Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder på avelshane?  (läst 2096 gånger)

MorAnna

• Västmanland
Ålder på avelshane?
« skrivet: 09 mar-12 kl 11:52 »
Jag vet att man rekommenderar att honor (nu pratar jag alltså om lantraserna "gotlandskanin" och "mellerudskanin", ifall det nu skiljer sig mellan kaniner av olika storlek osv) ska vara 8-12 månader när de paras/får första kullen. Men hur gammal ska en hane vara för att sättas i avel? Har en 7 månaders hane som ser väldigt liten och ynklig ut, så jag vet inte riktigt om han är "redo"...? (Dessutom - eftersom han är lite småväxt kanske jag inte alls ska använda honom i avel?)

Leontina

• Västmanland
SV: Ålder på avelshane?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-12 kl 12:31 »
En intressant fråga då även jag har minimala unghanar som är runt 7-10 månader och ligger utanför rasramen mer eller mindre allihopa.
Jag tänker att själva åldern har ju inte med generna att göra men om de fortfarande är mkt små (min minsta är 7 mån nu och väger knappt 2kg :-\) så finns ju risken att de aldrig hamnar inom ramen och då borde de ju inte avlas på.

Jag tänker att det borde ju finnas gott om pojkar i genbanken som ligger inom ramen så då är det ju rakt onödigt att avla på de som ligger utanför.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #2 skrivet: 10 mar-12 kl 21:51 »
Jag använde en hane på 7 mån. precis. Han skulle få flytta till en blivande genbank sedan (vilket han gjorde idag  ;D).
Han är stor och fin för sin ålder så det kändes tryggt.
Jag har en annan hane på 7 mån. kvar som är något mindre, han kommer få växa till sig ett tag innan det ev. blir någon dejt...
Ligger de under "normalen" för sin ålder så tycker jag alltså att man bör avvakta!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #3 skrivet: 11 mar-12 kl 08:55 »
Jag skulle inte använda en hane som är mindre än genomsnittet i avel. OM den inte har något väldigt speciellt i stam osv. som kan väga upp det. Annars borde en 7 månaders hane vara användbar åldersmässigt.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser