Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gråärt  (läst 13520 gånger)

Peppiga Pia

• Skåne
Gråärt
« skrivet: 12 mar-12 kl 22:01 »
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att odla gråärt?
Jag läste i en bok jag har att gråärt var populärt förr i tiden, så jag blev intresserad av den och fick tag på utsäde genom att gå med i föreningen Sesam.
Nu när jag höll på att planera inför odlingssäsongen kom jag på att  inte har någon aning om hur de ska odlas.
När ska de ner i jorden? Hur höga kan de bli?
Om någon har bra tillagningstips är det också välkommet :)

Jag fick även Gotländsk blåärt, odlas de på samma sätt?

4-ever

• Skåne
SV: Gråärt
« Svar #1 skrivet: 12 mar-12 kl 22:21 »
Detta läser jag gärna svaret på  :D
Jag har fått 4 frö av gråärt, visste inte heller hur jag skulle göra med dem.
Så jag satte 2 i krukor här inne och 2 har jag sparat för att så ute.
De som är sådda här inne är en halvmeter långa nu med pinnar i stora krukor!
Tänkte att om jag sår både inne och ute så kan det väl inte gå fel  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 13 mar-12 kl 06:40 »
Jag sår mina tidigt ute, när jorden reder sig. De blir rejält höga (2-3 m) och behöver stöd, om man inte vill ha allt i en trasslig hög.

Mina mognar lite vartefter, jag tar in till färskkonsumtion när skidorna är fullmatade. De som mognar senare tar jag in och torkar till vintern. Den sort jag har har en tendens att spricka när de är fullmogna, så man får passa på dem lite, om man nu inte vill ha en massa självsådda gråärter förstås.  ;)

Recept här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=6421.msg1041881#msg1041881

Mer om gråärter här: http://elins-tradgard.blogspot.com/2007/07/fr-ngra-r-sedan-hade-jag-knappt-hrt.html

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 13 mar-12 kl 06:57 »
Sen beror det ju på lite vars du bor också, här i Västerbotten blir de inte 3 meter om man inte försår dem :) Men jag har en gammal tant här som fick ärva sina ärtor av sina föräldrar i början på 1900 talet och hon har vissa år varit med om att de blivit 2 meter höga riktigt bra sommrar.

Blåärt är en variant av gråärt så de behandlas likadant.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 13 mar-12 kl 08:01 »
Sen beror det ju på lite vars du bor också, här i Västerbotten blir de inte 3 meter om man inte försår dem :) Men jag har en gammal tant här som fick ärva sina ärtor av sina föräldrar i början på 1900 talet och hon har vissa år varit med om att de blivit 2 meter höga riktigt bra sommrar.

Blåärt är en variant av gråärt så de behandlas likadant.

Jag sår mina direkt på friland i början av april, för det mesta. Så det är ju skillnad. Men sen finns det ju olika sorter också, den jag har är från Orust och således väl anpassad till just Västsverige. Kan tänka mig att sorter som odlas under kortare säsong har selekterats på snabb mognad i första hand, inte nödvändigtvis stora plantor.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 13 mar-12 kl 09:06 »
Jag sår mina direkt på friland i början av april, för det mesta. Så det är ju skillnad. Men sen finns det ju olika sorter också, den jag har är från Orust och således väl anpassad till just Västsverige. Kan tänka mig att sorter som odlas under kortare säsong har selekterats på snabb mognad i första hand, inte nödvändigtvis stora plantor.

Precis, här uppe har man ju tagit ärtfrön från de tidigaste plantorna eftersom de sena inte hunnit mogna tillräckligt för att torkas mot hösten. I april har ju vi ofta nån decimeter snö så då blir det svårt att så ärtor :)

Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 mar-12 kl 10:09 »
Jag tänkte inte på att ta en lokal sort när jag frågade efter frön.. Jag har en skånsk sort och en från Hälsningland. Men det borde väl funka ändå :)

Jag provar att göra som dig då, ChristinaR och sår i april. Skönt om man inte behöver förodla. Det ska bli kul att se om man kan se skillnad på de båda sorterna, t.ex. om Hälsingeärten mognar snabbare än Skåneärten ;)

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 19:52 »
Förresten, vad tycker ni om att blötlägga innan man sår? Går det lika bra utan det momentet?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 15 mar-12 kl 06:34 »
Förresten, vad tycker ni om att blötlägga innan man sår? Går det lika bra utan det momentet?

Jag gör det ibland, men inte med sånt som jag sår massor av och som alltid gror fint ändå. Typ bondbönor och gråärter.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 15 mar-12 kl 06:39 »

Ofta gror ärtorna ändå, men med blötläggning så gror de lite jämnare. Däremot är det ju ganska mycket jobb om du ska så mycket ärtor.
www.backforsgard.se

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 07:46 »
Ofta gror ärtorna ändå, men med blötläggning så gror de lite jämnare. Däremot är det ju ganska mycket jobb om du ska så mycket ärtor.

Bönor (inte bondbönor) brukar jag blötlägga, för dem vill jag ha igång snabbt så de hinner bli något. Sockerärter vill jag också ha igång snabbt, så jag kan ta en gröda till efter dem. Men ibland glömmer jag bort blötläggningen och det funkar ändå.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 11:56 »
finns en liten men bra sida om gråärtor. http://www.greypea.info/
om någon är intresserad har jag en grå dvärgsockerärt från usa. skicka ett pm så kan vi byta eller på något sätt komma överrens. http://postannelund.chilipeppar.com/?p=414

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 mar-12 kl 15:48 »
Bönor (inte bondbönor) brukar jag blötlägga, för dem vill jag ha igång snabbt så de hinner bli något. Sockerärter vill jag också ha igång snabbt, så jag kan ta en gröda till efter dem. Men ibland glömmer jag bort blötläggningen och det funkar ändå.
Okej, jag får väl prova mig fram då. Kommer jag ihåg att blötlägga kan jag ju göra det på vissa sorter :)
Jag kom på att många av bondbönorna som vi sådde förra året blev uppdragna av några fåglar. Jag har funderat på hur vi ska undvika det problemet i år, för de kanske är lika glada i att dra upp ärtskott som tittar upp från marken. Tänkte så ganska mycket bönor och ärter i år. Fiberduk kan man ju ta till, men det blir kanske svårt att få den att räcka till.. Har ni några knep?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #13 skrivet: 15 mar-12 kl 15:54 »
Odla som vanliga ärtor, men ordna bra stöd. "Hög-effekten" som Christina pratade om har jag fått uppleva. Trots att jag tyckte jag ordnat ett bra stöd :)
Jag tror t.ex. hönsnät mellan störar är bra i mindre skala.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 21 jun-13 kl 09:57 »
Jag har sått gråärt i år så det var ju bra att jag hittade denna tråden och läste. Jag trodde inte de blev så höga och har inte ordnat med stöd ännu men, det får jag ju göra nu då.  :o De har kommit upp en dm eller två nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bullerybo

• Närke
« Svar #15 skrivet: 21 jun-13 kl 21:51 »
Har odlat men de är inte goda.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 26 jun-13 kl 19:29 »

Jag hoppar över blötläggningen numera och tar istället upp bönor i root-trainer som jag ställer varmt (växthuset) och håller ganska fuktig. Det har funkat absolut bäst för mig och passar hobbyodlare. De gror oerhört snabbt på det viset. Ärtor tycker jag är mindre kinkiga  så där tjänar man normalt ingen tid på root-trainern jämfört med att direktså. I år har jag dock tagit upp även ärtor på det viset för att plantera ut på ställen där plantorna nog inte orkat upp själva utan lite starthjälp pga annan tät växtlighet.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Wylliam

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 06 maj-15 kl 21:57 »
Hej,
I år tänkte vi odla lite gråärter tillsammans med bondbönor (Solberga från Runåberg) och vi har lite funderingar:
- vad är det bästa förhållandet mellan ärterna och bönorna så att de inte konkurrerar ut varandra?
- när bör man så (i södra Hälsingland) för att de ska hinna mogna.
- om man vill spara utsäde, finns det risk för korspollinering (vi är nybörjare  :-[)

Solberga är en gammal sort men inte direkt lokal för oss i södra Norrland. Vet någon var man kan få tag i ärter från Hälsingland, Dalarna, Jämtland?

Vänliga hälsningar,
Wylliam

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser