Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd för höns / Höns inne i stan !?  (läst 17731 gånger)

pita

• -
SV: Tillstånd för höns / Höns inne i stan !?
« Svar #20 skrivet: 02 mar-12 kl 10:10 »
Att det är så olika från kommun till kommun :( när jag ansökte om höns i tätbebyggt område fick jag godkännt direkt för 5 hönor, tuppen fick vi be dom närmaste grannarna om lov. Vi hade tur, många äldre och några utlänska grannar som tyckte det var mysigt med en tupp som gol på morronen ;D och det kostade inte en enda krona :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Pumpkin

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 02 mar-12 kl 10:34 »
När vi frågade kommunen sa de att tillstånd behövde man bara söka om det var tal om hundratals hönor...vi har inte frågat mer sen, eftersom vi har 10  ;)
Everything is an experience

shelale

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 02 mar-12 kl 13:06 »
Ånej :-\ !! Mina planer går i stöpet! Plötsligt så vill inte min man ha höns! Måste övertala honom. Eller så kan ett par "vildhöns" råka flytta in i trädgården lite mystiskt en natt *hehe*

shelale

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 03 mar-12 kl 17:34 »
Kan ni inte åka och titta hos någon som har höns? Vi har just varit och tittat på några Kindahöns och nu är maken ännu mer med på noterna. Han var väl inte motståndare direkt innan, men det blir alltid mer tydligt om man faktiskt ser djuren i verkligheten, och att få se ett hönshus också.

Jo men vi har haft höns (dock inte inne i stan) och mina föräldrar har höns. Så han har sett dom men han verkar inte förstå "njutningen" med att ha höns! *Helt obegripligt*  ::)  Nu säger han att det kommer lukta illa. Men jag säger att jag kan rensa ofta. i ett litet hönshus. tre st kan inte vara så illa? tycker jag inte.  Jag får väl visa honom mina superfina ritningar till minihuset och minigården. så att han ser att allt är i sin ordning. =)

Andromedae

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 05 mar-12 kl 20:55 »
Var söker man tillstånd?

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #25 skrivet: 05 mar-12 kl 21:01 »
Skit i tillstånd,det har vi gjort! Muta grannarna med ägg istället.Jag har 24 hönor och en tupp, och han gal närsomhelst mellan 03 och 22.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 05 mar-12 kl 21:03 »
Nej vem har tillstånd?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

shelale

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 05 mar-12 kl 21:56 »
Jag ringde miljöskyddskontoret i min kommun (Tättbebyggt område) och de sa att jag fick ha fem höns utan tillstånd så länge inte grannarna började klaga. Då skulle jag behöva söka tillstånd sa de.

Andromedae

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 06 mar-12 kl 17:53 »
Har letat på kommunens hemsida och hittar ingenting om höns, så vi får väl prata med grannarna istället.

Är 3-4 hönor och 1 tupp en bra bas att börja med, tänker Hedemora.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 06 mar-12 kl 19:17 »
Kan man tänka sig att avstå tuppen så är det nog ett bra sätt att slippa problem. Tror inte många klagar på lite kacklande dagtid men hysteriska galande från en morgonpilsk tupp............  (:)

Vid senare tillfälle kan man ju "låna" en tupp eller "hysa in ett par dar" så får man ju se hur det går med grannsämjan.
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 19:19 av ToA »

melongurka

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 10 mar-12 kl 10:09 »
Vi bor i utkanten på ett samhälle och trodde det skulle vara lätt att skaffa höns. Vi har grannar åt ett håll som vi tänker fråga om det är ok. Men kommunen är ett större problem. Bara att ansöka om ett tillstånd kostar 3000 kr och då är man ändå inte garanterad ett ja. Alltså kan man slänga 3000 kr i sjön bara genom att ansöka. De  säger att det handlar om administration och pappersarbete. Nu har vi inte tänkt oss 100 höns utan kanske tio stycken att börja,med men vi ville ansöka om tillstånd för 20 st. Nu ska en person från kommunen komma ut för att se om tomten är lämplig för höns och var de får placeras på tomten. Vi har heller ingen liten tomt utan cirka 5000 kvm. Hade för mig att man kunde ha fyra höns utan tillstånd förr, men det kanske har ändrats. Tanken var också att hönsen skulle ingå i vårt kretsloppp med odlingarna. Det är jobbigt när drömmar smulas sönder av byråkrati.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 10 mar-12 kl 10:13 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128637.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127980.0

Varje kommun har sina egna regler. Och det kan bli dyrt att strunta i reglerna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #33 skrivet: 04 apr-13 kl 15:52 »
Är det någon som vet vilka regler som gäller i Västerås? Jag bor i ett villaområde i Irsta.
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Bell

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 04 apr-13 kl 16:22 »

Bästa är att ringa kontoret o fråga :)

Du behöver tillstånd för dessa djur om du bor inom område med detaljplan:
nötkreatur, häst, get, får eller svin
pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur
orm

Källa: http://www.vasteras.se/bobygga/djuriboendemiljo/Sidor/Hundochkattagaresansvar.aspx
<3 Även rosen har taggar <3

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 04 apr-13 kl 22:08 »
För att undvika en stor kostnad borde det gå att få ett litet besked "bakvägen". Om du själv inte är för byråkratisk brukar det gå att få ett snack med berörd person om varåt det lutar, hur man brukar bedömma. Att ringa och fråga är i min värld lite för formellt. Jag skulle ta reda på ett namn på plan & miljö (eller hur enheterna är uppdelade hos er) och knalla dit.
Kanske 4-5 höns är att anse som sällskapsdjur......eller 20......eller hundratals. Jag TROR att de inte kan neka en att ha 4 hönor men utan tupp. Det lär ha funnits någon generell regel.

Jag har haft höns i 6 år snart och de har inte börjat lukta än  ;D
« Senast ändrad: 04 apr-13 kl 22:14 av TiB »

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #36 skrivet: 05 apr-13 kl 12:45 »
En vanlig höna kan låta rätt ordentligt. Att inte ha tupp är ingen garanti för glada grannar!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 06 apr-13 kl 13:05 »
Javisst kan hönor låta ordentligt. Men jag tror inte det hörs lika långt som ett tuppgal, och är heller inte lika karakteristiskt så i de flesta fall så märks det mindre.   Skator och björktrastar t.ex. kan ju också låta en del och de finns i de flesta villaområden.

Hav Ro

• Halland
« Svar #38 skrivet: 06 apr-13 kl 21:08 »
Kan rekommendera roterande Jora-kompost till Hönsgödsel av mindre kvantitet :) som max 5 höns i tätbebyggt område där alla är rädda för möss o lukt o så... Har det till vår matkompost och det förmultnar fort! Lätt att lägga till nässlor och fläderblad och annat som påskyndar processen också! Ska kolla upp hur det funkar här i Halland vad gäller höns bland husen, hade på landet innan och saknar de små liven :)

tottizen

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 17 apr-13 kl 13:21 »
I Härryda kommun behöver man inte tillstånd inom detaljplanerat område om man har färre än 5 höns. Man får inte ha tupp. HAHA men efter en vecka så sökte v itillstånd ör 10 + 1 tupp. nu har vi 4a flickor och en pojke. Det kostade 810 kr att ansöka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser