Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  istället för plast vid isolering?  (läst 8152 gånger)

annelie

istället för plast vid isolering?
« skrivet: 26 okt-06 kl 13:13 »
Vi bygger ut vårt hus,nu är den stora tvekan ska man sätta plast eller nåt annat mellan isolering och innervägg(gips)?Man får så många råd så man blir osäker.Det är fukten som kan bli problemet,det vill man undvika efter allt slit med bygget.  annelie.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:istället för plast vid isolering?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-06 kl 13:26 »
Ett konventionellt väggbygge behöver en ångspärr på insidan, annars kommer fukten i den varma luften inomhus att vandra ut och kondensera. Detta gäller uppvärmda hus.

drömmer

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 okt-06 kl 13:59 »
http://www.gyproc.se/gyproc/content.nsf/0/59188BACC5284BFDC1256E0F0031131E?OpenDocument&m=mimdmbmamd

Länken ovan går till en hemsida som har en bra bild och beskrivning på hur en yttervägg bör se ut. Plastfolien är det som kallas ångspärr. Det är väldigt viktigt. Om man är riktigt noga och tejpar alla hål som kan bli i den så att plasten blir riktigt tät så kan man sänka sina energikostnader avsevärt. Att strunta i att tejpa hålen är ett av de vanligaste fusken på byggarbetsplatser.....

Jag läste för inte så länge sedan en artikel om några radhus. Genom att de var riktigt noga byggda så behövdes inga element....

Men det gäller självklart att även ha bra ventilation i huset.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 26 okt-06 kl 14:30 »
Ett konventionellt väggbygge behöver en ångspärr på insidan, annars kommer fukten i den varma luften inomhus att vandra ut och kondensera. Detta gäller uppvärmda hus.

Hur definierar du då konventionell? Är vårt hus timmerväggar från 1870-talet konventionella? :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 26 okt-06 kl 15:22 »
Om man isolerar med glas- eller stenull behövs fuktspärr, cellulosafibrer lär klara sig utan.
Likaså linfibermattor, spån och andra material som temporärt kan ta upp fukt och senare avge densamma, klarar sig utan fuktspärr men god vindtätning på utsidan är viktigt.
Timmerväggar behöver inte fuktspärr, som de flesta förstås känner till.
« Senast ändrad: 26 okt-06 kl 15:24 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 26 okt-06 kl 15:57 »
Timmerväggar behöver inte fuktspärr, som de flesta förstås känner till.

Jo, man kan ju hoppas att de flesta känner till det. Dock inte de som tilläggsisolerat delar av våra timmerväggar innan vi köpte det.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

drömmer

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 okt-06 kl 16:07 »
timmerväggar lever sitt eget liv och är faktiskt bättre isolering än "vanliga" väggar.

Visste ni att alla nybyggda hus som ser timrade ut är ett hus i huset. Ytterväggarna sitter inte ihop med innerväggarna ens med en liten spik eftersom timret "lever".

nettan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 okt-06 kl 18:58 »
Vi bygger ut vårt hus,nu är den stora tvekan ska man sätta plast eller nåt annat mellan isolering och innervägg(gips)?Man får så många råd så man blir osäker.Det är fukten som kan bli problemet,det vill man undvika efter allt slit med bygget.  annelie.

är det inte när man sätter plast som det blir fukt? rätta mig om jag har fel,har för mig att det blir kondens..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 okt-06 kl 19:48 »
är det inte när man sätter plast som det blir fukt? rätta mig om jag har fel,har för mig att det blir kondens..

Den varma luften inomhus kan innehålla mycket fukt. Om isoleringen kan jämna ut fukten genom att ta upp och avge den behövs ingen ångspärr. Det kan inte mineralull.  När luften kyls av fälls vattnet ut som droppar = kondens.

Det är av samma anledning det blir torrt inomhus på vintern. Utomhusluften är kall. När den tas in och värms upp innehåller den lika mycket fukt men den relativa fuktigheten blir låg.

SvenS

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 okt-06 kl 19:55 »

Man sätter plast på den varma sidan av isoleringen. Det är tvunget om huset är isolerat med Glasull, för om den varma inomhusluften får lov att vandra utan plastskikt kommer varm luft att kondenseras till fukt där varmt möter kallt, fuktig isolering isolerar inte,dessutom kan man få mögel och svampangrepp

Den stora nackdelen är lätt att inse : Man bor praktiskt taget i ett tillslutet plasttält, och då måste ventilationen fungera oklanderlig om inomhusklimatet inte ska bli hälsovådlig.

Personligen är jag inte anhängare av plastspärr och gullfiber. Men om man redan har isolerat med gullfiber så finns inget annat att göra.

*Såg att Ulric hunnit för mig*
« Senast ändrad: 26 okt-06 kl 19:57 av SvenS »

datterkusen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 okt-06 kl 12:14 »
viktigast med ångspärr är i innertak mot kallvind om du använder mineralull, väggar mindre väsentligt.
välj ekofiber, thermoträ eller vanligt spån istället.
bor själv i en gammal sågspånsisolerad kåk i kallaste norrland och har det varmt och gott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser