Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ont i benet!  (läst 2498 gånger)

Ulvstorp

• Västergötland
    • www.vitaguldetskennel.se
Ont i benet!
« skrivet: 17 mar-12 kl 21:36 »
Jag har en anka som inte stödjer på sitt ben! Jag har haft henne stilla nu några dagar för att se om hon blir bättre men det blir bara sämre. Från början linkade hon men nu är benet helt slappt. Det började i onsdag. Någon som vet vad man kan göra? Eller vad det kan bero på? Ingen svullnad men ökad värme!

MalinLuna

• Övriga världen
SV: Ont i benet!
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 09:16 »
Hej! Undrar samma sak, har en anka som haft ont i benet i ca en mânad och idag när vi kom ut kan hon inte stödja sig pâ nât av benen, blir tyvärr antagligen avlivning idag, men skulle gärna vilja veta om nâgon vet vad det är orsakat av. Jag har hört att ankornas svaga punkt är benen men vet inte sâ mycket mer.

Ulvstorp

• Västergötland
    • www.vitaguldetskennel.se
« Svar #2 skrivet: 09 apr-12 kl 18:47 »
Hej! Undrar samma sak, har en anka som haft ont i benet i ca en mânad och idag när vi kom ut kan hon inte stödja sig pâ nât av benen, blir tyvärr antagligen avlivning idag, men skulle gärna vilja veta om nâgon vet vad det är orsakat av. Jag har hört att ankornas svaga punkt är benen men vet inte sâ mycket mer.
Min Mignon anka är nästan bra nu och hon har varit isolerad från de andra i snart en månad. Så jag är jätte glad att hon har tillfrisknat!

MalinLuna

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 30 maj-12 kl 20:19 »
Har antagligen kommit pâ varför ankan hade skadat sig, den trevliga grannfrun har antagligen slagit till den med en käpp, vi var tyvärr tvungna att avliva ankan den blev tyvärr inte bra, och dagen efter hade en annan anka benont, men hon är bra nu. Varför finns det sâ elaka människor? sad but true :(

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #4 skrivet: 30 maj-12 kl 22:52 »
Har antagligen kommit pâ varför ankan hade skadat sig, den trevliga grannfrun har antagligen slagit till den med en käpp, vi var tyvärr tvungna att avliva ankan den blev tyvärr inte bra, och dagen efter hade en annan anka benont, men hon är bra nu. Varför finns det sâ elaka människor? sad but true :(

:o

En av årets ällingar började idag halta och när jag kollade in den blödde den på undersidan bredvid benet. Såg ganska lindrigt ut men ack vad den haltar. Såg tidigare i veckan hur 2 äckliga skator försökte lyfta iväg en älling men de orkade inte riktigt med detta när dessutom myskmamman kom till akut räddning. Den ällingen klarade sig utan men och jag hoppas att även denna gör det då den är misstänkt skadad av jagande skator.

Två ytterligare teorier om haltande ällingar är då...

Felaktigt föda eller andra myskankor som gett ällingarna stryk. Särskilt andra honor med egna ällingar kan vara riktigt elaka mot andra kullars ällingar och ällingarna blir lätt halta efter en sådan tillsägning. Sen har jag klarat mig bra från elaka drakar men har hört om vissa hanar som är mer än taskiga mot ällingar och faktiskt dödar dem. Men detta är då som tur är väldigt sällsynt.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

MalinLuna

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 31 maj-12 kl 14:55 »
Tack sâ mycket för dina positiva kommentarer. Vi försökte länge hitta pâ naturliga lösningar till djur olyckor, eftersom det känns sâ hemskt att anklaga andra människor, man inbillar sig ju att människor har en viss omoral till skillnad frân djuren. Men efter att ha sett hur hon slâr sina egna djur med stora träkäppar har vi insett att hon antagligen är kapabel att slâ andras djur ocksâ. Hade en otrevlig upplevelse idag igen, tog en promenad med hundarna och vid hemkomsten upptäckte jag att det fattades en kaninunge i en bur, den var helt säkert där en timme innan, helt plötsligt borta, har letat överallt, när jag gâr in ser jag att det ligger en död kaninunge utanför dörren, exakt samma storlek men inte samma färg. Jag har inga bevis, jag vet inte vad som har hänt, men jag inbillar mig att grannfrun har haft en död kaninunge imorse som hon har slängt i buskarna, katten har släpat kaninen framför min dörr och hon har helt fräckt hämtat en levande kanin i min bur under tiden jag var ute med hundarna. Jag har stressat och varit ledsen för alla problem hela vâren, men har bestämt mig för att inte bry mig, olyckor händer, för mig är hon inte mer än en stor ful râtta, och jag är övertygad om att sâ länge jag inte hämnas kommer otrevliga saker att hända henne. Sâ fort vi har râd kommer vi att flytta nânstans var det är längre avstând till närmsta granne. Hur som helst tack sâ mycket för att komma med andra idéer om vad som kan vara problemet, det hjälper mig att bevara lugnet och inse att det fortfarande existerar människor med god moral.  :)

mohsart

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 31 maj-12 kl 15:12 »
Slår hon sina djur borde hon väl polisanmälas

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #7 skrivet: 31 maj-12 kl 21:59 »
Tala med grannen även om det är obehagligt. Tänk om grannen är oskyldig!

Att gå runt och vara ledsen och förbannad utan att faktiskt veta kan sluta olyckligt. I synnerhet om ni bor nära den person som ni tror kan vara orsaken till detta. Det kanske är en person som inte mår bra och ett samtal med denne kan kanske få hon/han att agera annorlunda. Är det inte grannen så slipper ni i vart fall stressen av att misstänka denne och kanske kan få lite moraliskt stöd i jakten på det skyldiga.

Skulle ni kunna styrka att grannen misshandlar djur är det ingen som helst tvekan att hon/han borde polisanmälas samt anmälas till djurskyddsansvarig vid aktuell länsstyrelse.

Det finns väldigt mycket knepigt folk därute men trots allt är de flesta av oss fullständigt normala och mänskliga. Vad som är mänskligt utvecklar jag dock inte vidare...

Hoppas att det löser sig på ett bra vis!
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser