Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För tidigt födda lamm  (läst 2033 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
För tidigt födda lamm
« skrivet: 18 mar-12 kl 23:14 »
Vår lammning fortsätter att trassla....

Idag födde en av gotlandstackorna sina trillingar, två var tyvärr döda men en liten tacka lever. De måste vara minst 10 dar för tidigt födda. Antagligen ännu mer. Hur vanligt är det att de kommer så tidigt? Jag trodde bara att det brukade variera några dagar åt varje håll?

Hon har fått selen och hon diar även om mamma är lite brutal och nästan kör över henne emellanåt.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
SV: För tidigt födda lamm
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 06:52 »
Jag har lärt mig att lamm mer än 5 dagar för tidigt födda har underutvecklade lungor och överlever inte...
Så din lilla kankse inte är så tidigt född, utan svag av andra anlednignar. (Sämsta platsen i livmodern t e ;D)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 06:59 »
Jo, det måste den vara eftersom vi släppte in baggen 6/11 och denna lilla måste haft bästa platsen eftersom syskonen var döda. Den är inte extremt liten, bara liten.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-12 kl 07:05 »
Shit, då hade fårhärlsovården fel på sina lammkurser... Hoppas att den klarar sig!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 19 mar-12 kl 12:59 »
Den lilla lever ännu och verkar pigg! Jag var bara inne o vände på jobbet, har varit en sväng i lagården o skall dit igen nu efter lunch.

Vi hade ett par baggrymningar i höstas, men aldrig nån till gotlandsgruppen så det måste vara en för tidig lammning. Ena trillingen var på tok för liten,  men både denna som lever och den andra som var död är små men inte onormalt små.

Håller alla tummar jag har för att lilla Edna överlever!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 19 mar-12 kl 14:09 »
Här är en till som hjälper med  tummar för lilla Edna. Har ni kommit så här långt är förutsättningarna goda
  MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 4 användare
Nataks, matematiker, mulle mullvad, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser