Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimal kraftfoderutfodring....  (läst 1885 gånger)

samaka

• Dalarna
Optimal kraftfoderutfodring....
« skrivet: 05 mar-12 kl 22:12 »
... låter det som iaf. Någon som har hört talas om Liquifeed? Provat? Hört nån som provat? eller läst om det? Funkar det låter det ju hälsosamt. Fåren kan äta kraftfoder när som = man slipper ihärdigt bräk och stress när det närmar sig kraftfoder-dags.

http://www.hundenochherden.se/foder-liquifeed-sverigenyhet/47

Gunhild

SV: Optimal kraftfoderutfodring....
« Svar #1 skrivet: 09 mar-12 kl 19:11 »
Vi har köpt gris foder atomter till fåren. Det fungerar så att de pillar ut ca 0,5 dl foder /gång. Det går även reglera detta är mycket bra har provat.

Vi var tveksamma om det skulle funka vi trodde tackorna skulle stå där hela tiden.

irma56

• Småland
« Svar #2 skrivet: 09 mar-12 kl 19:16 »
Det låter intressant, med foderautomat till gris. Jag vet inte hur sådana ser ut eller fungerar men skall försöka leta info.
Har du många tackor du utfodrar så?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 mar-12 kl 19:45 »
... låter det som iaf. Någon som har hört talas om Liquifeed? Provat? Hört nån som provat? eller läst om det? Funkar det låter det ju hälsosamt. Fåren kan äta kraftfoder när som = man slipper ihärdigt bräk och stress när det närmar sig kraftfoder-dags.

http://www.hundenochherden.se/foder-liquifeed-sverigenyhet/47

När jag räknar på det så verkar det som att det är ungefär dubbelt så dyrt som kraftfoder av typ Tackfor. Om en tacka kan äta 1-3 liter/ vecka, så kan man ge sig fan på att hon hellre äter 3 liter än 1 liter, eftersom det innehåller socker... ;D ;D
Om en tacka äter 3 liter/vecka så räcker 16 l (228:- exklusive moms)i 5,3 veckor. Om du ger tackan 1 kg Tackfor som jag köper för 3,40:-/kg (bulk) så kostar det 126:- (exklusive moms) för samma tidsperiod...

Dyrt alternativ, alltså, men om man bara har några stycken så kan det ju vara värt det - om man då häller det på höet. Men de kommer att se för jäkliga ut i ansiktet. Nerkladdade med melassgegg i hela fejan ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 09 mar-12 kl 20:23 »
Frågan är om det är så bra med så mycket socker? Jag brukar blanda själv och har visserligen i lite Betfor men det blir inte sådana mängder socker.
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 19:18 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

irma56

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-12 kl 08:34 »
jag hade valt foderblock, 20-kilos hink, om det gällt 20-30 djur.

Gunhild

« Svar #6 skrivet: 11 mar-12 kl 12:01 »
Jag  köpte den hos plindberg.se  Jag har 30 tackor som utfodras på dettta sätt. Jag tror att det fungerar från 2-30 sedan behövs fler. Kostar runt en tusen lapp så jag tycker det är ett bra alternativ. Skulle fungera till lammen också tror jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
Häggblomma, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser