Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips och råd för att komma igång!  (läst 21507 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Tips och råd för att komma igång!
« Svar #60 skrivet: 28 maj-12 kl 08:09 »
Det blir honung i "yngelutrymmet" hur man än gör, de yttre ramarna brukar dessutom vara hela honungsramar.
Det är väl inte så konstigt och det är faktiskt bra också, foder reserv finns lättillgängligt och det finns ingen som slungar yngelramar.
Då är vi tillbaka till vad en produktiv drottning behöver för utrymme tillsammans med pollen och honungsreserver i yngelutrymmet.
Har man dessutom plastram får man 10-15% mera utrymme. På 3 lådor 3/4 Langstroth finns det plats för allt utan gnäll.
Vill man ha många bin och att drottningen stiftar det som är möjligt får man göra lådskifte och lägga på låda #3 i tid och hoppas på bra väder.
Mycket yngel => många bin => många dragbin => mycket honung. Det finns inget bättre sätt att boosta ett samhälle.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 28 maj-12 kl 08:12 »
Det minns ju ett sätt att utöka yngelrummet med färre
nackdelar. Lyft upp ramar med täckt yngel i lådan ovanför
spärrgallret. Kanske till en nyditsatt låda med nya ramar för övrigt.
Yngel som du vet kommer att kläckas innan du slungar.
Sen fyll på med mellanväggar eller tomma ramar i de nedre lådorna.

Då är man tillbaka till gammeldags biodling med huvet i kupan, varför? Det är fullständigt meningslös sysselsättning.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 28 maj-12 kl 08:24 »
I år skall jag försöka komma ner från 3 timmar till klart under 3 timmar per samhälle. Material, maskiner, bra planering (Beetight), bättre logistik på material och hanterliga bin sänker tiden runt kupan.
Men det som syns allra tydligast är att produktionen ökar, hänger förstås också ihop med att jag får allt flera utbyggda ramar att checka in. Men mindre jobb, mera honung känns helt ok för min del.

Gep

• Blekinge
« Svar #63 skrivet: 28 maj-12 kl 08:58 »
Sten-Åke, vilken typ av biodling tror du läsarna på det här forumet sysslar med ?
Beprövad biodling eller minutoptimering per kupa ?
Du kanske bör hålla dig i en egen tråd eller blogg och inte förvirra nybörjare här med dina ideer.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 28 maj-12 kl 09:36 »
Alla kan jobba rationellt med flera kupor, men med din metod är man fast med ett fåtal därför att man hinner inte med mera.

Jag har också börjat med två kupor bara för 5 år sedan och vet skillnaden.

En mindre biodlare kan med fördel arbeta som en större biodlare och få ut mera av sin biodling genom att tänka lite mera resolut.

Men en större biodlare kan definitivt inte arbeta med din beprövade biodling, finns inte en chans. Det är en återvändsgränd.

Det gäller att vara medveten och nyfiken, att utveckla sin biodling på alla sätt stor som liten.

Det är bara bra att visa alla alternativ och ge nya biodlare valmöjlighet.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #65 skrivet: 28 maj-12 kl 10:18 »
Sten-Åke, det vore kul om du i en egen tråd beskriver hur du driver din bildning, på liknande sätt sömn Janos gjort. Jag är nybörjare och vill gärna lära mig av er med mer erfarenhet!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 28 maj-12 kl 10:27 »
Sten-Åke, det vore kul om du i en egen tråd beskriver hur du driver din bildning, på liknande sätt sömn Janos gjort. Jag är nybörjare och vill gärna lära mig av er med mer erfarenhet!

Sten-Åke har en jättetråd med massor av intressant information:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75917.0

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #67 skrivet: 28 maj-12 kl 11:12 »
vilken typ av biodling tror du läsarna på det här forumet sysslar med ?Beprövad biodling eller minutoptimering per kupa ?Du kanske bör hålla dig i en egen tråd eller blogg och inte förvirra nybörjare här med dina ideer.

Finns det inte plats på ALTERNATIVEN  för alla alternativen? Stora som små?

Man kanske vill byta från storstadens betong och livnär sig på landet med bi odling mm, ska man då var tvingat att tänka smått, eller kan man var mellan bi odlare med en rationell tänk, och tid över till annat som kan hjälpa till att få vardagen att gå runt?

På alternativen bör alla få plats!  (:)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #68 skrivet: 28 maj-12 kl 11:15 »
inte förvirra nybörjare här med dina ideer.

Vi kanske ska förbjuda alla inlägg om TBH, Den är inte särskilt nybörjarvänlig  ::)

Fast har man skafat vana så kan den var en givande ALTERNATIV  ;)

MVH edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #69 skrivet: 28 maj-12 kl 11:23 »
Ulric: Jo jag har sett den tråden, men jag har inte uppfattat den som en sammanfattande beskrivning om hur man driver sin biodling på ett rationellt sätt. Kanske har jag fel, jag får väl läsa den från början...

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #70 skrivet: 28 maj-12 kl 16:26 »
Det är viktigt att se att det finns många olika sätt att se på sin biodling. Vill man ha bra avkastning på sin biodling är det väldigt viktigt att att driva den rationellt eftersom det direkt påverkar timlönen. Sedan finns den andra änden på spektrat där man umgås med bina för att man tycker det är intressant, inte för att få avkastning, som t.ex. att jag vill inte minimera tiden med bina utan snarast maximera tiden med bina (och helst få så lite honung som möjligt eftersom jag inte gillar att sälja).

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #71 skrivet: 28 maj-12 kl 16:37 »
Och det som är så bra med det här forumet är man kan få läsa vad olika biodlare med olika fokus har att säga! Själv är jag ju nybörjare och oerhört fascinerad av bina, får akta mig för att inte gulla ihjäl dem. Och som nybörjare behöver man ju lära sig förstå dem. Men jag siktar på att en mer rationell och lönsam biodlingsform inom några år.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #72 skrivet: 28 maj-12 kl 22:40 »
Vi kanske ska förbjuda alla inlägg om TBH, Den är inte särskilt nybörjarvänlig  ::)

Fast har man skafat vana så kan den var en givande ALTERNATIV  ;)

Det finns redan trådar om toppribbkupor (Top Bar Hive - TBH) så det finns ingen orsak att dra in dem i den här tråden. Alla kupor har sina egna svårigheter.
« Senast ändrad: 28 maj-12 kl 23:04 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #73 skrivet: 29 maj-12 kl 00:58 »
att jag vill inte minimera tiden med bina utan snarast maximera tiden med bina

;D Ja nog är det så  ;D alla kan har kul på sitt sätt  8)
TBH) så det finns ingen orsak att dra in dem i den här tråden. Alla kupor har sina egna svårigheter.

Tråden heter "Tips och råd för att komma igång!" Min uppfattning är att det är inte den bästa alternativ för en nybörjare, men förmodligen kul när man har blivit varm i kläderna.

En kul grej är att så fort afrikanerna får råd så går de över till kupor med ramar, eftersom det ger bättre skördar och bidrar till ett bättre liv för hela familjen och bidrar till barnens skol gång mm.  :-\ Hur har vi det här i väst  ::)

Fundersam

• Västmanland
« Svar #74 skrivet: 29 maj-12 kl 02:09 »
Oj ja.... Många tankar och metoder...

Jag tycker det är intressant att ta del av hur alla gör, och hur olika alla gör. Som nybörjare är det väldigt lätt att bli förvirrad då man själv inte vet vilken metod man ska använda sig av, jag tror dock att man hittar sin väg med tiden. Det viktiga i början är kanske inte att man använder sig av en specifik metod utan mer att man inte gör några direkta fel som orsakar problem, eller än värre skadar samhället på något vis.

För min egen del är det så att det finns en stor osäkerhet i hur jag ska göra. Detta beror helt enkelt på att de flesta momenten just nu är helt nya för mig, och att jag ännu inte fått den erfarenhet som behövs för att jag ska känna mig säker på det jag gör. Säkerligen är detta sådant som kommer falla på plats med tiden, som med allt annat när man lärt sig.
Jag skulle kunna stå och plocka i kupan hela dagarna av nyfikenhet, bara för att lära mig. Bara att stå och studera ramarna vartefter de byggs upp och fylls på är lärorikt för min del just nu. Till och med att bara stå vid sidan av kupan och titta finner jag väldigt rogivande.

Men som sagt. Det viktigaste för mig som nybörjare är att få ihop sambandet i de olika momenten, och förstå varför man utför dem, och se följderna av det man gjort. Oavsett hur mycket teori man proppat i sig, och hur många människor man pratat med så blir det en helt annan sak när man själv står där med kupan öppen och ska utföra det momet som i boken såg så enkelt ut, eller från någon erfaren lät så enkelt.

Kanske är det så att man inte behöver oroa och bekymra sig så mycket för att göra fel, då det i de flesta fall verkar gå bra ändå till slut.

Tack för hjälpen!  :)

Fundersam

• Västmanland
« Svar #75 skrivet: 29 maj-12 kl 02:16 »

En kul grej är att så fort afrikanerna får råd så går de över till kupor med ramar, eftersom det ger bättre skördar och bidrar till ett bättre liv för hela familjen och bidrar till barnens skol gång mm.  :-\ Hur har vi det här i väst  ::)

Hmmm....  ::) Det är väl så det blir när man har det för bra....  :-\

Edward.

• Gästrikland
« Svar #76 skrivet: 29 maj-12 kl 03:09 »
Kanske är det så att man inte behöver oroa och bekymra sig så mycket för att göra fel, då det i de flesta fall verkar gå bra ändå till slut.

De mesta bruka går bra och det blir honung, trots biodlaren  ;)

Fundersam

• Västmanland
« Svar #77 skrivet: 30 maj-12 kl 01:26 »
Finns det någon av er här på forumet som säljer drottningar?

Hur tidigt kan man i så fall räkna med att få tag på dem?
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 01:37 av Fundersam »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #78 skrivet: 30 maj-12 kl 15:27 »
Jag anser också att man ska välja kuptyp och skötselmetod utifrån sitt eget personliga mål med sin biodling.

Vill man ha en vacker kupa i trädgården för lite honung till husbehov, pollinering, naturintresse och den härliga känslan av att ha lite surr omkring sig... ja, varför inte välja en TBH? Ett problem med biodling är ju just att nybörjare "investerar ihjäl sig" eftersom så mycket prylar krävs vid konventionell biodling. Detta är en hög tröskel in i biodlingen för många. En TBH kräver bara en kupa, bin och skyddsutrustning. Samt lite linnetyg och en hink.  Billigt och enkelt. Det skulle kunna öka den totala bimassan i Sverige till glädje för både natur och grödor dessutom om fler satsade på TBH.

Men vill man tjäna pengar på honungsförsäljning också. Ja... då är det nog lämpligare med konventionella langstrothkupor såklart. Verkar inte vara något snack om det saken direkt. :)

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Olllle

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 30 maj-12 kl 16:46 »
I början av maj köpte jag avläggare från förra året, 10 ramars lågnormal. De står nu vid ett rapsfält som i det närmaste blommat över (Ystad) Jag har två yngellådor och en skatt låda.
vore tacksam om nåon kunde besvara följande två frågor
1. Hur länge kan man vänta med att slunga honungen. Många beskriver att honungen blir cement om man väntar för länge. Hurlänge kan jag vänta ?
2 jag har ett antal ramar fulla med honung i yngel lådorna. Sten -Åke skrev att man skattar ej honung från yngellådorna. Jag har tänkt att skatta även dessa. Dom är rena och fina. Varför skall man inte skatta dom ? Kuprna kommer att flyttas tiil skogen i helgen och om en vecka eller 10 dagar blommar hallonnen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser