 mar-12 kl 11:30 »
Jag har ju skaffat några vuxna kaniner och då två av honorna redan var över året så lät jag para den ena honan omgående. Den andra honan ska paras så snart hon brunstar tänkte jag.

Men nu åter till den första. Hon blev parad 25/2 och jag såg flera lyckad parningar (hanen "ramlade av"). Honan har inte visat några tendenser att vara skendräktig. Hon borde väl föda 24-28 mars om jag räknat rätt. Men hon har ännu inte börjat boa?  :-\ Jag tyckar inte hon blivit så särskilt tjock men hon ser däremot lite "knölig" ut och magen ser lite rund ut under så att säga. Tror ni det blir några bäbisar? :-\
« Senast ändrad: 27 mar-12 kl 09:49 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

FM

• Skåne
SV: Lite spännande
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 11:49 »
Lugn lugn olika honor boar olika, vissa i sista sekunden ;) Vad för ras är det? Är hon förstagångare?

MVH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 12:28 »
Okej... Då lugnar jag mig lite.  ;D Hon är förstföderska och jag frågade här innan om det är ok att hon är lite äldre. Vad jag förstod så mognar stora raser sent och det borde inte vara några problem. Men självklart kommer jag ha koll på läget... Uppfödare ha jag varit länge så jag är inte orolig, det är liksom bara extra spännande.  ;) Just ja, honan är en Rhinsk scheck. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 mar-12 kl 12:35 »
Fin kaninras, som jag har ingen erfarenhet av. Det ska säkert gå super. Förstföderskor kan va lite slarviga med bobygget :P Med kaniner går det mesta bra tycker jag, dom är duktiga på att föröka sig  ;D Man kan känna fostren i magen, om man klämmer lite försiktigt som på katter ;)

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

silent_angel

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 19 mar-12 kl 19:58 »
Känn lugnet!
En av mina boade typ timmarna före hon födde. Jag visste inte ens om att hon var en hon förrän hon fick ungarna..räddade henne från misär, men då trodde jag att hon var en han :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 00:01 »
Risknäckar är ju en liten kaninras :-).

Om hon inte börjat boa den 26e är det mer befogat att börja grubbla lite (kanske gick tom) men ta det då :-).
//Lina

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 mar-12 kl 06:16 »
Risknäckar? :D

3-4 trodde inte jag kallas liten? Eller var du ironisk? ::)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 20 mar-12 kl 10:11 »
Jag var ärlig, dom är ju inte så stora :-). Men dom tillhör tydligen mellanraser.

Kollade standarden nu och deras viktgräns flyter in i Små-gruppen. Risknäcken har full pott vid 3-4,5kg. En liten ras på 2,5-3,2kg. Jag har nog mest sett exemplar runt 3kg för i mitt huvud är dom små :-P.

Så en risknäck kan ju se ut som en liten fast den tillhör mellan :-).

Stor är den då inte iaf :-P.
//Lina

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 20 mar-12 kl 14:19 »
Nä okej... Hon är större än min gotlandhona men mindre än NZR-honan. Större än så villl iaf jag inte ha, så jag tycker hon är lagom.  :D

Jag tycker iaf att hon blir liiite större för var dag så jag tror nu iaf att hon är dräktig. *hoppas att det går vägen*

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #9 skrivet: 20 mar-12 kl 17:44 »
Vår hona skulle få sin kull runt den 15 november, men det blev aldrig något. Men plötsligt, runt den sista november (dvs. ca. 15 dagar efter beräknad födsel!) hade hon byggt ett jättefint bo under natten fyllt med ungar. Fick efteråt höra av annan uppfödare att kaniner kan gå över tiden, men det visste ju vi inte då så det var mycket grubblande & funderande på om vi räknat fel till en början (det var vår första kull).
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 20 mar-12 kl 20:13 »
15 dagar över tiden är inte normalt  ???
Kaninuppfödare och pelargontant.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 20 mar-12 kl 20:29 »
Kan det vara så på kaniner att den först embryoutvecklingen kan förskjutas? Så är det på dvärghamstrar iaf.
« Senast ändrad: 20 mar-12 kl 22:29 av Helena R »

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 21 mar-12 kl 06:59 »
Kan det vara så på kaniner att den först embryoutvecklingen kan förskjutas? Så är det på dvärghamstrar iaf.
Tveksamt.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #13 skrivet: 21 mar-12 kl 07:53 »
Det vi fick reda på var att honan kan spara hanens "soldater" upp till tre veckor om omständigheterna inte är bra. Vi parade honan medan de fortfarande var ute i betesburar och flyttade in dem ca 9dagar senare. Det finns inte en chans att hanen kan ha träffat henne efteråt, så datumen är vi säkra på.

Om det är att hon sparar "soldater" eller det är fördröjd fosterutveckling spelar väl ingen roll, de kan gå över tiden mer än man tror ändå.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 21 mar-12 kl 07:57 »
De gånger jag hört om honor som gått över tiden, med bara några dagar, har ungarna varit mer utvecklade. Trots att jag haft kaniner i många år och ett välbesökt forum sedan 1997 så är detta ett nytt fenomen för mig. Därav min tvekan.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 23 mar-12 kl 16:26 »
Idag har Confetti först varit ovillig att lämna bolådan men nu sitter hon med rumpan i toahörnet och jag tror (inbillar mig) att jag ser att hon har som värkar. Hon har inte rykt nån päls på magen. Spännande värre! ;D

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 mar-12 kl 17:28 »
Då måste det vara nästan precis samma datum som vår Cola... Inget är som väntans tider.. Cola bökar och stökar i halmen, och ena stunden ser det ut som om hon gjort bo, andra har hon stökat runt igen. Har inte sett några pälstussar, men... de kan ju kanske vara väl dolda, då hennes päls är ungefär samma färg som halmen... Tjock är hon så man hoppas det blir ungar innan hon spricker!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 23 mar-12 kl 19:21 »
Det vi fick reda på var att honan kan spara hanens "soldater" upp till tre veckor om omständigheterna inte är bra. Vi parade honan medan de fortfarande var ute i betesburar och flyttade in dem ca 9dagar senare. Det finns inte en chans att hanen kan ha träffat henne efteråt, så datumen är vi säkra på.

Om det är att hon sparar "soldater" eller det är fördröjd fosterutveckling spelar väl ingen roll, de kan gå över tiden mer än man tror ändå.

Det har jag aldrig hört talas om vad gäller kaniner. (Vill gärna ha källhänvisningar, så man kan lära sig mer.)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 23 mar-12 kl 23:33 »
Då måste det vara nästan precis samma datum som vår Cola... Inget är som väntans tider.. Cola bökar och stökar i halmen, och ena stunden ser det ut som om hon gjort bo, andra har hon stökat runt igen. Har inte sett några pälstussar, men... de kan ju kanske vara väl dolda, då hennes päls är ungefär samma färg som halmen... Tjock är hon så man hoppas det blir ungar innan hon spricker!

Jaha! Är det första kullen hemma hos er också? Min är ju som sagt inte så tjock. I kväll var hon som vanligt och i bolådan är allt som vanligt... tilltrampat där hon vilar. Inga tussar.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 mar-12 kl 15:05 »
Jaha! Är det första kullen hemma hos er också? Min är ju som sagt inte så tjock. I kväll var hon som vanligt och i bolådan är allt som vanligt... tilltrampat där hon vilar. Inga tussar.

Nä, det är andra kullen... Emmy hade ju ungar som jag inte märkte av förrän de var två veckor... Så de är tre veckor nu! Colas föddes idag. Tittade just till dem... räknade till sex stycken, men ville inte röra dem.. Inte störa mer än nödvändigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser