Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tidig odling i bänk med värmande kompostlager  (läst 2996 gånger)

Znibban

• Skåne
tidig odling i bänk med värmande kompostlager
« skrivet: 19 mar-12 kl 09:29 »
God morgon alla glada odlare.
Våren ankommer med stormsteg, men mitt tålamod är inte tillräckligt stort  :-\, jag vill börja nu!!!!!
Min kökskompost rök kraftigt när jag rörde om i den, den höll 50 grader!
Då minns jag gamla trädgårdsprogram från England, där man startade upp odlingsbäddarna med att lägga en halmbal i botten. När den börjar brytas ner värmer den ett tjockt jordlager ovanpå. Underbart eller hur?
Nu har jag inga halmbalar så jag tänkte och gjorde såhär:
Bottnade med massa tiddningar i botten på ett par pallkragar. Maskar älskar ju tidningar. Efter det blandade jag från min gamla trädgårds kompost som har många maskar i sig. Fyllde på med 1/3 komposterad hästgödsel, ovanpå detta lade jag obrunnen ströbädd från hönsen. Allt sammans till ett lager på c:a 1 dm. Jag vattnade allt detta ordentligt.  Nu tänkte jag ösa på flera säckar med jord.
Jag var nyfiken på om processen kommit igång och stack ner min jordtermometer men den visade bara 8 grader.
Vad tror ni som vet mer .... är lagret för tunt. Behöver jag ösa på jorden för att processen ska sätta igång. Hur tjockt lager anser ni jag behöver: dels för att processen ska fungera så bra som möjligt men också för att växterna inte ska bränna sina rötter när de kommer ner  på djupet.
Vad hade ni använt denna odlingsbädd till för grödor?
« Senast ändrad: 19 mar-12 kl 10:17 av Znibban »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: tidig odling i bänk med värmande kompostlager
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 18:17 »
Jag tror du har för lite bränsle och för tunnt lager för att få någon ordentlig värme. Traditionellt har man använt rikligt halmad färsk hästgödsel. Jag tror man har lagt lager på flera dm, eller åtminstone några. Brunnen gödsel ger inte så mycket värme. Den har ju brunnit redan. Men du kan säkert odla något i din bädd ändå, och lite tidigare kanske du får värme i den.

Nedley

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 22:04 »
Tja, du är på rätt väg men som ovanstående skrivit så är lagret nog för tunt.
Det är värmen från färsk gödsel man vill åt. Att använda gödsel från höns ger snabb och värme men håller inte så länge. Färsk hästgödsel är det som förr användes mest, det kommer igång lite trögt men "brinner" längre och blir inte så hett som hönsgödsel kan bli.
Ju större odlingsyta man har ju lättare är det att få en jämn temperatur. Om man verkligen ska lyckas så ska man redan hösten innan gräva ur en stor och djup grop, gärna en meter, täcka med isoleringsmaterial och sen framåt januari fylla med färsk hästgödsel och jord överst. När temperaturen börjar är det förtidigt att så. Man väntar till tempen börjar dala och då sår man.

Det är inte alls kört med din varmbänk utan använd den nu när du gjort oordning den och jag kan rekommendera att tex så sallat.
Lycka till!

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 15:32 »
Tack snälla ni för era svar.
Ser fram emot att testa detta nu.

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 mar-12 kl 10:21 »
I morse var det 11 grader varmt i jorden, så det verkar funka. Fönsterrutorna var alldeles blöta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser