Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera Sälg  (läst 23983 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: Plantera Sälg
« Svar #20 skrivet: 18 maj-12 kl 21:23 »
Hej sälg har jag använt mest som medicinalväxt men även tlll gröngödsling (bara bladen)
Men även till detaljer i korgar och som hand tag mm.
Och som djurfoder !

Ja det ska vara lätt att föröka sälg och pil men det beror nog på marken och i vilket klimat man bor.

Den här kanske kan vara till hjälp eller ge ledtrådar om var du gick fel sist Fundersam !

Dom behöver eventuellt få hjälp med bevattning 2 första åren om det är risk för att marken är för torr.

Lycka till !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

kurt

« Svar #21 skrivet: 19 maj-12 kl 04:24 »
Jag har fler ggr hört att just sälg, till skillnad från andra salixarter skall vara svår att sticklingsföröka, och det menar också experterna på SLU:

http://skogssverige.se/node/32945

"Sälg kallas på latin Salix caprea och är svår att föröka genom sticklingar. Det går dock genom hormonbehandling att få den att rota sig, men det är inget för praktiskt bruk. I naturen förökar sig sälgen dels genom frö, dels (huvudsakligen) genom rotskott. De arter som vi framför allt använder som energiskog heter på latin Salix viminalis (korgvide) och Salix dasyclados (sammetsvide) och består av en stor mängd hybrider som ofta betecknas med ett visst nummer (och utgör då en viss klon). De två sistnämnda arterna går lätt att föröka genom sticklingar (dvs vegetativt) och behåller då sina genetiska egenskaper oförändrade. Vid sticklingsförökning tar man helt enkelt en bit av årsskottet (15-25 cm långt) och stoppar i ett medium där växttillgängligt vatten finns närvarande. Efter några dagar börjar både rötter och nya skott att växa ut."

Även Wikipedia påpekar att vide är svår att föröka vegetativt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Salix_caprea

och det gör också den vetenskapliga litteraturen:

http://dx.doi.org/10.1007/s11240-004-0665-9
« Senast ändrad: 19 maj-12 kl 04:29 av kurt »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 19 maj-12 kl 05:35 »
Den virtuella floran som publiceras av nordiska riksmuseet har en annan uppfattning än SLU om hur sälgen förökar sig. Där anger de att den inte producerar några rotskott. Tittar jag på hur det ser ut på tomten och i omgivande marker (skulle tippa att det rör sig om samma art där) så skulle jag nog vilja säga att den förökar sig främst genom stubbskott, snarare än rotskott. Och frön, givetvis. Jag är dock litet osäker på vilken vi har här. Det är ev. Gråsälgen, Salix caprea ssp. sphacelata, som vi har på tomten. En S. caprea är det i varje fall, men jag tycker den är litet hårigare. Kolla gärna på närbilden, om det ger något.

Tobbe som startade tråden kan väl gå och leta på några stubbskott och prova med att sätta dem i jord?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 maj-12 kl 09:56 »
Här hos mig har inte heller någon sälg någonsin skjutit rotskott, så det tror jag är en missuppfattning av SLU

Maria C S

• Småland
« Svar #24 skrivet: 19 maj-12 kl 11:36 »
Jag får nog hålla med om att jag inte heller någonsin sett sälg (caprea) som skulle ha skickat ut rotskott, all tillväxt har kommit från moderplantan !

Dom går att föröka vegetativt (med sticklingar ) men är svårare än dom flesta andra salix !
Klimatet och jorden påverkar naturligtvis, när jag förökade så blev det en regnig sommar och lerjord var det och dom utveklade rötter (zonen motsvarade svensk zon 5)
Året innan gjorde jag samma sak och misslyckades helt (slarvade med bevattningen)

Något som kan lyckas bra (har inte provat) är att skära ner befintlig planta strax ovan mark och fylla på med sandbandad jord runt (kupa upp), så som man gör äppel grundstammar.
Det borde ge rotade kloner !

Bara en tanke som passerade, för har man inte tid att vattna så kan det vara kanske det enklaste sättet att föröka caprean, ur arbets synpunkt.  Det tar kanske längre tid innan man kan se plantorna där man vill ha dom.... men om tiden inte är viktig så skulle jag göra så IDAG !

Rötter borde då bildas på tillväxterna som man sen kan skära av färdig rotad året efter eller 2 år senare.

Mvh Maria

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Fundersam

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 19 maj-12 kl 15:31 »
När jag satte sticklingar så var det just stumpar och pinnar i olika tjocklek jag satte ner i jorden, både på torr och blöt mark. Ingen av dem tog sig.  :)

Jag letar plantor från butik och provar så. Visst borde de trivas på lite fuktigare mark?

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 maj-12 kl 15:41 »
Jag letar plantor från butik och provar så. Visst borde de trivas på lite fuktigare mark?
Absolut, en av fördelarna med sälg är att den fungerar på både våt och ganska torr mark, precis som andra oädla träd som asp och björk. Att man sällan ser den där det är torrt beror ofta på att fröna måste ha fukt för att komma igång riktigt. Här hos mig finns inte mycket al, så där det borde vara alkärr är det istället sälgkärr.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 20 maj-12 kl 10:23 »
Sälg förökar sig bra med från, jag har minst ett tiotal förförökade sälgplantor på tomten, självsådda. Tänkte flytta dem till lämpligare placering nu när de är lagom stora.

Så har man själv en sälg som blommar kan man säkert få massor av fröplantor, och frågar man någon som har en tomt/skog med sälg, så kan man nog få gräva upp lite småplantor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 maj-12 kl 10:50 »
Jag brukar rycka upp sälgplantorna när jag ser dem, om de inte står på bra ställen. När de fått fäste ordentligt går de inte att bli av med längre. Dessutom är de som små ganska lika gråvidet, och den är ännu värre. MEn står sälgen på ett bra ställe blir de tjusiga träd med vacker bark och ett lövverk som nästan ser tropiskt ut

Fundersam

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 20 maj-12 kl 17:04 »
Jag har ju en gammal mager sälg på tomten där övre delen är död. Har dock aldrig sett att den bidragit med några skott/ plantor. Är förstås inte mer än ett par år sedan jag röjde fram den bland gran och aspsly.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser