Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips och råd för att komma igång!  (läst 21509 gånger)

Fundersam

• Västmanland
Tips och råd för att komma igång!
« skrivet: 17 mar-12 kl 14:06 »
Hej!

Jag har varit nyfiken på biodling i många år. När jag sedan började intressera mig på allvar och kände att jag ville skaffa ett par samhällen upptäckte jag plötsligt hur svårt allt verkade vara. Då menar jag främst att få tag på bin, hitta någon biodlare att få komma och prata med, och hur svårtillgänglig informationen kring biodlingen visade sig vara. Ändå är bland det första jag läste i böcker i ämnet att det behövdes fler biodlare, och att det ibland spekuleras i varför så få vill hålla på med biodling. Min första tankte kring detta blir då naturligtvis min egen upplevelse det kanske inte handlar om att folk inte vill, utan snarare att det är väldigt svårt att komma igång om man inte har turen att få kontakt med någon som redan håller på.

Själv lyckades jag för två år sedan få kontakt med en biodlare. Förra året hade jag sedan den stora lyckan att få tag i en svärm via honom. Efter att svärmen fått en ny drottning så flyttades kupan så hem till mig. Flytten skedde i augusti. Det enda jag gjorde med kupan efter det var att varraobehandla och vinterfodra. Bina vintrades sedan in på en LN låda på inrådan från biodlaren jag fått bina från. Jag har vakat över kupan hela vintern  o:) och hållt tummarna att de små skulle överleva. Under de senaste veckornas värme har jag så sett att bina så fort vädret tillåter är ute och flyger. Rensningsflygning hade de för några veckor sedan. För en vecka sedan när det var sol och varmt bytte jag botten i kupan. En hel del döda bin över nätbotten. I alla fall verkar de ha överlevt så långt.

Nu börjar jag fundera på nästa steg. De står som sagt på en LN låda i dagsläget. Första frågan jag har är när jag bör ge dem en låda till? Är det dags nu eller ska jag vänta ytterligare? Jag har frågat min "mentor" men enligt honom får jag uppfattningen att det ligger långt fram i tiden. Läser jag igenom trådarna här på forumet får jag uppfattningen att det bör vara gjort senast i april.

Jag kan tillägga att målsättningen jag har är att få ihop så jag har åtminstone fyra starka samhällen och kupor i slutändan. Honungen är sekundär. Tips, tankar och råd kring detta  :)?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Tips och råd för att komma igång!
« Svar #1 skrivet: 17 mar-12 kl 15:04 »
En kort svar är att du borde gå en biodlings kurs, träffa fler liksinade, skaffa ett bredare kundskap/kollega bas , + vart man eventuellt kan få tag i bin , drottningar, mm.  gå med i den lokala bi odlare föreningen så hjälper de till med allt detta , fast det krävs att du lägger ner tid själv. http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Fundersam

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 17 mar-12 kl 17:28 »
Hej Edward!

Jag var ganska säker på att det var just det förslaget jag skulle få, alltså att gå en kurs. För mig är detta dock en omöjlighet då mitt arbete på sin höjd skulle göra det möjligt att medverka på max var tredje träff. Annars hade jag gått en kurs redan.  :) Med de förutsättningarna känns en sådan kurs inte helt rätt för mig.  :)

Lägga ner tid själv gör jag alltid på mina intressen, så även i det här fallet. Oavsett detta ställs man inför frågor och funderingar som nybörjare. Teori och praktik är ju även dessa helt olika saker. Samtidigt är det ju så att ju mer jag lär mig, desto fler frågor har jag, och desto mer vill jag veta.

Bin har jag, kupor har jag, mentor har jag. Men som ni själva skriver finns det lika många olika sätt att hålla bin som biodlare. Dessutom tillhör jag dem som gärna inte bara lär mig hur man gör, utan även varför man gör de olika momenten. På det sättet anser jag att det är lättare att hitta ett sätt som passar mig, och förstå de olika ingreppen. Min mentor tillhör dem som tar sista droppen honung, ger minimalt med foder, mm. Av honom kan jag lära mig hur man gör, men när jag lärt mig tillräckligt kommer jag sköta bina på det sätt jag tror på. Av denna anledning söker jag därför fler infallsvinklar, och det är en av anledningarna till att jag ställer frågor här hos er på forumet. Kanske finns här redan någon som har ett annat arbetssätt som jag upplever mer passande.

Det här är även en av de saker jag skrev i mitt inlägg, att det inte är lätt att "komma in" i denna hobby, då man i början får det betydligt lättare om man kan få tips och råd från människor som redan kommit över de första hindren. Mycket kunskap finns ju som sagt, men att få folk att dela med sig av kunskapen upplever jag som sagt emellanåt som ett problem. Speciellt om man som jag inte gått den rätta vägen och gått en kurs.  :)

stina j

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 mar-12 kl 17:44 »
Det har betydelse var i landet du bor,själv bor jag i södermanland här är det för tidigt med fler lådor än,men bor du i skåne kan du nog sätta på en låda under den första utan spärrgaller emellan.här sätter jag på första skattlåda när krusbären blommar alltså spärrgaller och låda uppepå. vad har du för ramformat? tror att stora ramar kan kyla mer på våren.
lycka till

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 17 mar-12 kl 17:48 »
Jag tycker du gör rätt i att använda forumet som extra-mentor för att få svar på dina specifika frågor!

Du har ett bra och tydligt mål, att komma upp i 4 starka samhällen. Att gå från en låda till 4 starka samhällen på en säsong är ett högt mål för en nybörjare, man måste göra mycket precis rätt i precis rätt tid för det. Jag tycker du ska sätta ett rimligt delmål med denna säsongen, att invintra 3 samhällen med tillräcklig styrka och unga bin för att klara vintern.

För att komma dit bör du skapa dig en plan. T.ex. ett av de enklaste sätten att öka antalet samhällen (som dock inte alltid ger effektivast resultat) är genom metoden jag beskriver här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=129232.msg1200316#msg1200316

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 mar-12 kl 17:53 »
...De står som sagt på en LN låda i dagsläget. Första frågan jag har är när jag bör ge dem en låda till? Är det dags nu eller ska jag vänta ytterligare?...

Mitt svar på ungefär detta står i detta inlägget:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128516.msg1197894#msg1197894

Alltså, jag hade väntat om det inte var så att de höll på att koka över redan, då hade de fått en låda bara för att få plats, men inget omstuvande av ramar. De har inte yngel i sådan omfattning nu att det behövs en låda till och fodret omvandlar de till yngel just nu så ännu finns det plats för yngel.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-12 kl 18:19 »
Hej stina och olof!

Tack för era svar  :)!

Jag har bina ståendes i Örebro län, alltså inte jättelångt från Södermanland.

Jag ska förtydliga lite om mitt mål och säga att mitt slutgiltiga mål är att komma upp i fyra starka samhällen. Min mentor tyckte vi skulle sikta på att göra en avläggare i år, och därmed ha två samhällen för invintring, medan jag själv gärna skulle se precis som du olof säger att jag lyckas ha tre stycken invintringsdugliga samhällen till kommande vinter.

Jag har läst de båda trådar du länkar till, men ska ta och läsa igenom dem igen. Jag tittade till som snabbast i lådan när jag bytte botten och vill nog säga att det var väldigt lite bin och mycket plats i den.

Hur är det med extrafodring så här års? Är det någon fara att ge foder även om bina skulle ha foder så de klarar sig, bara för att vara på den säkra sidan? Tar bina foder även om de inte behöver? Jag vet nu till kommande vinter att det är bättre att spara lite honungsramar och sedan ge generöst med foder på hösten, för att slippa fundera på sånt så här års.  :)

Tack igen för hjälpen  :).

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 17 mar-12 kl 18:39 »
När jag kom på den geniala idé att bli bi odlare gick jag en kurs , när hade vi lektionerna? när det passade oss och det var bra väder, kursen lades upp i samförstånd med läraren och elever , ingen ide att ha kursen när eleverna inte kan komma.

Så har även jag gjort när jag har hållt i kurser.

Gå med i den lokala föreningen !

Båda de här alternativen löser dina problem + du får träffa liksinnade som är förmodligen på samma nivå i utvecklings kurvan.

Sist när jag hade utbildningen så la vi det på torsdagar för det var så att en av eleverna kunde endast då , ja , vad hände ? denna person dök aldrig upp   ??? ::) ??? .

De flesta lärarena är flexibla och hjälpsamma  ;D

Gå med i den lokala föreningen !

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Fundersam

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 17 mar-12 kl 18:51 »
Jag har varit medlem i den lokala föreningen i ett år. De kurser jag tittat på har varit på fasta tider (kvällstid) och inte passat mig alls.
Då har jag tittat på kurutbud i även närligande städer som anordnas av studieförbunden. Jag har därför sett min mentor som min egen kurs det senaste året. Men oavsett om jag gått kurs eller inte så kommer jag även fortsättningsvis ha frågor och funderingar, det råder ingen kurs i världen bot på.
Men visst hade det varit bra att ha en kurs i ryggen innan man startade. Tur då att ni här på forumet och biodlingsböckerna finns!  :-[

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 mar-12 kl 19:11 »
...Hur är det med extrafodring så här års? Är det någon fara att ge foder även om bina skulle ha foder så de klarar sig, bara för att vara på den säkra sidan? Tar bina foder även om de inte behöver?...
Fodring skadar om de inte behöver det så undvik det. Det tvingar bina att jobba oavsett väder när de skulle behöva lägga sin energi på att få upp bistyrkan, dessutom kan det lura bina att dra upp mer yngel än de kan hålla varmt. Känn på vikten av kupan om du har en uppstaplingskupa.

Just av denna anledning är jag av en annan skola än din mentor, att ge dem minimalt med foder tycker jag är mycket dumsnålt. Det kräver mer kontroller på våren, eventuella störningar av extrafoder på våren och dessutom alltid en risk att de svälter ihjäl. Om de fått för mycket kan man alltid ta bort några sockerramar innan draget börjar, men det har ännu inte hänt mig.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 17 mar-12 kl 20:47 »
Jaha, se där. Rådet jag fick var att ge foder nu, och att det inte var någon fara med det. Se så olika det kan vara!  ;)

Men som du säger, generöst med foder på hösten så behöver man inte ens fundera på saken senare.

Jag kände på lådan när jag bytte botten. Svårt att dra en slutsats när jag inte gjort det förr. Men jämfört med en tom låda, full med ramar så kändes den tung.

olof

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 mar-12 kl 22:00 »
...Jag kände på lådan när jag bytte botten. Svårt att dra en slutsats när jag inte gjort det förr. Men jämfört med en tom låda, full med ramar så kändes den tung.
Då hade jag lämnat dem helt ifred 3-4 veckor till.

ValleT

• -
« Svar #12 skrivet: 18 mar-12 kl 08:29 »
Du vill göra 3 avläggare från ditt samhälle, det innebär en mindre mängd yngel och bin till varje avläggare än om du satsat på en avläggare. För att kompensera för den mindre mängden bin måste du då ha parade drottningar till avläggarna, hon börjar lägga ägg direkt och avläggarna växer. Att få tag på parade drottningar tidigt på säsongen är inte så lätt alltid. Försäkra dig om leverans först innan du bestämmer dig för hur många avläggare du ska göra.

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 18 mar-12 kl 09:21 »
Du vill göra 3 avläggare från ditt samhälle, det innebär en mindre mängd yngel och bin till varje avläggare än om du satsat på en avläggare. För att kompensera för den mindre mängden bin måste du då ha parade drottningar till avläggarna, hon börjar lägga ägg direkt och avläggarna växer. Att få tag på parade drottningar tidigt på säsongen är inte så lätt alltid. Försäkra dig om leverans först innan du bestämmer dig för hur många avläggare du ska göra.
Och som vanligt ju fler biodlare du frågar desto fler svar får du och såklart beror det på var i Sverige du har dina bin och vad det är för tryck i dem. Min erfarenhet stämmer inte med ValleTs, jag behöver mycket mindre bin för att mina ska blir bra till vintern och komma ut våren efter och ge viss skörd redan på rapsen. I min kalkyl ingick att ta allt yngel från originalsamhället och inte få mer skörd efter hallonen.

Dock håller jag med om att med parade drottningar vinner man 3-5 veckor i utvecklingstid på en avläggare och kan därför göra den antingen svagare vid samma tid eller göra den senare. Man kan nog räkna med att göra minst dubbelt så många avläggare från ett samhälle med parade drottningar som utan.

Gideon i Roslagen

« Svar #14 skrivet: 18 mar-12 kl 10:19 »
Avläggare med för lite bin jobbar i motvind hela tiden oavsett hur bra drottning de har. Det kan till en del kompenseras med fodring men det blir också en risk för röveri. Kanske bästa sättet skulle vara att göra flygbiavläggare då är den risken mindre. Kanske Valle eller någon annan kan berätta hur man gör för jag gör mina avläggare på annat sätt.

Hardy

• Adressänd. A Öström Läggestsv. 36. 12431 Bandhagen
    • Närke
« Svar #15 skrivet: 19 mar-12 kl 18:12 »
Hejsan! Jag bor åckså i Örebro län, mot Vingåker till. Har som du LN och invintrar dom på 2 lådor därför ramarna är så låga  och bina dumma (:). Dom går inte gärna runt i vinterklotet annars. Låda 3 sätts på vid den här tiden MEN med tidningspapper emellan för värmens skull. Dom gnager hål när utrymmet behövs. När dom har tagit hål så brukar jag först då ta bort den understa lådan. Är den fin så sätts den som låda 2, alltså under den 3;e som yngelrum. Oftast så är den tom då. Inget spärrgaller till den 3:e för OM drottningen behöver mer utrymme så kan hon gå dit o:). Tidningspapper är effektivt om man är osäker på väder,vind och styrkan på samhället . Så här har jag gjort i flera år och det har fungerat bra ::).
Sätt på en låda med papper mellan så sköter dom sin utökning själva, I mitten på Maj brukar jag få svärmar om jag missar att ge dom en låda till :-\. Det går fort då med tillökningen,explotionsartat >:D. ;D

Fundersam

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 19 mar-12 kl 19:02 »
Sedär ja, flera bud!  :P

Jag som har bina på endast en LN låda nu skulle då alltså kunna ställa på låda nummer två nu, med papper emellan????

Jag har ju inga fler utbyggda ramar än de som sitter i den låda bina står på nu. Något problem med detta? Alltså att ställa på en låda med endast mellanväggar? Eller är det bättre att vänta tills det blir varmare med att ställa på lådan och sedan flytta upp några av de utbyggna ramarna, och byta dessa mot mellanväggar.

Eller är har de inget emot att börja bygga ut lådan ändå när det behövs?  :)

Hardy

• Adressänd. A Öström Läggestsv. 36. 12431 Bandhagen
    • Närke
« Svar #17 skrivet: 20 mar-12 kl 02:45 »
Hej igen! Ungdomarna måste få lite sysslor dom med i kupan. Städar,matar och bygga för utökning. Piggast och alerta på våren :D, trögare på sommaren och nästan inte alls på sensommaren :(, så vill du ha utbyggt passa på det snaraste när yngelproduktionen har kommit igång ordentligt. Alla vill jobba :P.!
Se till att få så många som möjligt men bara en låda åt gången,plocka ut några utbyggda ramar och sätt i nya.Spara dom till senare. Dom behövs om du ska göra avläggare eller ta hem svärm.   o:)

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 20 mar-12 kl 11:12 »
Ställ en låda med mellanväggar på en undersättslåda bredvid kupan, lyfta över yngelrummet med tak och alt,
gör ren botten, ställ tillbacka hela kupan på botten, bina har nu plats att utvidga sig.

Mvh Herman.

Gideon i Roslagen

« Svar #19 skrivet: 20 mar-12 kl 16:40 »
Sedär ja, flera bud!  :P

Jag som har bina på endast en LN låda nu skulle då alltså kunna ställa på låda nummer två nu, med papper emellan????

Jag har ju inga fler utbyggda ramar än de som sitter i den låda bina står på nu. Något problem med detta? Alltså att ställa på en låda med endast mellanväggar? Eller är det bättre att vänta tills det blir varmare med att ställa på lådan och sedan flytta upp några av de utbyggna ramarna, och byta dessa mot mellanväggar.

Eller är har de inget emot att börja bygga ut lådan ändå när det behövs?  :)

Det är en sak nu och en helt annan sak längre fram på året. Jag skulle göra så här invänta tills bina täcker 7 på gränsen till 8 ramar. Då skulle jag lyfta upp tre yngelramar i mitten på den lådan som jag sätter på. Och sedan fylla på med  mellanväggar där det behövs. Nästa låda får du inte vänta så länge med. Du lyfter du på den när bina täcker nästan 7 ramar i den övre lådan inte mycket senare. Det här fungerar om du har en bra drottning. Men har du en svagare så att ynglet i den nedre lådan hunnit krypa ut så bibehåller du två lådor men byter plats på dom. Nästa låda blir i båda fallen skattlåda men med samma teknik.Yngeluppflyttningen ger större bygglust i samhället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 4 användare
torbjorn, javill, cejjun, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser