Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man ha kompost ?  (läst 4740 gånger)

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
Ska man ha kompost ?
« skrivet: 10 mar-12 kl 09:35 »
Bor på landet med skog och ängar runtomkring. Har egentligen aldrig tänkt på att kompostera eftersom ris och trädgårdsavfall bara har kastats in i skogen där den förmultnat och försvunnit. Är det slöseri med resurser och växtkraft som går förlorad ? Sett ur ett mera globalt perspektiv ? Naturen får ju sin del, överloppsresterna återgår i naturens naturliga kretslopp när man slänger kompostavfallet i skogen, typ. Köksavfallet kan man förstås inte slänga i skogen men allt annat som naturen själv producerat.

Vad tycker ni ? Borde man kompostera för att ha ett bra samvete ?
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

Znibban

• Skåne
SV: Ska man ha kompost ?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-12 kl 09:52 »
Som jag ser det så komposterar ju naturen åt dig och du ger tillbaka till moder natur!
Det enda negativa är väl att du inte får nytta av det i din personliga odling utan måste tillsätta köpt näring/jordförbättring.
Skogen tackar dig, med alla sina invånare. Du får väl betalt av alla superba bär och svampar... du hjälper till att berika insektslivet, ger bomöjligheter för småkryp, fåglarna frodas av insekterna, växligheten pollineras, skogens alla djur får bra med mat och du får njuta av vackra djur i din närhet.
Du kan ju också skaffa en varmkompost som är "stängd" med bottten och lock (så inte råtter kommer åt innehållet), så kan du kompostera ditt köksavfall i den, så får du ju ändå kompost att lägga i dina odlingar.

melongurka

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-12 kl 09:55 »
Har själv börjat kompostera mer systematiskt för att kunna få en kedja mellan odling och avfall. Jag har inte möjligheten att kasta ut i skogen så större grenar och liknande som tar lång tid att bryta ner slängs men det finns en tanke på att köra dem i kompostkvarnen i framtiden. Har förra sommaren byggt två jättekomposter i nät och det verkar artat sig riktigt bra. Här i ligger växtdelar löv och gräs. Tanken är att skaffa en renodlad ogräskompost i sommar för enbart ogräs. Du som har möjlighet kunde ju ha en grovkompost för grenar och liknande i skogskanten som har möjlighet att ligga ett antal år för att sen använda i land och liknande. Bra att tänka på är att täcka botten i komposten så inte rötter kan ta sig in i den näringsrika komposten. Som sagt, jag är precis i början på detta och hoppas i sommar kunna komplettera med lite hönsgödsel i komposten från egna höns. Vad det gäller samvetet så gör du ju inget fel, du återbördar ju växtdelarna till naturen genom att slänga dem i skogen. Att däremot köra en vända till en återvinningsanläggning i tid och otid skulle ju kunna tynga samvetet men alla har ju förvisso heller inget val. Kompost eller inte, i ditt fall blir det bra vilket som.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 mar-12 kl 09:59 »
Odlar du själv ska du ha kompost för din egen skull och för att slippa köpa jordförbättrare och gödsel. Odlar du inget själv tycker jag inte du ska ha dåligt samvete för miljöns skull för att du bär ut riset i skogen, tvärt om. Om du komposterar behöver du ju inte heller kompostera det grövsta, det kan ju skogen fortfarande få.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 10 mar-12 kl 11:02 »
Egentligen är det alltför vagt att tala om naturen som ett enhetligt system i det här fallet. Trädgårdsavfallet har skapats av trädgården, som är ett ekosystem med delvis andra spelregler än skogen. Bl.a. brukar trädgårdar i högre grad vara människoskapade. Avfallet från trädgårdsekosystemet bör helst föras tillbaka till det, såvitt jag kan se.

Se även mitt förslag här om hur man kan ta hand om ris, om man har tillräckligt med utrymme och tillräckligt långt tidsperspektiv. (I tråden finns även andra förslag.)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128245.msg1189571#msg1189571

kurt

« Svar #5 skrivet: 10 mar-12 kl 19:51 »
Naturligtvis skall man ha kompost, däremot behöver man inte nödvändigtvis lägga trädgårdsavfall där. Bor man på landet, så kan man ju ofta få tag i gamla ensilagebalar eller gräs att kompostera och tillverka mullrik jord av.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-12 kl 20:07 »
Jag bor på landet, har egen mark och odlar. Jag har ingen regelrätt kompost.

Grovt ris och ogräs åker till en hög ( läs mindre berg) i skogsbrynet
Köksavfall går till hönsen
Sånt som hönsen inte äter (typ lökskal, vinägerindränkta saker) läggs på gödselstan.

Jag tänker.... om du behöver jord till några odlingar eller något annat, så tar du det väl ifrån din skogshög... eller??? Isåfall har du ju ditt kretslopp och även en hög i skogen kan vara en typ av kompostering, även om den inte är så himla organiserad ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 10 mar-12 kl 21:32 »
Jag tänker.... om du behöver jord till några odlingar eller något annat, så tar du det väl ifrån din skogshög... eller??? Isåfall har du ju ditt kretslopp och även en hög i skogen kan vara en typ av kompostering, även om den inte är så himla organiserad ;)

Det här blir ju också ett kretslopp som kan funka.

Dock ett problem, enligt min erfarenhet:
Trädrötterna hinner oftast före. I stället för mylla finner man ett hårt nystan med trädrötter och rester av ursugen mylla. Det är irriterande, för att ur övriga synpunkter är det lämpligt att lägga såna här högar i skogsbryn, inne bland träd. Ett botemedel mot trädrötterna kan vara att vända högen. Det kan funka för en del typer av trädgårdsavfall.

Men jag har två typer av komposthögar:
* Högar med gödsel, hushållsavfall etc. Dessa brinner fortare än vad trädrötterna hinner med. No problem.
* Högar med träavfall, bl a hela grenar och sly, som får ligga länge, som jag beskrev i länken i mitt förra inlägg. Dessa kan inte vändas, för de blir för sammanvävda av grenar och stammar. Så jag lägger dem på mer öppna platser och försöker hålla minst 10 m avstånd från träd.

jenny et frejda

« Svar #8 skrivet: 21 mar-12 kl 17:41 »
Så för att börja komposters gör jag två högar i exempelvis trälårar, en för trädgårdsavfall och en för hushållsavfall. Och dessa behöver inte vändas eller så utan blir bara till jord? Och på vilken hamnar äggen och bananerna och vad gör jag förslagsvis med alla eklöv?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 21 mar-12 kl 18:26 »
Du kan göra så, men:
-Hushållsavfall är bättre att ha i behållare som håller råttor, möss m.m. ute under ett halvår-år. Sen är det antingen klart eller kan komposteras vidare i hög, beroende på hur man föredrar att göra.
-Det är bra att kunna vända vid behov, men ofta behövs det inte. Det är t.ex. bra att vända långliggande kompost någon gång per år, för att hindra att trädrötter växer in och suger ut det göttaste.
-Hela grenar lägger du nog inte i trädgårdskompostbingen. Det tar för mycket plats och går inte att vända i så fall.

Så för min del tycker jag man behöver en lämplig behållare för köksavfall + högar efter behov. Och dessutom behållare för latrin första året, om man har torrtoa eller urinseparerande.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 21 mar-12 kl 18:33 »
Lite mer:
Det är bra att ha minst två behållare av varje sort. En som man fyller på och en som mognar.

Vad som är lämpligt beror också på hur man bor, förstås. Ökade krav på hänsyn till grannar vad gäller utseende och säkerhet mot skadedjur ju mer tättbebyggt det är där man bor. Och även normalt sett mindre mark att bre ut sina komposter på ju mer tätbebyggt det är (eller ju mindre tomt man har). Och sen beror det förstås även på vad man själv trivs med.

masa

• -
« Svar #11 skrivet: 21 mar-12 kl 20:49 »
Ett bekvämt sätt att ta vara på på allt organiskt avfall är "jordisera" dvs borra hål i marken i trädgården och stampa ned avfallet och sedan täcka med jord. Kolla Börje Gustavsson i Skurup och hans jättepumpor.

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
« Svar #12 skrivet: 01 apr-12 kl 11:36 »
Tack för kommentarerna!

Jag tror nog att jag skall försöka återvinna den fina myllan. Grova kvistar / stammar kommer dock fortsättningsvis att åka in i skogen.
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 2 användare
Jona d, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser