Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växande vindskydd / skapa microklimat  (läst 5075 gånger)

freitag

• Södermanland
Växande vindskydd / skapa microklimat
« skrivet: 29 feb-12 kl 20:55 »
Odlingsplaneringen för i år är i full gång. Vi odlar några olika plättar på vår tomt. De två plättar med bäst solläge och jord (lätt sydsluttning) är även de som är mest vindpinade. Och då menar jag att det blåser i rätt rejält här. Därför tänkte vi i år försöka ordna med något typ av vindskydd.

Vad tror ni skulle kunna passa som vindskydd? Är det möjligt att göra någon hyfsat tät odling (typ bondbönor, solrosor eller annat) som går att använda som vindskydd? Den växten måste ju i så fall stå emot vinden ganska bra. Våra bondbönor tog sig rätt bra i blåsten förra året, men då inte arrangerat som vindskydd.

Tips?

Vi vill försöka utnyttja den här platsen så smart vi kan - och försöka få till bra microklimat. I år odlade vi mestadels potatis och lök här, samt lite morötter och bönor. Så i år blir det potatis på annan plats, och andra grödor här.
« Senast ändrad: 29 feb-12 kl 21:02 av freitag »

Huggorm

• Gäst
SV: Växande vindskydd
« Svar #1 skrivet: 29 feb-12 kl 21:02 »
Det går säkert att bygga en passande klätterställning och låta bönor eller annat klättra där. Annars kanske några vinbärsbuskar kunde passa? Det finns även andra buskar som kan passa, och som ger vindskydd året runt. Bönor vissnar ju ner på hösten.

LenaWB

• Uppland
SV: Växande vindskydd / skapa microklimat
« Svar #2 skrivet: 17 mar-12 kl 17:08 »
jordärtskockor tycker jag är perfekt för ändamålet. Kör själv alltid med att täcka upp mina  frilandstomater på norrsidan med två rader av av dem "i förband" samt ytterligare en rad av majs (då inte den dyra fröpåsen utan vanlig popcornmajs) . Sen blandar jag in squash i den här härligheten också och har ett bra microklimat som även tar emot en hel del frost på hösten utan att tomater o squashen krokar direkt! Lycka till
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 20:56 »
Lena WB, när kommer dina jordärtskockor upp?  Mina började inte synas till förrän i juni  och  kunde inte vara vindskydd förrän i juli. 

evamarta

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 07:52 »
Kejsarkronor kommer upp snabbt på våren. De blir ju inte jättehöga, men ganska kraftiga. Det kanske kan vara nåt medan jordärtskockorna växer till sej? Lökarna luktar starkt och speciellt, och sägs avskräcka mullvadar... Åtminstone just där.  ::)
evamarta@live.se
0767-933525

hustran

« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 08:27 »
om det inte är väldigt lång sträcka så köp armeringsmatta och plantera ngt. klättrande på eller fläta ngt. av pil.Har du tur så tar sig pilen och du får ett växande skydd.

evamarta

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 10:35 »
om det inte är väldigt lång sträcka så köp armeringsmatta och plantera ngt. klättrande på eller fläta ngt. av pil.Har du tur så tar sig pilen och du får ett växande skydd.

Gud vad snyggt!!  :D
evamarta@live.se
0767-933525

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 26 mar-12 kl 08:26 »
Jag brukar ha solrosor som vindskydd, det blir en barriär som är är hög och stadig, dock är den inte så snabb i början, då hinner bondbönor och ärtor upp tidigare.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

freitag

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 26 mar-12 kl 13:57 »
Tack för alla tips! Ja bondbönor har jag också funderat på, eftersom de tar sig så bra, och så tidigt... Kejsarkronor - undra vilka som håller sig borta av odören :) Men vackra är dom! Sätta upp armeringsjärn eller dylikt kanske blir aktuellt faktiskt. Då blir det ett riktigt vindskydd och vi kan testa att odla ärtor eller bönor mot det. Jag vill ju inte ha så pass högt att det skuggar för mkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 2 användare
Jona d, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser