Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppbundet  (läst 20385 gånger)

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Uppbundet
« Svar #20 skrivet: 04 apr-12 kl 21:45 »
Ja om om hade funnits då hade jag varit miljonär och suttit på en medelhavsö med en parapldrink i näven ;D

Nåja, rätt är att lagkravet i norrland ligger på 3 månader, men betesperioden är längre än 3 månader.

Dessutom så kan man stödutfodra på vår och höst och därmed förlänga betesperioden även längre norrut.

Man kan dessutom bygga en utemjölkningsanläggning för att underlätta mjölkningen under sommaren, och hösten och även därmed förlänga lösdriftsperioden.

Jag tror inte att uppbundna besättningar är borta om 10 år! annat än med lagens hjälp, men där borde det inskrivas en besättningsstorlek, vilket även finns idag. 40 uppbundna djur för ekologisk produktion om jag minns rätt.

Den som vill bygga för lösdrift gör ju det, den som vill ha uppbundet går på den linjen så enkelt är det.

Det är bara att hoppas att ingen skrivbordsprodukt ser till att det blir förbud på uppbundna djur!

det jag ville klargöra med mitt inlägg var att det är mycket väsen för lite ull!!

Korna lever längre i ett uppbundet system så enkelt är det.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Uppbundet
« Svar #21 skrivet: 04 apr-12 kl 22:00 »
Hayproducer, jag gillar din uträkning!  :)
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: Uppbundet
« Svar #22 skrivet: 04 apr-12 kl 22:35 »
Jag kan ju bara tala efter min egen erfarenhet, och jag accepterar och respekterar självklart att alla inte tycker lika.
Men-

Första gården jag jobbade på hade ekologisk mjölkproduktion, 60 kor i kall lösdrift, mjölkgrop, dubbel 5a fiskben inne i gamla lagården.
De korna mådde väl lika bra som vilka kor som helst, dock va de ju en "kall" lösdrift, alltså bara tak över skrapgångarna och liggbåsen, skrapgångarna samt foderbordet var under bar himmel, vilket gjorde att korna va dyngsur när de kom in för mjöklning om de regnade eller snöade ute.
Svårt att hålla hygienen på ett foderbord utan tak me fullfoder.
Jag gillar inte att mjölka i grop, korna står åvanför å pissar å skiter så de stänker på en, omöjligt å hålla sig ren, sen i fiskben så ser ju inte kon att man är på g å ska torka spenarna, utan alla kor förutom de som står längst fram, rycker till eller rent av sparkar när man klappar å försöker tala om att man är där.
Sen kan man väl anmärka på kornas tidsperspektiv, de har ju inte brottom till eller från gropen;), så de blir en del dötid å även spring ut i lösdriften å hämta kor...
Blev aldrig nån vidare värme i lagården, så vattne å disken frös å de blev merarbete å tina å jävlas, inge behagligt å stå å mjölka i minusgrader heller.

Andra gården ja jobbade på, 36 kor uppbundet i långbås.
Fördelarna är många enligt mig, korna står där de ska, inget fösande och spring.
De är varmt å skönt i lagårn.
Alla får den måt de ska ha och de är inget bråk å kiv.
Korna har god uppsikt över en, man bara vissla lite så gick de åt sidan så man kom upp me mjölkmaskin.
Tråkigt va väl att ekonomin va pressad på den gården så de va tight me allt, dåligt me tillgången på strö å då blev korna skitiga.

Senaste gården hade 130 kor i varm lösdrift me 2 delawal robotar.
De va ju inte mycke jobba i den lagården, dock va de ju en kall lösdrift me de 170 ungdjuren å sinkorna+ att de stod alltid 5-20 mjölkande kor i den gamla kortbåslagården å ibland uppåt 40 kalvar som sku ha mjölk...
De går åt mycke folk när man kommer upp i de antalen djur.
Korna mår ju jätte bra i en varm lösdrift, dock är de ju oroligt me rangordning när de kommer upp i den mängden kor som går ihop, de kommer å går nya kor hela tiden, i stort sett dagligen, så de hinner ju inte riktigt lära känna varandra ändå.

I större skala är ju lösdrift absolut de bästa, med robot är de som sagt ett måste.

Men om man som tusenkonstnär som trivs me å jobba me lite allt möjligt å inte vill ha mer än 25 kor så ser ja ingen anledning å bygga en lösdrift, som man ändå inte vill ha, för miljontals kronor istället för att lägga 1-2 hundra tusen i en gammal lagård som duger fint.
Sen kan man ju även rasta de uppbundna korna, om de vill gå ut, inte alla korna som vill ut i kylan, å de som går ut vänder rätt snart å går till sin plats.
Om de vantrivdes så i bås så skulle de väl aldrig gå upp å ställa sig där frivilligt :)

Lutar mot att de blir focus kortbås istället för gamla långbåsen:)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Uppbundet
« Svar #23 skrivet: 04 apr-12 kl 22:43 »
Vi har gjort tvärtom, från lösdrift till uppbundet. Ger 100% kontroll över fodergivor så inga stjäl maten av andra, inga fula stångskador, snygga klövar, inga avtrampade svansar, utan bara roligt att putsa o fixa med djuren. Mycket lugnare djur när dom slapp akta sig hela tiden för de ranghöga djuren. Mysigt  =)

Vi har fri tillgång på grovfoder, så det finns ingen anledning att stjäla av någon annan, inga fula stångskador, snygga klövar, inga avtrampade svansar och lugna djur. (Ranghöga djur är ok, men de får inte vara dumma mot de andra, då sorteras de ut.)

Och den där uträkningen om mjölkkor som inte stod uppbundna under sinperioder och när det nu var - i de flesta uppbundna lagårdar jag sett står alla kor uppbundna. Vare sig de är sinta eller mjölkande. Det är klart att det funkar att ha uppbundet, och är lättskött, men ur djuromsorgssynpunkt kan jag aldrig se att så begränsad rörelsefrihet under halva året är ett bra alternativ.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Uppbundet
« Svar #24 skrivet: 04 apr-12 kl 23:05 »
Håller med dig i det du skriver ;)

Kort bås ger högre avkastning därför att korna får tillgång till foder dygnet runt, mindre risk för utfodringsrelaterade sjukdomar, en mer lättskött lagård med renare djur.
Det är enklare att rationalisera med rälsbundna utfodringsvagnar som utfodrar medans man sover.
så valet mellan lång eller kortbås är enkelt.

Men det känner du säkert redan till.

Som en kompis en gång sa, " jag tror inte korna klagar på att de får frukost på säng" han syftade då på att
uppbundna kor har det bra ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Uppbundet
« Svar #25 skrivet: 04 apr-12 kl 23:17 »
(Ranghöga djur är ok, men de får inte vara dumma mot de andra, då sorteras de ut.)
:D  Håller med!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: Uppbundet
« Svar #26 skrivet: 05 apr-12 kl 12:23 »
Kortbåset har många fördelar, lugnare och renare djur, högre produktion och mindre åtgång av strö.
Fick pappren om förprövning från länsstyrelsen idag, så nu ska här ritas plan och sektionsritningar :)

Desom ska göras är-

Riva bort gamla inredningen, gamla slitna hammars långbås som är dubbelt så tunga som när de monterades, då de är lappade å lagade.

Bila bort gamla foderbordet, inget stort jobb då de är från början på 1900 och inte armerat.

Bila ur golvet, samma där, ingen armering å sprucket på många ställen, knappt 5cm tjockt så de bär man snart ut me minilastaren.

Riva en mellanvägg, tacksam å riva då de är bara röd-tegel å kalkbruk, spättas bort utan bekymmer, har redan gjort 2 dörrar genom den.

Gräva ur å gjuta tvärkulvert, också tacksamt då lagårn står på en grus-ås, så knappt nåt nytt material behövs under de nya golvet.
Har en tryckare me kolvar å skrapräls+ skrapor liggandes som ja ropade in på en auktion som räcker till både rännor och kulvert

Gjuta nytt golv med rännor, har prefabricerade rännsidor liggandes som räcker till båda rännorna.

Gjuta nytt foderbord, 15cm högt utan krubbor, kanske plasta på sikt.

Utöka gödselplattan å möta den sammanfoga den me kulverten.

Sammanfattning- mycket jobb, men då ja har både bilningsverktyg, maskiner å vilja så löser de sig nog :)

/allt rymms inom budgeten på 200`000 ;)

Sen säger ja inte att jag den dan man inte får ha uppbundet kommer vrånga å strida in i de sista, men med 10 kor till så ser ju förutsättningarna bättre ut för att kunna bygga en lösdrift om 5-10 år, å då kanske gå upp några kor till, men Rom byggdes inte på en dag, å ja vill inte åka lånekarusell ;)

Anders

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Uppbundet
« Svar #27 skrivet: 05 apr-12 kl 13:04 »
Det låter intressant

Dokumentera gärna med foto över hur arbetet fortskrider, och lycka till med ombyggnationen.

Om du inte redan har rörmjölkningsanläggning så vet jag om en anläggning för 25 -30 kor om det skulle vara intressant??

Alfa - Laval med automatdisk och 5-6 lättviktsorgan vakummotorn som driver anläggningen var visst ganska ny.

Det är de större mjölkrören i den anläggningen.

När det gäller uppbundet eller inte så är det bara att hoppas att de ansvariga sätter sig i hur det ser ut, och att det inte blir ett förbud mot uppbundet.

Du bör även påverka certifieringsorganen, det var ju de som införde krav på lösdrift för att bli godkända kravodlare, du får lobba utav bara den kanske öppna en separat tråd om detta på olika forum,hmmm

Ett litet tipps! på ett forum som heter www.maskinisten.net kan du granska andra bönder som dokumenterar sina ombyggnader, du blir väl omhändertagen där :D

Men framförallt du kan dokumentera ditt eget arbete så att vi andra får ta del utav din ombyggnad om du känner för det.

Lycka till med ombyggnaden

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: Uppbundet
« Svar #28 skrivet: 05 apr-12 kl 15:24 »
Mejeriföreningen vill helst inte ta emot mjölk från nya producenter som håller djuren uppbundet, men då besättningen ska va så pass liten och de lider brist på mjölk så va de inge problem, bara allt va förprövat å godkännt.

Mjölkanläggning är intressant, men ja är inte där än:)

De blir nog bra, tråkigt bara att så fort man yttrar att man funderar på å börja med mjölkkor så är de nån gubbe som vart mjölkbonde i hela sitt liv, som idiotförklarar en å säger att man ska inrikta sig på nå annat... kul me uppmuntran :-\

Anders

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Uppbundet
« Svar #29 skrivet: 05 apr-12 kl 16:25 »
Mejeriföreningen vill helst inte ta emot mjölk från nya producenter som håller djuren uppbundet, men då besättningen ska va så pass liten och de lider brist på mjölk så va de inge problem, bara allt va förprövat å godkännt.

Mjölkanläggning är intressant, men ja är inte där än:)

De blir nog bra, tråkigt bara att så fort man yttrar att man funderar på å börja med mjölkkor så är de nån gubbe som vart mjölkbonde i hela sitt liv, som idiotförklarar en å säger att man ska inrikta sig på nå annat... kul me uppmuntran :-\

Anders

Jag undrar verkligen om mejeriet kan vägra  att ta emot mjölk från en uppbunden besättning! det finns inget för bud mot det ännu.

Ja det är tråkigt att du blir mer eller mindre idiotförklarad av bönder som kanske inte var de bästa bönder själva.

Det är skillnad på bonde och bonde! en del klarar sig väldigt bra medans andra siktar in sig på en evig klagan!

Alla gårdar har inte heller samma förutsättningar, sedan beror det också på vart man bor med tanke på att ännu så länge så är Eu - stöden en viktig faktor för att få ekonomi i det hela.

Om du är händig och tror på det du gör så är det bara att köra på, men en enkel driftkalkyl skadar väl inte.

Det är du och din gårds förutsättningar som är avgörande för lönsamheten, inte en pensionerad gubbe som misslyckats med sin produktion.

Viktigt är också att du har åkermark, helst 2 ha/ ko men gärna mera för att maximera Eu- stöd.

Driver du någon form av djurproduktion idag?

Har du kollat om du är berättigad till startbidrag från Länsstyrelsen??

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: Uppbundet
« Svar #30 skrivet: 05 apr-12 kl 16:57 »
Har idag dikor och föder upp mjölkrastjurar, men målet har hela tiden varit mjölkkor.

Jag har inte mer än 25ha åkermark och 12 ha bete som hör till gårn, men ja arrenderar ytterligare 25 åker och de finns mer beten å arrendera, så de räcker nog till, tråkigt dock att att de inte är mer än 7 ha bete i anslutning till lagårn, så de blir väl mer rastfolla än produktionsbete.

Jag resonerar såhär, ja har hållt mig till gamla maskiner som vart billiga i inköp å sen lagat själv när de gått sönder, inte köpt dyra bilar å spenderat massa pengar på onödiga saker, rätt sparsam faktiskt, och om ja lånar 200´000 till denna byggnation, så kan ja ju alltid trösta mig med att ja har kompisar som har billån å studieskulder på de dubbla, som går arbetslösa eller jobbar mc donalds...

Man ska göra de man tror på, och ja gillar inte storskaliga "mjölkfabriker" på hundratals kor, ja vill ha kontakt å kontroll å sköta de lilla man har me bravur istället för att hanka sig fram å jobba dygnet runt me miljonskulder på nacken...

Anders




hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Uppbundet
« Svar #31 skrivet: 05 apr-12 kl 21:50 »
Du har ett bra tänk Anders, är helt inne på din linje där.

Det går att bygga upp ett lönsamt jordbruksföretag från grunden om bara viljan och förutsättningarna finns.

Att du kan laga och fixa med begagnade maskiner innebär att slaget  till hälften redan är vunnit.
Du får även ett bra grepp på banken om du kan visa att du kan laga dina egna maskiner, du kan därmed också vända röda siffror till svarta ;)

Många kalkyler inom jordbruket går inte ihop just för att maskinkostnaden är för hög, en traktor för 500,000kr och en slåtterkross för 250,000kr suger musten ur mindre jordbruksföretag.

Startstödet för nyetableringar är just på 200,000kr, det ska då vara frågan om nyetableringar. men det kan gå att kringgå den regeln om man kan visa på att det är en kraftig utökning utav verksamheten, kan man samtidigt visa att tidigare verksamhet har varit utav ringa betydelse så finns det en liten chans att du kan få startstöd även om du redan har en pågående rörelse. När det gäller ringa betydelse så är det frågan om under 500 årstimmar om jag mins rätt!

Du kan även räkna hem en 25%  ökning utav dina gårdsstöd motsvarande upp till 45ha om du är ung, det gäller under 5 år tror jag att det var. ( gäller från 2014)

Hur ser markförhållandena ut runt gården? det kostar ca 8000kr per ha att fräsa upp skogsmark till åkermark, det behövs bara en omstälningsansökan till skogsvårdsstyrelsen.

Åkermarken i sig som du redan har räcker ju till, men att ha mera mark runt gården skadar inte.

I stödområde 5 region 1-3 så tjänar man in kostnaden redan första året för att odla upp mera mark runt gården, nu vet jag inte vilket område som du tillhör så det är omöjligt att räkna pådet.

Stödrätter för nyodling kan du köpa på marknaden

Om det nu finns mera mark i området har du undersökt möjligheten att utvidga ytterligar? 25 kor som avkastar bra kan gå, men jag rekommenderar upp mot 30 - 40 kor just för att då blir utrymmet bättre för att du kan få avlastning med mjölkning, på 25 kor får man nog räkna på mycket eget arbete med djurskötseln.

Om jag har tolkat regelboken korekt ( även pratat men en förståndig kvinna på jordbruksverket)

Anta att du idag har 26 mjölkkor i en uppbunden kortbåsbesättning, jag tror då att det är möjligt att bygga nytt  för uppbundna djur i direkt anslutning till den befintliga uppbundna besättningen. ;D ( utökning av befintlig drift)

Om du däremot knackar ned den befintliga ladugården och vill bygga nytt så är det kört! men som sakt jag kan ha missat något  ::)

Intressant punkt som du tar upp i ditt tidigare inlägg ( kors tidsperspektiv) undrar just om kor har förmågan att skilja på 10 eller 20 minuter, förstår de skillnaden? hmm

Kör hårt Anders :)

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: Uppbundet
« Svar #32 skrivet: 05 apr-12 kl 23:34 »
Ja tror på de ja gör, och hoppas ;)

Jag börjar me de här steget, funkar de inte me 24-26 kor, så har ja iaf inte skuldsatt mig särskilt utan kan gnola vidare med entreprenaden inom min verksammhet, folk har slösat pengar på mer meningslösa saker än å rusta gamla lagårdar!

Ja växte upp med att pappa hade mjölkkor, och intalades av både pappa å farfar att en dag skulle ja ta över såsom tidigare generationer, men när ja va 9 år fick pappa cancer och gick bort ett år senare och gården såldes...

Sen dess har ja bara hört att ja inte ska hålla på med djur, att de bara kostar å att man binder upp sig.
Men även på min lilla besättning, i början helt utan gårdsstöd har ja inga röda siffror, visst, ska man räkna arbetstiden så har ja väl inte fullt betalt men ja e nöjd.

Skriver mer när ja har nå vettigt å skriva!

Anders

Den som lever får se :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Uppbundet
« Svar #33 skrivet: 06 apr-12 kl 00:41 »
@malin våra hade också fri tillgång på grovfoder, men irl gick det till som så att 2 kor vaktade varje foder häck så de ranglåga fick inte äta.. Och fjällkorna måste vara en egen grupp annars fick dom varken vatten eller mat, så dom var gladast av alla över att få vara installade  :)  (lite o.t i tråden sorry)
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 00:44 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Uppbundet
« Svar #34 skrivet: 06 apr-12 kl 07:47 »
när ja va 9 år fick pappa cancer och gick bort ett år senare och gården såldes...
Vilket trauma!  Grattis att Du har kommit igen!

Sen dess har ja bara hört att ja inte ska hålla på med djur, att de bara kostar å att man binder upp sig.
Det måste Du ju få avgöra själv ...  Vad Du vill ägna Ditt livsverk åt.

Men att man blir bunden, det är helt riktigt.  Får aldrig ha semester, får absolut inte bli sjuk ...  Men det har Du ju redan märkt ;)

@malin våra hade också fri tillgång på grovfoder, men irl gick det till som så att 2 kor vaktade varje foder häck så de ranglåga fick inte äta.. Och fjällkorna måste vara en egen grupp annars fick dom varken vatten eller mat, så dom var gladast av alla över att få vara installade  :)  (lite o.t i tråden sorry)
Vilken ras var de korna som ägde foderhäckarna?  Låter som om fjällkorna var föredömligt snälla mot andra flockmedlemmar.
Förlåt, kanske ännu mera OT.  Eller också inte alls ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Uppbundet
« Svar #35 skrivet: 06 apr-12 kl 07:54 »
Man ska göra de man tror på, och ja gillar inte storskaliga "mjölkfabriker" på hundratals kor, ja vill ha kontakt å kontroll å sköta de lilla man har me bravur istället

Tycker du resonerar helt rätt och håller tummarna för dig :)!

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: Uppbundet
« Svar #36 skrivet: 06 apr-12 kl 16:06 »
Jag vet precis vad jag ger mig in på, har jobbat på gårdar med mjölkproduktion i snart 10 år :)

Då en mindre besättning tillåter mig att fortsätta jobba en del utanför kan ja nog ha råd med avbytare nån gång om året;)


Bara att invänta besked från länsstyrelsen, skickade in ritningarna idag:)

Anders

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Uppbundet
« Svar #37 skrivet: 06 apr-12 kl 17:49 »
Jag vet precis vad jag ger mig in på, har jobbat på gårdar med mjölkproduktion i snart 10 år :)

Då en mindre besättning tillåter mig att fortsätta jobba en del utanför kan ja nog ha råd med avbytare nån gång om året;)


Bara att invänta besked från länsstyrelsen, skickade in ritningarna idag:)

Anders

Bara att hoppas att det går bra  med Länstyrelsen, men det borde inte vara några problem där tycker man.
Väldigt ledsamt att mista sina nära i så ung ålder, livet kan vara väldigt orättvist ibland och ofta ingen dans på rosor.

Jag håller tummarna för att det ska gå bra för dig med dina drömmar om en kobesättning.

Vilken ras tänker du sattsa på?

Friskt vågat är hälften vunnit :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Uppbundet
« Svar #38 skrivet: 06 apr-12 kl 19:27 »
OT, men kanske ändå:  Jag har länge undrat varför alla mjölkbönder ska ha kalvningarna utspridda över året?  Att mejeriet vill ha en jämn inströmning av leveranser är begripligt, men varför kan inte bönderna turas om att ha lite "semster" under kossornas högdräktighet, hinna skura ur mjölkrummet och sova lite, innan det brakar löst igen?

  Kalvarna skulle bli mera jämngamla och kanske ha större glädje av varandra.

  Eller?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: Uppbundet
« Svar #39 skrivet: 06 apr-12 kl 21:16 »
har skb, fjäll, rökulla och och srb:) blir fler såna mest srb.

Anders


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 2 användare
Vem-Hunden, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser