Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halmhus  (läst 1967 gånger)

geirh

• Gäst
halmhus
« skrivet: 23 okt-06 kl 19:55 »
Inslag på NRK1 (puls) om halmhus.
De bygger dagis med halm. Meget interessant.
De påstår at det gir meget god isolasjon og ventilasjon.

Bra prosjekt.

Chaan

• -
    • chaaniversum
Re:halmhus
« Svar #1 skrivet: 25 okt-06 kl 19:52 »
Känner du till detta www.dr.dk/halmhuset
« Senast ändrad: 25 okt-06 kl 19:52 av Chaan »

geirh

• Gäst
Re:halmhus
« Svar #2 skrivet: 25 okt-06 kl 22:04 »
Kikka litt på linken du gav meg, samt at jeg rotet litt rundt på forumet. Noe informasjon finnes det om emnet. Det som gjorde dette tv innslaget interessant er at en kommunen er villig til å bruke penger på et "alternativt" byggeteknisk prosjekt. Etter det som ble sagt ble bygget totalt sett ikke billigere en ved vanlige byggemetoder, men det var faktisk fokusen på miljø og inneklima som var drivkraften. Huset ble ført opp med betong fundament (gulv) og i type skiftesverk med halm som fyllningsmateriale. Halmen ble gjevnet ut med ei hekksaks å dekt med puss. Vet ikke om det var betongpuss eller leire.

Vi er på vei til å flytte til en gård i blekinge. Der ser jeg for meg å sette opp et brygghus av bedre standard en det som er der pr. i dag. Mulig det finnes noe støtteordning til slike prosjekt.

Jeg liker tanken på å bruke halm som isolasjon i et hus. Derimot, etter å ha levd et langt liv (39 år langt???) på kysten i Nordnorge er jeg litt mer skeptisk til den bærende styrken i et halmhus, vinden tar utrolig hardt avogtil. tipper det ikke føltes direkte vindstille da Gudrun herjet som værst i sør-sverige. Horisontalt vann er vi også vant med. Tidligere har et vært debatert taksjegg her på forumet, å jeg må si meg enig i at 80-90 cm takutspring pluss et meget godt dreneringssystem må  være et must.

I alle fall må man bruke noe av de samme kledningsteknikker som for panelkledde hus for å sikre ventilasjon i veggene.

Jeg kommer til å ha dette i bakhodet når vi begynner å vurdere nybygg på gården. Dere skal bli holdt oppdatert....

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser