Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd för höns / Höns inne i stan !?  (läst 17720 gånger)

Andromedae

• Dalarna
Tillstånd för höns / Höns inne i stan !?
« skrivet: 26 feb-12 kl 22:49 »
Måste man ha något tillstånd för att skaffa höns?
Vi har tänkt skaffa höns till sommaren, Hedemorahöns i detta fall. Hur liten flock kan man ha till en tupp för att de ska må bra?
Kan ni rekommendera några böcker?
Har haft alla möjliga djur men inte höns, så känner att det finns en del att läsa på innan de inskaffas.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tillstånd för höns / Höns inne i stan !?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 08:00 »
Måste man ha något tillstånd för att skaffa höns?
Vi har tänkt skaffa höns till sommaren, Hedemorahöns i detta fall. Hur liten flock kan man ha till en tupp för att de ska må bra?
Kan ni rekommendera några böcker?
Har haft alla möjliga djur men inte höns, så känner att det finns en del att läsa på innan de inskaffas.
Om du ska ha en hobbyflock behöver du tillstånd endast om du bor inom stadsplanerat område och samlad bebyggelse.

Bor du på landet behöver du tillstånd först om du har mer än 350 höns.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-12 kl 15:42 »
 :D Frågade kommunen precis om man fick ha höns inne i stan (nu bor jag i en villa i tätområde men med stor trädgård) och de sa att det får vi de betraktas som sällskapsdjur! Gud vad bra tänkte jag. och nu vill jag sätta igång. Men jag vet ju att de kan lukta lite (hade bara tänkt mig att ha 2-3st) men hur gör ni för att minimera lukten så mycket det går? Får de gå fritt i era trädgårdar? eller har ni en stor typ voljär som ni rensar ut oftare?  *OO Vad spännande!*

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 feb-12 kl 16:20 »
Jag har visserligen bara haft höns sedan september 2011, men jag tycker inte man kan säga att det luktar speciellt. Vi har 4 hönor och 1 tupp, hönshuset är en del av en friggebod (2,6 m2) och hönsgården är på ca 25 m2. Våra höns går fritt i trädgården för det mesta, det är bara när vi inte är hemma som de är i höngården. Jag samlar all gödsel i en varmkompost och det luktar så klart när man öppnar locket, men inte annars. Inne i hönshuset luktar det så klart, men jag tar ut gödseln varje dag, så det blir inte så mycket lukt.

Även ute i trädgården, på gräsmattan, plockar jag upp bajskluttarna. Så slipper man trampa i det och under sommaren tänker jag hägna in en del av gräsmattan som inte hönsen ska få gå på. Där ska barnbarnen kunna leka utan att riskera att få gödsel på kläderna.
MVH Rosita zon 1

kackelmann

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 feb-12 kl 17:49 »
:D Frågade kommunen precis om man fick ha höns inne i stan (nu bor jag i en villa i tätområde men med stor trädgård) och de sa att det får vi de betraktas som sällskapsdjur! Gud vad bra tänkte jag. och nu vill jag sätta igång. Men jag vet ju att de kan lukta lite (hade bara tänkt mig att ha 2-3st) men hur gör ni för att minimera lukten så mycket det går? Får de gå fritt i era trädgårdar? eller har ni en stor typ voljär som ni rensar ut oftare?  *OO Vad spännande!*

Grattis, sätt igång! :) Men vad är det för lukt du tänker på? Trycker du näsan mot en höna så luktar de ytterst lite, visserligen en speciell doft men den känner jag aldrig annars. Gödslet luktar lite om det får stå instängt, men står det luftigt och torkar eller komposterar tror jag inte du kommer få besvär med någon lukt. I värsta fall får du väl deodorera hönorna om det stinker för illa  ;D
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

_PoLo_

• -
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 18:12 »

bjud ut ev. hönsskit till grannkärringarna att gödsla landen med så ska du se att INGEN klagar på hönsen :)

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 18:17 »
Oj va jag blir förvånad! Sällskapsdjur?! Ja det vore ju toppen om kommunen kunde se hönsen som det.
Jag bor i Umeå Kommun. Jag var tvungen att lämna in en ansökan och det kostade 1600 kr. Jag hade ok från alla grannar och fick ok från kommunen. Nästa person som frågade fick ett nej då ena grannen inte godkände det. Hon drev frågan via Länsstyrelsen och sedan vidare till Miljödomstolen och deras slutliga svar blev: "Höns är en oangelägenhet i tätbebygt område". Visst är det tråkigt!!!
Men kör på du, och spara namnet på person du pratade med på kommunen, för jag har aldrig hört att det varit så lätt att få skaffa höns i stan.
Stort lycka till! Jag håller alla tummar! Höns är toppen!!
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 18:38 »
... Och min ansökan gick på 2670kr!!!  (Skaraborg, 5 höns ingen tupp) tur att jag fick tillståndet - annars hade det varit riktigt surt!  :-\
Det är bara att gratulera om du slipper.. men skulle föreslå att du försiktigt (väck inte den björn som sover) kollar en gång till för säkerhets skull. Vi håller på med att få ordning på huset - hönsen kommer att få en inhägnad på ca 120 kvm och jag har lovat  myndigheterna att gödseln ska förvaras i sluten kompost. Spännande blir det!!  ;D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 28 feb-12 kl 18:57 »
Man ska ju inte stjäla trådar men jag måste säga tack till empre  :-* som inte glömt min låånga kamp mot grannar och myndigheter som slutade med att jag inte tillåts ha en endaste höna i vår villaträdgård. Att varva skotern och ha läckande skrotbilar på tomten, är tydligen inte alls störande, liksom att ha grannarnas katter bajsande i jordgubbslandet.
Nä nu flyttar vi till en gård på landet med grannarna på behörigt avstånd och där ska vi släppa ut våra fina höns och tupp och njuta av galandet.

LYCKA TILL Shelale! Jag hade planerat för en voljär såsom en pergola med delvis tak som man kunde gå ut i direkt via altandörr. Kanske persika och kätterrosen 'Hybrida', äkta och vild kaprifol - så har man deodorerat hönsen samtidigt, kackelman! (man bör nog skydda växterna nedtill eller plantera dem utanför så hönsen inte pickar ihjäl växterna innan de växt upp) I "Höns ankor och gäss" av Ronny Olsson finns exempel på litet flyttbart hönshus. Han hjälpte mig med skrivelserna men inte ens det räckte ...
För gödseln hade jag tänkt mkt tät utgödsling och antingen en sluten plastkompostor eller att spara i sopsäck i plasttunna och sedan köra ut det till någon man känner som har gödselstack på landet.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 28 feb-12 kl 19:03 »
Apropå vad kelpie skrev skulle jag säga så här: Fråga INTE igen om kommunen redan sagt ja. Notera vem du talat med. Jag skulle ha  skaffat hönsen och skött dem väl. Om någon sedan har invändningar får de ju MOTIVERA dessa i så fall.

shelale

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 28 feb-12 kl 19:20 »
de kanske inte luktar så illa när det bara är tre st. jag har haft 27-28st och då börjar det lukta lite. med plupparna som kommer sen plockar ni bort det från gräsmattan? hur många pluppar blir det på tre höns per dag tro? jag har ju en dotter som leker ute i trädgården så då kanske det är dumt att ha hönsen lösa? man kan ju prova sig fram iofs. Och ja jag fattar inte hur lätt det var att få ha höns. han sa att man kunde söka tillstånd men jag behövde inte det för de anser inte att det behövs när dte bara är runt tre st. men om grannarna skulle klaga då kunde vi söka tillstånd. men det är så insynsskyddat hos oss och vi bor precis bredvid E:20 så de lär inte höras så mycket heller. men är så glad!

shelale

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 28 feb-12 kl 19:27 »
Apropå vad kelpie skrev skulle jag säga så här: Fråga INTE igen om kommunen redan sagt ja. Notera vem du talat med. Jag skulle ha  skaffat hönsen och skött dem väl. Om någon sedan har invändningar får de ju MOTIVERA dessa i så fall.

Nä jag har ingen tanke på att fråga igen. jag har noterat vem det var och när det var för säkerhetsskull. Och just därför vill jag att allt ska fungera så att ingen granne ska kunna klaga på det.

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 28 feb-12 kl 19:48 »
Kanske ær det olika kommuner, men i Sæffle kommun skulle man i alla fall tidigare begæra tillstånd på miljø och hælsokontoret. Då fick man lov att ha max fem høns och ev en tupp om den inte størde grannarna. Det var viktigt att ha "sluten gødslenhantering och med det menas det att man har en tæt behållare -typ en extra stor soptunna eller dyl, att førvara gødslen i. Det var inte bara før att gødsel luktar utan också før att det kan finnas foderrester i gødseln som drar till sig råttor.

shelale

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 28 feb-12 kl 19:59 »
Kanske ær det olika kommuner, men i Sæffle kommun skulle man i alla fall tidigare begæra tillstånd på miljø och hælsokontoret. Då fick man lov att ha max fem høns och ev en tupp om den inte størde grannarna. Det var viktigt att ha "sluten gødslenhantering och med det menas det att man har en tæt behållare -typ en extra stor soptunna eller dyl, att førvara gødslen i. Det var inte bara før att gødsel luktar utan också før att det kan finnas foderrester i gødseln som drar till sig råttor.

Det sa han inget om men däremot om att jag inte skulle förvara maten ute eller strö det omkring i gräset för det drar råttor. och det tänker jag ju inte göra

shelale

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 feb-12 kl 20:01 »
Men då får jag såklart skaffa en stor komposttunna också
Hur lång tid tar det att bli kompost? eller ska jag kanske åka en gång i veckan och slänga på soptippen eller hos mina föräldrar i deras stora gödselhög?

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 28 feb-12 kl 20:25 »
I Nässjö kommun får man ha 5 hönor utan tillstånd för har räknas fem eller mindre som sällskapsdjur men ska man ha tupp får man ansöka det kostar 2250:- och så måste man ha grannarnas tillåtelse / praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

shelale

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 feb-12 kl 21:40 »
Egentligen förstår jag inte varför man inte skulle få ha höns i egen trädgård om man sköter om det. Att man skulle bli tvungen att fråga grannar och sånt är ju bara löjligt tycker jag. Vem går o frågar sina grannar om de får skaffa katt eller hund tex. (katter som dessutom oftast går i folks trädgårdar o kissar ner o bajsar ner och hundar som oftast kissar på folks brevlådor) Inte för jag har nåt emot hundar o katter men jag tänker bara att om man bara har ett par stycken borde det ju inte spela nån roll.

Tuvesson

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 29 feb-12 kl 12:47 »
I Västerås får man ha 6 hönor utan tillstånd i tätbebyggt område, jag sökte tillstånd för 10 hönor o jag tror jag betalade 700-800 kr, kommer inte ihåg exakt. Jag fick tillstånd utan att ens fråga grannarna, jättetråkigt att det ska vara så konstiga regler i vissa kommuner. Måste hålla med om att katter o hunder ofta stör mer även om jag älskar både katter o hundar.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 29 feb-12 kl 20:03 »
i vetlanda kommun får man inte ha höns men man får ha häst
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #19 skrivet: 29 feb-12 kl 20:56 »
Jag tycker det är sjukt att vissa kommuner tar sådana oerhörda summor i ansökningsavgifter.  Att höra att det kostar över 2000:- på vissa ställen för
att ansöka om att få ha 3-5 hönor. Det är ju rena rånet.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 3 användare
Emil Söderberg, IsaacKilli, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser